Marketerzy powołali koalicję, aby mieć wpływ na nowe badanie mediów

Marketerzy, którzy pracują wspólnie z rynkiem nad nowym badaniem mediów w Polsce utworzyli koalicję "Marketerzy dla lepszych badań". Celem jej powstania ma być zadbanie o reklamodawców i ich interesy w procesie tworzenia jednoźródłowego badania.

Nikola Bochyńska
Nikola Bochyńska
Udostępnij artykuł:
Marketerzy powołali koalicję, aby mieć wpływ na nowe badanie mediów

Koalicja „Marketerzy dla lepszych badań” ma zintegrować wszystkich marketerów, którzy są  zaangażowani w prace nad nowym badaniem mediów, nadzorowanymi przez KRRiT i Telemetrię Polską. Rozmowy w tej sprawie toczą się od kwietnia 2018 roku.

Kilka dni temu - na zaproszenie przewodniczącego KRRiT Witolda Kołodziejskiego - odbyło się spotkanie z przedstawicielami rynku, dotyczące tworzenia nowego jednoźródłowego badania mediów. Jego celem miało być osiągnięcie porozumienia, po tym jak nadawcy telewizyjni, radiowi i internetowi pod koniec maja sami spotkali się z przedstawicielami IAA, SAR, domów mediowych, marketerów oraz instytutów badawczych oraz zapowiedzieli opracowanie własnej koncepcji badań. Krytycznie ocenili wtedy dotychczasową komunikację w projekcie oraz tempo prac projektowych.

Natomiast marketerzy w ramach zaproponowanej koalicji chcą dyskutować z pozostałymi graczami na rynku o nowej koncepcji realizacji projektu badań, jakiej przygotowanie zadeklarowali nadawcy radiowi, internetowi i telewizyjni (zrzeszeni w ramach Media Owners Committee). Powstanie koalicji „Marketerzy dla lepszych badań” ma wzmocnić pozycję przedstawicieli tego segmentu rynku w rozmowach.

- Chcemy mieć wpływ na proces tworzenia się nowego standardu badań mediów, który w założeniu ma pomóc nam w eliminowaniu nieefektywnych kosztów komunikacji z rynkiem i podnieść zwrot z inwestycji reklamowych. Istotny jest dla nas także stały i pełny dostęp do informacji na temat postępów prac po to, by nowe badania jak najlepiej odpowiadały na nasze potrzeby - komentuje Irena Pobłocka, ekspert ds. marketingu w Grupie LOTOS, zaangażowana w powołanie koalicji.

Inicjatorami powstania koalicji są członkowie kurii marketerów IAA Polska, którzy do tej pory brali udział w dyskusji na temat nowego standardu badań. Założeniem utworzenia koalicji jest jednak integracja całego środowiska marketerów, nie tylko członków IAA Polska.

Marketerzy w pierwszej kolejności mają zamiar zająć stanowisko w sprawie realizacji potrzeb i oczekiwań reklamodawców w opracowywanej nowej koncepcji badania. Za cel stawia sobie także ustalenie w porozumieniu z mediami i agencjami mediowymi harmonogramu prac, trybu konsultacji założeń oraz określenie zasad współpracy z KRRiT. Najważniejszą sprawą do omówienia jest jednak ustalenie docelowego modelu finansowania badań.

Powstaną zespoły eksperckie

W ostatni piątek odbyło się spotkanie reprezentacji rynku mediowego z KRRiT, podczas którego omówiono słabe punkty współpracy pomiędzy nimi oraz sposób i jakość komunikacji projektowej z zespołem Telemetria Polska.

Podczas spotkania strona rynkowa podtrzymała swoją deklarację o przygotowaniu założeń oraz rekomendacji do badania. Michał Wigurski, szef projektu Telemetria Polska poinformował nas, że na obecnym etapie trwają eksperymenty badawcze, z których zostaną zrealizowane raporty.

Oprócz tego zdecydowano, ze przynajmniej raz w miesiącu będą odbywały się spotkania statutowe zespołu Telemetrii Polskiej z reprezentacją rynku dotyczące postępów w pracach nad powstaniem nowego jednoźródłowego standardu badań.

- Zaproponowaliśmy formułę zespołów eksperckich, które mają usprawnić komunikację projektową do czasu, kiedy nie powstanie JIC. Po wstępnym zainteresowaniu nadawcy mają odpowiedzieć, jaka jest ich ostateczna opinia w tej sprawie. Takie ciała miałyby powstać niezwłocznie jako platforma do bieżącej współpracy - stwierdził Michał Wigurski, szef projektu Telemetria Polska w rozmowie z nami.

W Polsce jest kilka firm badających rynek mediów. Oprócz Gemiusa, który tworzy raporty dotyczące internetu, wyniki radia są dostępne w ramach Radio Track Millward Brown, a rynek telewizyjny monitoruje firma Nielsen.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jak-mierzy-sie-ogladalnosc-telewizji-w-polsce,7171924786935937a ##

W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy - 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych