Mediacap z 3 mln zł straty. „Zakładamy korektę rynkową nawet o ponad 20 proc.”

W pierwszym kwartale br. holding marketingowo-badawczy Mediacap zanotował wzrost przychodów o 44 proc. do 27,02 mln zł oraz straty netto z 1,25 do 3,02 mln zł. - W oczywisty sposób Covid-19 osłabi nasze tegoroczne wyniki i spowolni rozwój. Wiemy też, że wyniki finansowe nie wrócą przez jakiś czas do trajektorii wzrostowej - komentuje zarząd firmy.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Mediacap z 3 mln zł straty. „Zakładamy korektę rynkową nawet o ponad 20 proc.”
Jacek Olechowski, prezes i większościowy akcjonariusz Mediacapu

Duży wzrost przychodów Mediacapu wynika przede wszystkim z kupna wiosną ub.r. sieci partnerskiej LifeTube oraz jesienią ub.r. firmy Gamellon. Jeśli w wynikach holdingu za pierwszy kwartał ub.r. uwzględnić dane tych spółek (czyli w ujęciu like-for-like), łączne przychody zmalały o 2 proc.

W sprawozdaniu zarząd Mediacapu tłumaczy, że było to spowodowane niższym poziomem zamówień w marcu br. w związku z epidemią. Słabsza sprzedaż w marcu przełożyła się też na pogorszenie wyników rentowności: strata EBITDA pogłębiła się z 0,1 do 0,71 mln zł, a strata netto - z 1,25 do 3,02 mln zł.

- Warto w tym kontekście wspomnieć, że ten wynik jest obciążony inwestycją ok. 0,5 mln PLN na Mellon Media - nową spółkę zależną LTTM zajmującą się produkcją contentu własnego - zaznaczono.

Koszty operacyjne Mediacapu poszły w górę rok do roku z 20,23 do 29,12 mln zł. Wydatki na usług obce zwiększyły się z 13,91 do 21,35 mln zł, a na wynagrodzenia z 3,99 do 5,17 mln zł.

grafika

W dół rentowność Grupy S/F, LTTM, IQS i Plastream

Grupa S/F, obejmująca agencje marketingowe Scholz&Friends Warszawa, EmLab, The Digitals i Booost, osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych z 10,42 do 11,4 mln zł, a przy wzroście kosztów sprzedaży zewnętrznej z 11,8 do 12,01 mln zł jej strata netto zwiększyła się z 808 do 929 tys. zł.

Przychody utworzonej jesienią ub.r. LTTM, obejmującej sieci partnerskie TalentMedia, LifeTube i Gamellon, poszły w górę z 3,85 do 11,75 mln zł, a przy wzroście kosztów sprzedaży zewnętrznej z 3,85 do 12,27 mln zł wynik netto poszedł w dół z 19 tys. zł zysku do 856 tys. zł straty.

Natomiast spółka badawcza IQS zanotowała spadek wpływów sprzedażowych z 4,53 do 3,86 mln zł. Przy wzroście kosztów sprzedaży zewnętrznej z 4,57 do 4,84 mln zł jej strata netto pogłębiła się z 417 tys. zł do 1,01 mln zł.

Natomiast przychody sprzedażowe spółki Plastream zmalały z 396 do 189 tys. zł, wydatki na sprzedaż zewnętrzną - z 497 do 480 tys. zł, a strata netto wzrosła z 46 do 269 tys. zł. Pod koniec maja Mediacap sprzedał pozostałym wspólnikom Plastream 63,57 proc. udziałów tej spółki za 47,7 tys. zł.

grafika

Cięcia z powodu spadku przychodów

W sprawozdaniu zarząd Mediacap opisał działania, które podjął w związku ze spowolnieniem wywołanym przez epidemię koronawirusa. - Wiedząc, że wpływ pandemii będzie najbardziej odczuwalny w Q2, ale też obniży przychody w drugiej połowie roku, na przełomie marca i kwietnia dokonaliśmy zmian w budżetach, które pociągnęły za sobą redukcje zespołów i wynagrodzeń - podano.

- W obecnej chwili powoli wracamy do normy, ale nadal w krótkim okresie zakładamy poważną korektę rynkową - nawet o ponad 20 proc. w skali roku - co według naszych prognoz przełoży się na niższe przychody Mediacap wobec 2019 w ujęciu like-for-like, ale rentowne na poziomie netto - zapowiedziały władze firmy.

- Podsumowując, w oczywisty sposób Covid-19 osłabi nasze tegoroczne wyniki i spowolni rozwój. Wiemy też, że wyniki finansowe nie wrócą przez jakiś czas do trajektorii wzrostowej - przyznał zarząd Mediacapu. - Jednak wierzymy, że przeprowadzone zmiany pomogą nam nie tylko przetrwać ten trudny czas, ale intensywnie rozwinąć nowe kompetencje co przełoży się na większy udział rynkowy w najbardziej ciekawych niszach: najszybciej rosnących segmentach rynku marketingowego. To z pewnością zaprocentuje w przyszłości - zapewnił.

grafika

Mediacap stawia na LTTM i e-sport

Władze Mediacapu są przekonane, że epidemia powoduje jedynie krótkotrwałe spadki, natomiast nie wpływa strukturalnie na perspektywy rynku reklamowego i internetowego. - Oglądalność wideo w internecie cały czas rośnie, podobnie zwiększa się zainteresowanie grami, a nadto potrzeby reklamowe i badawcze po pandemii będą wzmożone - uważa kierownictwo firmy.

- Dlatego już teraz pracujemy nad strategią działania, która przełoży się na dalsze wzrosty biznesu. Kluczowym założeniem jest wzmacnianie pozycji w istniejących segmentach ze szczególnym naciskiem na LTTM - zapowiedziało.

Na początku czerwca podpisano list intencyjny w sprawie dołączenia agencji marketingu gamingowego Gameset do Grupy LTTM. - Gaming marketing to przykład rynku, który wręcz skorzysta na Covid-19 z racji skokowego wzrostu zainteresowania grami w okresie pandemii. Ambicją Mediacap jest zbudowanie gracza numer 1 na tym rynku, aby powtórzyć sukces strategii dotyczącej obszaru influencer marketingu i zdominować oba te obszary - zadeklarował zarząd firmy.

Mediacap jest notowany na głównym rynku warszawskiej giełdy. W środę na koniec sesji za akcję firmy płacono 2,36 zł, co dawało kapitalizację w wysokości 44,4 mln zł. Większościowym akcjonariuszem spółki jest jej prezes Jacek Olechowski (ma 51,76 proc. kapitału).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+