Sebastian Siemiątkowski - CEO Klarna

Sebastian Siemiątkowski, potomek polskich migrantów, w Szwecji założył Klarnę - jedną z najbardziej innowacyjnych usług fintech na świecie. Dobrze, że nie posłuchał pierwszych recenzentów swojego pomysłu, którzy twierdzili, że „to nigdy się nie uda”.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Sebastian Siemiątkowski - CEO Klarna

Sebastian Siemiątkowski to szwedzki menadżer polskiego pochodzenia, współzałożyciel i CEO Klarny – globalnej firmy oferującej rozwiązania w obszarze elastycznych płatności oraz aplikację mobilną do robienia zakupów online z funkcją asystenta opartego na sztucznej inteligencji. 

Marka działa w 45 krajach na całym świecie, swoim zasięgiem obejmuje ponad 150 mln konsumentów, ponad 500 tys. globalnych partnerów detalicznych. Klarna uznawana jest dziś za jedną z najbardziej innowacyjnych usług w świecie fintechu, będąc prawdziwą siłą napędową handlu.

Imponowali mu Branson i Kamprad

Sebastian Siemiątkowski przychodzi na świat w 1981 roku w szwedzkiej Uppsali w rodzinie polskich emigrantów, którzy opuścili nasz kraj w latach 80. Karierę zawodową zaczyna już jako nastolatek – w wieku 16 lat zatrudnia się w Burger Kingu. Później będzie pracował w hotelu, jako telemarketer w firmie faktoringowej, nauczyciel czy opiekun seniorów. Ambitny chłopak z Polski równolegle z obowiązkami zawodowymi zaczytuje się biografiach biznesmenów i ludzi sukcesu, jak choćby Richarda Bransona, brytyjskiej ikony Virgin Group. W biznesie ceni twórcę IKEA – Ingvara Kamprada. 

Emigrancka identyfikacja odegra u przedsiębiorcy ważną rolę, bo choć wiązała się z trudnym doświadczeniem, to okazała się pomocna w sposobie myślenia o innowacjach.

 – Zmiana kraju zamieszkania to niezwykle trudne doświadczenie. Ludzie nie do końca zdają sobie z tego sprawę. Odcinamy się od korzeni, przyjaciół, nie wszystko rozumiemy i wszystko jest nowe. Tak to wyglądało z perspektywy moich rodziców. Ale jednocześnie w nowym kraju ma się jakieś ambicje i nadzieje na lepsze życie. Niestety, one nie zawsze się spełniają. Moi rodzice mieli akademickie wykształcenie, a w Szwecji musieli wykonywać prace poniżej swoich możliwości i kwalifikacji. Kiedy dorastałem, uważałem to za ogromną niesprawiedliwość. Chciałem jakoś im to wynagrodzić, bo takie sytuacje tworzą spore napięcie, ale i dają ogromną motywację do zmiany – mówił Siemiątkowski w wywiadzie dla „Forbesa”. 

W tym samym wywiadzie o Polsce wypowiada się pozytywnie: – Patrząc z zewnątrz widać, jak wielki sukces osiągnęła Polska w ciągu ostatnich 20-30 lat.

Kręta droga do sukcesu

Formalne wykształcenie zdobył na Stockholm School of Economics (SSE), gdzie w 2007 roku uzyskał tytuł magistra ekonomii i biznesu. Jeszcze jako student wziął roczny urlop dziekański, by razem z kolegą Niklasem odbyć podróż dookoła świata bez latania samolotami. Po powrocie do Szwecji, w kraju zastała go recesja. To był dla późniejszego założyciela Klarny trudny okres, bo nie mógł znaleźć pracy, przez co chwilowo musiał skorzystać z państwowego zasiłku dla bezrobotnych. 

O ile w życiu zawodowym lepiej czuje się, posługując się językiem angielskim, to z rodziną rozmawia po polsku.

Pomysł na Klarnę narodził się, kiedy Sebastian Siemiątkowski pracował jako handlowiec w firmie faktoringowej. Tam zauważył, jak małe firmy mierzą się z trudnościami, kiedy przychodzi do płatności w e-commerce. Z tej obserwacji zrodziła się myśl – a co, jeśli powstałaby usługa, w której pośrednik płaciłby sprzedawcy natychmiast, a klient mógł przelać pieniądze po otrzymaniu towaru? Tak powstała idea, z której narodziła się późniejsza Klarna. 

Swój pomysł Siemiątkowski pokazał w 2005 roku, jeszcze jako student, w konkursie dla startupów wzorowanym na Dragon’s Den/ Shark Tank. Zapał aspirującego biznesmena szybko jednak zgaszono: „To nigdy się nie uda. Banki zrobią to same”. Los jednak nie całkiem się od niego odwrócił. Projekt przykuł uwagę jednego z przedsiębiorców, który dodał młodemu Polakowi na tyle odwagi, że wspólnie z Niklasem Adalberthem i Victorem Jacobssonem założył firmę Kreditor. Bardzo „bankowo” brzmiący brand Siemiątkowski wspomni na łamach „Wyborczej”: – Wybraliśmy tę nazwę, bo ciężko brzmiała i wzbudzała szacunek, jak obraz bankowca w garniturze. Po jakimś czasie zrozumieliśmy, że nie ma to nic wspólnego z wewnętrzną kulturą naszej firmy. 

Kreditor zwrócił uwagę inwestorki Jane Walerud, która za 10 proc. udziałów wyłożyła na rozwój firmy 60 tysięcy dolarów. – Próbowaliśmy działać jak bank. Chodziliśmy w garniturach i rozdawaliśmy profesjonalne wizytówki. Nawet nasz numer kontaktowy miał mieć kilka zer na końcu, aby udawać rozdzielnię – wspomina tamten okres Sebastian Siemiątkowski. 

Obsesją startupu była obsługa klienta. Siemiątkowski: – W porze lunchu nie zamykaliśmy customer service – siadaliśmy w parku, jedliśmy pizzę, a kiedy tylko dzwonił telefon, biegliśmy do biura, bo to mógł być klient. 

Narodziny i rozwój Klarny

Kolejne lata to dla firmy czas intensywnego rozwoju: w 2010 roku dokonano rebrandingu na znaną już dziś nazwę Klarna i rozpoczęto globalną ekspansję. Przełomem był najpierw 2015 rok, kiedy usługa zaliczyła debiut w USA, później 2019, kiedy o Klarnie usłyszał cały świat za sprawą inwestora – popularnego rapera Snoop Dogga. W tym samym roku Klarna została uznana, obok takich gigantów jak Spotify, Mojanga, Skype za jeden z pięciu największych startupów technologicznych w Szwecji. 

Duże zainteresowanie w 2024 roku wzbudziła wypowiedź Siemiątkowskiego o sztucznej inteligencji, zamieszczona w jednym z mediów społecznościowych. Menadżer pochwalił się wówczas, że narzędzia AI pomogły w Klarnie zmniejszyć wydatki marketingowe o jedną czwartą. Komentarz wpisał się w społeczną debatę na temat potencjału AI w kontekście trendów na rynku pracy. – Wiele codziennej pracy kreatywnych firm można wykonać znacznie szybciej, łatwiej i za ułamek kosztów przy użyciu sztucznej inteligencji – zwrócił uwagę Siemiątkowski. 

Sebastian Siemiątkowski jako marka osobista uosabia to, jaką marką jest Klarna – nowoczesną, przystępną i uciekającą od sztywnych, stereotypowych schematów bankowych. Świadczy o tym choćby wypowiedź o garderobie. – Wiem, że istnieją pewne wyobrażenia na temat tego, jak powinna wyglądać i zachowywać się osoba zajmująca moje stanowisko, ale mi te atrybuty nie wydają się niezbędne – powiedział. 

W Klarnę inwestują takie fundusze jak Sequoia Capital, General Atlantic, DST Global. Fintech ma 85 mln aktywnych klientów na całym świecie, którzy dokonują 2,5 mln transakcji każdego dnia.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Zygmunt Solorz i stare kolędy. Rzecznik  Polsatu dementuje

Zygmunt Solorz i stare kolędy. Rzecznik Polsatu dementuje