Michał Sikorski, aktor znany głównie z roli w serialu Netfliksa "1670", w rozmowie z "Tygodnikiem Powszechnym" wyznał, że otrzymał ofertę współpracy w kampanii reklamowej alkoholu. Wynagrodzenie miało być na tyle atrakcyjne, że pozwalało na zakup mieszkania w Warszawie.
– Nie reklamuję alkoholu. Uważam, że szkodzi. Dostałem kiedyś propozycję za sumę, za którą może kupiłbym mieszkanie w Warszawie. Kusiło, myślałem, że może warto "dla dziecka", ale odmówiłem – przyznał Sikorski.
Reklamy alkoholu a "odpowiedzialność społeczna"
Jak przyznał Sikorski, decyzja o odrzuceniu tej oferty nie była łatwa. Kluczowe okazały się jego refleksje na temat wpływu, jaki reklamy alkoholu mogą mieć na młodzież. Aktor wskazał przykład kolegi z branży, który usłyszał od kobiety na ulicy, że jej wnuczek regularnie pije bezalkoholowe piwo z powodu zabawnej reklamy.

Czytaj także: Zakaz reklamy piwa od przyszłego roku?
– Potem kolega, który zagrał w reklamie piwa, usłyszał od pani na ulicy, że jej dwunastoletni wnuczek codziennie pije to piwo "zero", bo reklama jest śmieszna. Uświadomiłem sobie: jeśli fajnie zagrana reklama zachęci dzieciaka do "piwka wieczorem", to nie są to pieniądze warte odpowiedzialności społecznej – dodał aktor.
Michał Sikorski występował także m.in. w filmach "Kos", "Piep*zyć Mickiewicza" czy "Pewnego razu na krajowej jedynce" oraz w serialu "Przesmyk".
Ostatnio podawaliśmy, że do Naczelnej Rady Lekarskiej wpłynął list od profesora Leszka Czupryniaka, w którym wzywa do zaprzestania reklamowania alkoholu. 29 września Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej przyjęło uchwałę popierającą apel profesora.
W rozmowie z Wirtualną Polską profesor stwierdził m.in.: "Jeżeli w reklamie występuje popularny aktor i pokazuje, że dla postaci, którą kreuje, wypicie piwa w domu, w hamaku, na tle natury, jest niemal niczym orgazm, to jest to błąd, który ma ogromne konsekwencje społeczne".

Reklama alkoholu w Polsce - co jest dozwolone?
Obecnie w Polsce obowiązuje zakaz reklamy napojów alkoholowych z wyjątkiem piwa, którego reklamowanie podlega ograniczeniom. Reklama piwa nie może być kierowana do małoletnich, pokazywać sukcesu życiowego czy kojarzyć z atrakcyjnością seksualną.
Piwo w telewizji można reklamować między godz. 20.00 a 6.00 (wyjątek stanowią transmisje sportowe). Na billboardach trzeba umieścić ostrzeżenie zajmujące 20 proc. powierzchni reklamy.











