Profesor medycyny chce całkowitego zakazu reklam alkoholu. Apel do celebrytów

Do Naczelnej Rady Lekarskiej wpłynął list od profesora Leszka Czupryniaka, w którym wzywa do zaprzestania reklamowania alkoholu. 29 września Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej przyjęło uchwałę popierającą apel profesora.

Kinga Walczyk
Kinga Walczyk
Udostępnij artykuł:
Profesor medycyny chce całkowitego zakazu reklam alkoholu. Apel do celebrytów
Unsplash

W liście prof. Leszek Czupryniak podkreśla, że udział znanych aktorów, nawet w reklamach piwa bezalkoholowego, jest bardzo niepokojącym trendem, który może zniweczyć działania lekarskie mające na celu ograniczenie choroby alkoholowej w Polsce.

Profesor wskazuje, że reklamy alkoholu, które często pokazują picie w bardzo atrakcyjny sposób, zaniżają społeczną świadomość szkód wynikających z alkoholu i jego uzależnienia.

Apeluje, by zamiast tego pokazywać prawdziwe i trudne obrazy związane z alkoholem oraz by samorząd lekarski zainterweniował, by aktorzy i celebryci zrezygnowali z udziału w takich reklamach. Lekarz prosi, żeby Rada wpłynęła na środowisko aktorskie.

Profesor zaznacza, że codziennie w szpitalach dużą część pacjentów stanowią osoby z problemem alkoholowym, co prowadzi do tragicznych skutków, także śmierci młodych ludzi.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej przyjęło 29 września uchwałę popierającą apel profesora Czupryniaka.

Reklama na konsekwencje społeczne

W rozmowie z Wirtualną Polską profesor stwierdza, że nie można zaakceptować tego, co zrobiono z reklamami alkoholu: "Jeżeli w reklamie występuje popularny aktor i pokazuje, że dla postaci, którą kreuje, wypicie piwa w domu, w hamaku, na tle natury, jest niemal niczym orgazm, to jest to błąd, który ma ogromne konsekwencje społeczne".

Dodaje także, że gdyby był ministrem zdrowia, skierowałby do aktorów propozycję: "Słuchajcie! My wam zapłacimy tyle, co producenci piwa, za występowanie w reklamach pokazujących jak szkodliwe jest picie, zagrajcie np. jak szaleje w szpitalu alkoholik w trzeciej dobie zespołu odstawiennego, albo jak wygląda rozmowa pijanego ojca z 7-letnią córką proszącą, by tata już nie pił. Stawki damy wam te same, a korzyść społeczna będzie na pewno większa".

W ogóle powinniśmy jako lekarze zabiegać o zakaz reklamy alkoholu, tak jak jest dla wszystkich oczywiste, że nie reklamuje się papierosów – dodaje profesor.

Warto przypomnieć, że w Polsce obowiązuje całkowity zakaz reklamy napojów alkoholowych z wyjątkiem piwa, które podlega ścisłym ograniczeniom. Zakaz dotyczy między innymi reklam kierowanych do dzieci, zachęcania do nadmiernego spożycia czy kojarzenia alkoholu z prowadzeniem pojazdów. W przypadku naruszenia zakazu grozi kara grzywny od 10 000 do 500 000 złotych, a nawet cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu.

Znane osoby czasami biorą udział w reklamie piwa (alkoholowego i bezalkoholowego, co jest zgodne z prawem), ale zdarzają się też przypadki promowania mocnych alkoholi przez celebrytów w internecie, co jest też zabronione. Takie przypadki kończą się często aktami oskarżenia i wyrokami sądów.

Celebryci przekraczają granicę prawa

Z końcem ur. sąd skazał Janusza Palikota, celebrytę Jakuba W. i Tomasza C. za reklamę alkoholu w mediach społecznościowych. Sąd wymierzył im kary grzywny. Janusz Palikot ma zapłacić 450 tys. zł, Jakub W. 400 tys. zł, a Tomasz C. - 350 tys. zł. Wyrok uprawomocnił się w sierpniu.

– W toku dochodzenia prokurator postanowił przedstawić Magdalenie C. zarzut, że w okresie czerwca do sierpnia 2023 roku, wbrew przepisowi art. 131 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i o przeciwdziałaniu alkoholizmowi, prowadziła reklamę napoju alkoholowego w postaci wódki, poprzez udostępnianie swojego wizerunku dla materiałów graficznych i wideo powiązanych z profilem w serwisie Facebook – wyjaśniał prokurator.

Sprawa została skierowana do Sądu Rejonowego dla Warszawy-Śródmieście 18 sierpnia 2025 roku, kiedy to wpłynął akt oskarżenia przeciwko niej oraz Bogusławowi Lindzie. Zgromadzony materiał dowodowy wskazuje, że oskarżeni i producenci zdawali sobie sprawę z nielegalnego charakteru kampanii.

W 2023 roku aktor Maciej Musiał i influencerka Julia "Maffashion" Kuczyńska zostali skazani na grzywny za wpisy na Instagramie promujące mocne alkohole. Wyrok wydano w trybie nakazowym. Prokuratura zarzuciła im naruszenie Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i o przeciwdziałaniu alkoholizmowi, za co grozi grzywna w wysokości od 10 do 500 tys. zł.

W aktach oskarżenia opisano, że Maffashion 23 czerwca ub.r. na profilu instagramowym reklamowała włoskie piwo, a Maciej Musiał 31 sierpnia 2021 roku i 6 lipca ub.r. na swoim profilu promował szkocką whisky i włoskie piwo. Jako pierwszy poinformowało o tym tvp.info. Ustalenia portalu potwierdziła Aleksandra Skrzyniarz, rzeczniczka prasowa warszawskiej Prokuratury Okręgowej.

Grzywna nawet do 500 tys. zł

W 2023 roku Margaret usłyszała zarzuty nielegalnej reklamy alkoholu wysokoprocentowego (wódki) na swoim profilu na Instagramie. Prokuratura zarzuciła jej prowadzenie reklamy wódki wbrew ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Margaret nie przyznała się do winy, a grozi jej grzywna nawet do 500 tys. złotych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+