RTV Euro AGD na reklamach zarabia jak Allegro. Z zyskiem bywało dużo lepiej

Właściciel elektromarketów RTV Euro AGD w 2024 roku kolejny raz przekroczył pułap 11 mld zł przychodów, z czego już 900 mln wypracował z usług reklamowych. Firma systematycznie powiększa swoją sieć sklepów stacjonarnych. Jej zysk netto w ub.r. wyniósł 21,8 mln zł, prawie trzy razy mniej niż przed rokiem.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
RTV Euro AGD na reklamach zarabia jak Allegro. Z zyskiem bywało dużo lepiej
Kadr z reklamy RTV Euro AGD

Sieć RTV Euro AGD w ostatnich latach nadal osiąga wzrosty biznesowe, chociaż już nie tak duże jak przed epidemią. Wówczas przychody zarządzającej nią spółki Euro-net poszły w górę z 6,03 mld zł w 2017 roku do 10,2 mld w 2020 roku.

Przez kolejne cztery lata firmie przybył ponad miliard rocznych wpływów. W ub.r. wyniosły one 11,17 mld zł, po wzroście rok do roku o 4,5 proc. Były jednak niższe niż w 2022 (11,37 mld) i 2021 roku (11,23 mld).

Ponad 340 sklepów RTV Euro AGD

Zdecydowanie największą składową stanowi oczywiście sprzedaż sprzętu RTV, AGD i innych urządzeń elektronicznych. W ub.r. przyniosła 9,49 mld zł przychodów, wobec 9 mld rok wcześniej.

Właściciel RTV Euro AGD sprzedaje więcej m.in. dlatego, że ma coraz więcej sklepów. Na koniec 2024 roku sieć liczyła 341 placówek w 230 miejscowościach. W ub.r. firma otworzyła nowe sklepy w Bydgoszczy, Mikołowie, Raciborzu, Bytomiu, Pyskowicach, Turku, Wolsztynie, Limanowej, Kostrzynie, Szczecinie, Wrocławiu, Szczawnie, Grójcu, Tarnobrzegu oraz Skarżysku-Kamiennej. Równocześnie kilka zamknięto, w konsekwencji liczba placówek wzrosła netto o 11.

Na koniec 2022 roku do RTV Euro AGD należało 327 sklepów stacjonarnych, rok wcześniej – 315, zaś na koniec 2020 r. – 305.

900 mln zł z reklam

Urządzenia oferowane w sklepach RTV Euro AGD producenci i dystrybutorzy mogą tam zareklamować, zaś klienci – kupić na raty, a potem ubezpieczyć oraz zamówić dowóz i instalację. Na tym także zarabia Euro-net: w ub.r. przychody z usług sięgnęły 1,69 mld zł, wobec 1,6 mld rok wcześniej.

Ponad połowa przypada na usługi reklamowe, z których wpływy wzrosły r/r z 864,48 do 900,95 mln zł. W 2022 i 2021 roku przychody w tym obszarze przekraczały nieco 1 mld zł rocznie. To podobne kwoty jak te osiągane przez grupę Allegro, która w ub.r. zanotowała 1,09 mld zł przychodów z reklam (przy czym wzrost r/r wyniósł aż 30,6 proc.).

Z kolei wpływy RTV Euro AGD z pośrednictwa przy sprzedaży ubezpieczeń zwiększyły się w ub.r. z 452,69 do 486,87 mln zł, a te z pośrednictwa finansowego zmalały ze 144,64 do 129,46 mln.

Wyniki finansowe właściciela RTV Euro AGD
Wyniki finansowe właściciela RTV Euro AGD © Licencjodawca

Działalność właściciela RTV Euro AGD w 2024 roku kosztowała 11,07 mld zł, o 5,3 proc. więcej niż przed rokiem, z czego wartość sprzedanych towarów poszła w górę r/r z 8,26 do 8,65 mld.

Kwoty wzrosły też w innych głównych kategoriach kosztowych. Nakłady na usługi obce zwiększyły się z 916,66 do 990,42 mln zł. Firma nie ujawnia, ile przeznacza na działania reklamowe, natomiast jest regularnie obecna w dziesiątce największych marketerów w Polsce. Według danych Kantar Media w ub.r. jej cennikowe wydatki reklamowe poza internetem wyniosły 708,48 mln zł, o 5,4 proc. mniej niż rok wcześniej.

Mniej pracowników w RTV Euro AGD

Nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się zaś z 560,75 do 601,15 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze – ze 118,26 do 127,62 mln.

Średnioroczna liczba pracowników firmy zmalała r/r o ponad 260: z 6 852 do 6 589. W przypadku tych na stanowiskach nierobotniczych nastąpił spadek z 5 756 do 5 573, a tych z funkcjami robotniczymi – z 1 096 do 1 016.

Spółce udało się zwiększyć zysk operacyjny z 74,35 do 84,55 mln zł. Natomiast jej rentowność netto obciążyło skurczenie się przychodów z odsetek z 52,01 do 3,48 mln zł, przy podobnej jak przed rokiem kwocie wpływów w tym obszarze (spadek z 62,66 do 60,35 mln) i podatku dochodowego (z 5,85 do 6 mln).

W konsekwencji zarobiła na czysto 21,78 mln zł, wobec 57,85 mln rok wcześniej. Jej udziałowcy od dawna nie wypłacili sobie dywidendy. Zysk z ub.r. w całości przeznaczyli na kapitał zapasowy, tak samo jak te z kilku wcześniejszych lat.

Zyski zostają w firmie

A parę lat wcześniej do podziału było dużo więcej. W 2022 roku firma zarobiła na czysto 180,96 mln zł, rok wcześniej – 277,35 mln, w 2020 roku – 299,93 mln, w 2019 roku – 191,98 mln, zaś w 2018 roku – 122,69 mln.

Seria zysków bez wypłaty dywidendy przełożyła się na to, że na koniec ub.r. kapitały własne spółki wynosiły już 613 mln zł. Firma jest biznesem rodzinnym: po jednej trzeciej udziałów mają Iwona i Waldemar Krukowie oraz Robert Kuczyński. Wszyscy zasiadają w jej zarządzie.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2024, a poprzedni – 2023

Wyniki finansowe właściciela RTV Euro AGD
Wyniki finansowe właściciela RTV Euro AGD © Licencjodawca

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?