Maffashion: sprawa z UOKiK w toku wyjaśnień

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował w poniedziałek o podjęciu kroków przeciw czwórce influencerów, którzy w ocenie urzędu nie podjęli współpracy w toczącym się postępowaniu wyjaśniającym nt. kryptoreklam. Jedną z tych influencerek jest Julia Kuczyńska "Maffashion". -  Z naszej strony jako agencji, która obsługuje zlecenia pomiędzy kontrahentami a Julią Kuczyńską wszystkie formalności zostały dopełnione - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Kuba Szwedowski z agencji DB4 reprezentującej influencerkę. Zdaniem ekspertów influencerzy i influencerki objęte postępowaniem mogli nie mieć złych zamiarów, a jedynie dopuścić się niedopatrzeń w komunikacji z UOKiK.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Maffashion: sprawa z UOKiK w toku wyjaśnień

Pod koniec września prezes UOKiK podjął postępowanie wyjaśniające w sprawie działań reklamowych influencerów w mediach społecznościowych, w ramach którego sprawdza relacje gwiazd internetu z agencjami reklamowymi i reklamodawcami.

W ramach postępowania Urząd kieruje wezwania do wielu podmiotów – zarówno samych twórców, jak i agencji reklamowych, w których prosi o udzielenie informacji np. o zawartych umowach, zasadach współpracy i oznaczania publikowanych treści.

"Niestety, część adresatów nie odebrała korespondencji lub nie odpowiedziała na zadane pytania, nie przesłała również wymaganych dokumentów" - podano w poniedziałkowym komunikacie UOKiK.

- Takie zachowanie odczytujemy jako brak współpracy z Prezesem Urzędu w toku prowadzonego postępowania, za co grożą osobne sankcje finansowe. Z tego też powodu wszcząłem postępowania w sprawie nałożenia kary za brak udzielenia informacji. Nie wykluczamy kolejnych tego rodzaju działań – zarówno względem przedsiębiorców, którzy nie udzielają informacji w postępowaniu dotyczącym kryptoreklamy, jak i tzw. scamu - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

- W toku postępowania wyjaśniającego dotyczącego kryptoreklamy część osób nie udzieliła odpowiedzi na zadane pytania lub nie odebrała korespondencji w związku z czym zostały wszczęte postępowania. Zgodnie z prawem, mogą one zakończyć się wydaniem decyzji i nałożeniem kary za brak współpracy z Prezesem UOKIK do 50 mln euro. Nie spekulujemy o terminach zakończenia działań - przekazało portalowi Wirtualnemedia.pl we wtorek biuro prasowe UOKiK. 

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/uokik-scam-kontrola ##

UOKiK występuje przeciw influencerom

Postępowania w sprawie nałożenia kary za brak współpracy w toku postępowania dotyczą czwórki twórców prowadzących działalności gospodarcze: Marka Kruszela (znanego jako Kruszwil), Marcina Dubiela, Marleny "Marley" Sojki oraz Julii "Maffashion" Kuczyńskiej. Jak zapewnia jednak w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Kuba Szwedowski z agencji DB4, która zajmuje si ę managementem Kuczyńskiej, influencerka i jej zespół dopełnili formalności przed Urzędem.

- Z naszej strony jako agencji, która obsługuje zlecenia pomiędzy kontrahentami a Julią Kuczyńską wszystkie formalności zostały dopełnione. Na wezwanie UOKiK-u, które również otrzymaliśmy, przesłaliśmy wszystkie niezbędne dokumenty wymienione w wezwaniu, w tym także te dotyczące współprac z Maffashion. Obecnie jednak, staramy się oczywiście zweryfikować status indywidualnego wezwania skierowanego bezpośrednio do Julii Maffashion Kuczyńskiej, aby jak najszybciej wyjaśnić tę kwestię, licząc, że wysłane przez nas dokumenty będą wystarczające - oświadczył dla Wirtualnemedia.pl Kuba Szwedowski.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/influencerzy-oznaczaja-reklamy-w-social-mediach ##

Kardyś: jestem zaskoczony szybkością działań UOKiK

- Jestem zdziwiony, jak sprawnie i szybko działa UOKiK. Wspaniale, kibicuję. Rynek należy uregulować jak najszybciej. Współprace już zostają oznaczane przez influencerów (naprawdę ogromny skok), jedynie ilość scamu przeraża i tutaj duże mandaty mogą faktycznie uporządkować ten dziki zachód - tak poniedziałkowy news UOKiK komentuje dla Wirtualnemedia.pl Wojciech Kardyś, ekspert marketingu internetowego i współwłaściciel agencji Good For You.

Nasz rozmówca przyznaje, że jest zaskoczony, że w gronie twórców objętych postępowaniem Urzędu znalazła się Maffashion.

- Jeszcze nie wiemy czego nie chcą ujawnić podani influencerzy i dlaczego. Najbardziej dziwi, że wśród Kruszwila czy Dubiela (umówmy się, to nie są szanowani influencerzy) pojawiła się Julia "Maffashion" Kuczyńska - komentuje dla Wirtualnemedia.pl ekspert. - Przypominam - to nie jest mandat, to wszczęcie postępowania, czyli [influencerzy] zostali poproszeni o ujawnienie czegoś, a oni tego nie zrobili. Kruszwil czy Dubiel być może boją się (np. oskarżenia o scam), ale bardzo wątpię by Julia miała ze scamem cokolwiek wspólnego, może po prostu najnormalniej w świecie nie zauważyła pisma z UOKiK albo nie zdążyła odpowiedzieć? - zastanawia się Wojciech Kardyś.

Zdziwienie wyraża w rozmowie z Wirtualnemedia.pl  także szef marketingu LTTM Kamil Bolek.

- Decyzja o nałożeniu kary za brak odpowiedzi na pisma UOKiK-u nie powinna nikogo dziwić. Bardziej dziwi chyba fakt, że wymienieni influencerzy z jakichś względów nie odpisali na wezwania urzędu. Nie mogę wypowiadać się za nich, bo zupełnie nie wiem, co było tego bezpośrednim powodem - mówi nam przedstawiciel LTTM.

Zdaniem eksperta, niektórzy twórcy mogą nie mieć pełnej świadomości konsekwencji braku komunikacji z UOKiK-iem.

- Twórców zrzeszonych w sieci LifeTube natychmiast poinformowaliśmy o toczącym się postępowaniu i poinstruowaliśmy ich, że w razie otrzymania takiego pisma powinni spokojnie i rzetelnie odpowiedzieć na wszystkie zawarte w nim pytania, a w razie jakichkolwiek wątpliwości, że mogą liczyć na naszą pomoc. Nie wszyscy twórcy muszą być świadomi konsekwencji, jakie grożą za brak odpowiedzi na wezwania urzędu, ale od tego w końcu mają nas lub inne podmioty, które odpowiadają za ich obsługę. Może dzięki takim decyzjom więcej twórców zwróci się pod skrzydła profesjonalnych agencji i sieci partnerskich - ocenia Kamil Bolek.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/prezes-uokik-kryptoreklama-powinna-byc-wstydem-dla-influencerow ##

Myślicki: może to nie zła wiara, a niedopatrzenie

- Osobiście nie posądzałbym od razu wszystkich z wymienionych w piśmie Prezesa UOKiK osób o działanie w złej wierze - szczególnie w kontekście kar i konsekwencji postępowania oraz skali w jakiej media je komunikowały - uważa z kolei Marek Myślicki, PR & strategic partnerships director agencji GetHero.

-  Świadomy brak współpracy bądź jej lekceważenie wymagałby skrajnego braku odpowiedzialności oraz jawnego działania na swoją szkodę w przyszłości - biorąc pod uwagę dotychczasowe działania i skale biznesu niektórych z wymienionych, nie wiem czy mogliby sobie na takie działania świadomie pozwolić - dodaje ekspert.

- Z dużą pewnością wiem, że w jednym przypadku, przepadło powiadomienie awizo i jego adresat nie wiedział nawet o toczącym się postępowaniu, a gdy mógł fizycznie odebrać dokument okazało się że było już za późno - zdradza nam Marek Myślicki . - Niedopatrzeniem zapewne jest nie sprawdzenie, od kogo pochodził list w urzędzie pocztowym, jednak tak jak wspomniałem, nie jest to przejaw złej woli i braku chęci współpracy - przekonuje menadżer z GetHero. - Mam nadzieje, że komunikat Prezesa UOKiK spowoduje natychmiastowe wyjaśnienie sytuacji i nie dojdzie do ukarania tych osób, które faktycznie nie miały świadomości o tym, że toczy się w ich sprawie postępowanie - dodaje.

W ocenie specjalisty, w scenariuszu zakładającym celowy brak odpowiedzi od części twórców, można założyć, że chcą oni zataić przed urzędem np. współprace o charakterze scamu. - Wtedy jest to jasny sygnał do rynku, że toczące się postępowanie dotyczy bezwzględnie wszystkich influencerów i muszą zacząć podchodzić do niego z największą powagą - mówi nam Myślicki.

Ekspert z GetHero liczy też, że wszczęte postępowanie w sprawie scamu jest rynkowi potrzebne.

- W sprawie postępowania dotyczącego scamu, wierze że skutecznie zniechęci ono zarówno influencerów jak i tego typu oszustów od poszukiwania tego typu szans na polskim rynku i raz na zawsze zakończy temat oszustw w internecie wykorzystujących siłę influencerów - komentuje Marek Myślicki.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/uokik-karze-youtubera-za-promowanie-piramid-biznesowych ##

Konsumenci ufają uczciwym influencerom

Według nowego badania LifeTube i IQS przeprowadzonego na platformie Omnisurv by IQS, konsumenci ufają influencerom oznaczającym współpracę z markami. Tylko 17% badanych deklaruje, że współpraca z influencerem może zniechęcić ich do marki.

Większość badanych (67 proc. ) deklaruje, że zauważa u obserwowanych przez siebie twórców posty oznaczone jako sponsorowane lub powstałe przy współpracy z marką (oznaczone takimi hashtagami jak #ad #spon #wspolpraca czy #reklama). Publikacje oznaczone jako “sponsorowane” są odbierane jako bardziej wiarygodne przez ponad połowę badanych (54 proc.), nieco ponad jedna czwarta  uważa zaś, że są one mniej godne zaufania w porównaniu do postów, które nie powstały przy współpracy z marką.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/gwiazdy-zarobki-instagram-stawki-nazwiska-siwiec-maffashion-halejcio-ekipa,7170078585513601a ##

Scam - co to jest?

Scam to działanie polegające na wprowadzaniu odbiorców w błąd poprzez m.in. ukrywanie istotnych informacji na temat produktu, czy też podkreślanie pewnych jego cech w celu wywarcia wpływu na użytkownika.

UOKiK podaje przykłady scamu. „Influencer w zamian za wynagrodzenie zachwala produkt, informując, że ma on mocno obniżoną cenę - np. z 600 zł na 150 zł. Tymczasem okazuje się, że promocja cenowa była fałszywa, a dodatkowo osoby, które złożyły zamówienie, nie otrzymują produktu lub dostarczony wyrób jest gorszej jakości niż wskazywał na to twórca na swoim kanale w mediach społecznościowych” - podano w komunikacie.

UOKiK zachęca do zgłaszania scamu. Można to zrobić wysyłając zawiadomienie na adres: scam@uokik.gov.pl. W wiadomości trzeba podać jak najwięcej informacji, w tym np. zrzut ekranu, nagrany film lub link do konta twórcy wraz z opisem nieprawidłowości jakie zauważyliśmy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"