Zakaz reklamy piwa od przyszłego roku? Resort zdrowia pokazał nowy projekt

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło nową wersję projektu ustawy o przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zmiany uwzględniają całkowity zakaz reklamy piwa, który miałby obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku.

Kinga Walczyk
Kinga Walczyk
Udostępnij artykuł:
Zakaz reklamy piwa od przyszłego roku? Resort zdrowia pokazał nowy projekt
Unsplash

To kolejne podejście resortu zdrowia do nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Nowy projekt, który trafił w piątek do konsultacji publicznych, zawiera dalej idące ograniczenia w sprzedaży alkoholu niż propozycja MZ z marca br. Tamten projekt przeszedł konsultacje, po czym prace nad nim stanęły na kilka miesięcy. Nowe podejście do zmiany przepisów zapowiedziała w ub. tygodniu wiceminister zdrowia Katarzyna Kęcka.

Projekt przewiduje zakaz reklamy piwa (w tym 0 proc.), a także zakaz promocji w postaci upustów, rabatów, pakietów, programów lojalnościowych, gier losowych czy nagród. Kary za nielegalną reklamę i promocję napojów alkoholowych miałyby zostać podniesione – od 20 tys. zł do 750 tys. zł. Ponadto możliwa byłaby kara ograniczenia wolności.

Aktualnie w Polsce obowiązuje całkowity zakaz reklamy napojów alkoholowych z wyjątkiem piwa, którego reklamowanie podlega ograniczeniom. Zakaz dotyczy między innymi reklam kierowanych do dzieci, zachęcania do nadmiernego spożycia czy kojarzenia alkoholu z prowadzeniem pojazdów. W przypadku naruszenia zakazu grozi kara grzywny od 10 tys. zł do 500 tys. zł, a nawet cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu.

Zmiany w projekcie obejmują także zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Zakaz ma być całkowity, nieograniczony do godzin nocnych. Zakaz miałby obowiązywać także uzdrowiska. Ograniczenie wykluczałoby także możliwość sprzedaży online alkoholu z dostawą do klienta, zakładając wyłącznie odbiór w punkcie sprzedaży napojów alkoholowych.

By projekt wszedł w życie, ustawę musi uchwalić Sejm, a potem podpisać ją prezydent Karol Nawrocki.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ciężarówki Coca-Coli wyruszają w Polskę. Odwiedzą 7 miast

Ciężarówki Coca-Coli wyruszają w Polskę. Odwiedzą 7 miast

Dyson przegląda globalny budżet mediowy wart 500 mln dolarów. Po czterech latach wraca przetarg

Dyson przegląda globalny budżet mediowy wart 500 mln dolarów. Po czterech latach wraca przetarg

Wojtek Chaber i Marta Piechnik dołączyli do oLIVE media

Wojtek Chaber i Marta Piechnik dołączyli do oLIVE media

Marka Oppo dołączyła do grona klientów agencji Ro

Marka Oppo dołączyła do grona klientów agencji Ro

Marcel Płoszczyński dołącza do agencji RO

Marcel Płoszczyński dołącza do agencji RO

Chude lato byłego producenta "Familiady". Bez 90 proc. przychodów

Chude lato byłego producenta "Familiady". Bez 90 proc. przychodów