Grupa kapitałowa Terg, właściciel sieci Media Expert, w roku obrotowym od kwietnia 2024 do marca 2025 roku, wypracowała 21,54 mld zł przychodów sprzedażowych. W porównaniu z poprzednim rokiem zwiększyły się one o 17,1 proc.
Wpływy ze sprzedaży towarów i materiałów – czyli głównie oferowanego w sklepach Media Expert sprzętu RTV, AGD, komputerowego i innej elektroniki – poszły w górę rok do roku o 17,8 proc.: z 16,21 do 19,08 mld zł.

Firmie udało się wypracować taki wzrost mimo marnej dynamiki całego rynku w Polsce. Według badania PMR w 2024 roku wartość sektora RTV, AGD i sprzętu elektronicznego wzrosła jedynie o 0,3 proc. do ponad 44 mld zł, zaś według danych IDC Poland sprzedaż sprzętu IT zmalała z 10,03 do 9,39 mld dolarów.
Media Expert sprzedaje więcej nie tylko sprzętu
Właściciel Media Expert zarabia nie tylko na sprzedaży sprzętu, lecz także usługach dodatkowych, m.in. reklamach, pośrednictwie przy ubezpieczeniach i kredytach oraz dostawach i instalacji urządzeń. W zeszłym roku obrotowym przychody firmy ze sprzedaży produktów, czyli przede wszystkim owych usług dodatkowych, zwiększyły się z 2,18 do 2,45 mld zł.
Wzrost przychodów Media Expert jest znacznie wyższy od rozwoju jej sieci sprzedażowej. W listopadzie 2024 roku firma przekroczyła poziom 600 sklepów stacjonarnych. W całym minionym roku obrotowym średnia liczba placówek wynosiła 598, każda miała od 300 do 1 200 metrów kwadratowych.

Rok wcześniej pod szyldem Media Expert działało 567 placówek, w roku obrotowym zakończonym w marcu 2023 roku – 549, rok wcześniej – 526, zaś w roku zakończonym w marcu 2021 roku – 498.
Tym samym w ciągu czterech lat ich liczba poszła w górę o 20 proc. Natomiast przychody sprzedażowe Media Expert w tym okresie podwoiły się: w roku obrotowym od kwietnia 2020 do marca 2021 roku wyniosły 10,75 mld zł, zaś w kolejnych latach – odpowiednio 12,66, 15,45 i 18,38 i 21,54 mld.
Więcej na reklamy, ponad 13 tys. pracowników
Koszty operacyjne firmy w minionym roku obrotowym wzrosły nieco słabiej od przychodów: o 16,7 proc. do 20,54 mld zł, z czego wartość sprzedanych towarów i materiałów zwiększyła się z 13,53 do 15,87 mld.
Z kolei wydatki na usługi obce poszły w górę z 2,16 do 2,47 mld zł, na wynagrodzenia – z 1,12 do 1,3 mld, na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze – z 233,91 do 286,25 mln zł, a na zużycie materiałów i energii – z 343,26 do 392,56 mln.

W kategorii usług obcych uwzględniane są budżety marketingowe. Właściciel Media Expert nie ujawnia ich wysokości, natomiast od lat jest wśród największych reklamodawców w Polsce. Według danych Kantar Media w 2024 roku cennikowe wydatki reklamowe firmy poza internetem wyniosły 1,63 mld zł, po wzroście r/r o 17,2 proc. Więcej na reklamy przeznaczył jedynie Aflofarm.
Z kolei koszty pracownicze rosną w związku ze zwiększającą się liczbą zatrudnionych i ich wynagrodzeń. Na koniec marca 2025 roku u właściciela Media Expert pracowało już 13 331 osób, z czego 10 813 w sklepach i obsłudze, a 2 518 w administracji. Rok wcześniej firma miała 11 659 pracowników, a na koniec marca 2023 roku – 11 160.
Firmie udało się ograniczyć pozostałe wydatki pracownicze – z 212,36 do 183,02 mln zł, natomiast jej wydatki finansowe (głównie na odsetki) wzrosły z 53,67 do 76,8 mln. Na koniec marca br. do spłaty w części długoterminowej (czyli za ponad rok) miała 1,03 mld zł pożyczek i kredytów, wobec 630,77 mln rok wcześniej.

Z drugiej strony jej przychody finansowe (prawie w całości z odsetek) zwiększyły się r/r z 54,32 do 62,32 mln.
Rekordowy zysk
Zyskowność właściciela Media Expert poszła w górę dużo mocniej od przychodów: na poziomie operacyjnym z 669,68 do 896,67 mln zł, a w ujęciu netto z 509,25 do 707,77 mln.
To rekordowy zysk w historii firmy. W roku obrotowym do marca 2023 roku zarobiła na czysto 401,62 mln zł, rok wcześniej – 400,79 mln, a przed dwoma laty – 400,79 mln.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2024, a poprzedni – 2023

Ponad pół miliarda na dywidendę
W ujęciu jednostkowym, czyli bez spółek zależnych, firma Terg w zeszłym roku obrotowym wypracowała wzrost przychodów z 17,31 do 20,28 mld zł, a jej czysty zysk zwiększył się z 501,37 do 684,91 mln zł.
Rekordowy zysk oznacza też najwyższą w historii spółki dywidendę. Jej wspólnicy postanowili, że z zeszłorocznego zysku na dywidendę trafi 515 mln zł. 170 mln przelano już akcjonariuszom w formie zaliczki, zaś resztę przekazano 15 października. Natomiast pozostała część zysku zasiliła kapitał rezerwowy.
Wiosną ub.r. po 33,5 proc. udziałów spółki Terg mieli jej prezes Marek Grzebita i wiceprezes Maciej Grzebita, a 18 proc. – szefowa rady nadzorczej Teresa Grzebita. W minionym roku zdecydowaną większość posiadanych walorów przekazali podmiotowi, który w sprawozdaniu określono jako Terg S.A./MEFR.










