1,66 mln zł na marketing ministerstw w TVP i Polskim Radiu, większość resortów nie promuje się w mediach prawicowych

Od 2016 roku pięć ministerstw na działania marketingowe w Telewizji Polskiej i Polskim Radiu wydało 1,66 mln zł, z czego 1,37 mln zł trafiło do TVP. Natomiast w br. 12 resortów w ogóle nie promowało się w tzw. mediach prawicowych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
1,66 mln zł na marketing ministerstw w TVP i Polskim Radiu, większość resortów nie promuje się w mediach prawicowych
fot. Shutterstock.com

Zapytania do poszczególnych ministerstw i kancelarii o działania marketingowe w mediach publicznych skierował na początku kwietnia poseł PO Wojciech Król.

Resort środowiska poinformował, że wydał w TVP 300 tys. zł na realizowaną w ub.r. kampanię „Czyste powietrze - zdrowy wybór!” (wyemitowano 138 razy 30-sekundowe i 144 razy 15-sekundowe spoty). Nie promował się natomiast w Polskim Radiu.

Ministerstwo Rolnictwa nie podpisało żadnych umów marketingowych z TVP, a w Polskim Radiu zamówiło w 2017 roku za 51,9 tys. zł produkcję i emisję spotu zapraszającego na Piknik Poznaj Dobrą Żywność.

Resort nauki i szkolnictwa wyższego w TVP wydał 720,2 tys. zł (520,3 tys. zł w 2017 roku, a 199,9 tys. zł w ub.r.), a w Polskim Radiu - 160,3 tys. zł w ub.r. U obu nadawców promowano Konstytucję dla Nauki - w TVP emisja spotów trwała łącznie 140 minut, a w Polskim Radiu (które zajęło się też produkcją klipu) - 137 minut.

Ministerstwo Edukacji Narodowej w latach 2016-2019 wydało w Polskim Radiu 49,6 tys. zł na 50 emisji spotu. Nie podało, natomiast ile przeznaczyło na działania marketingowe w TVP, tłumacząc, że ujawniając te informacje, naruszyłoby zastrzeżoną w umowach tajemnicę przedsiębiorstwa.

Resort cyfryzacji w ub.r. wykupił w TVP za prawie 350 tys. zł 121 emisji trzech spotów promujących e-dowód. Natomiast w Polskim Radiu promowało Ogólnopolską Sieć Edukacyjną: w ub.r. przeznaczyło 7,8 tys. zł na produkcję dwóch spotów i jednej audycji na ten temat, a w br. - 23,4 tys. zł na 155 ich emisji w pięciu rozgłośniach regionalnych publicznego nadawcy.

Z kolei Ministerstwo Obrony Narodowej w TVP w 2016 roku wykupiło emisję spotu informującego o szczycie NATO w Warszawie, a w ub.r. - spotu „Wdzięczni bohaterom” (nie podało, ile za to zapłaciło. Nie prowadziło działań marketingowym w Polskim Radiu.

Żadnych umów z TVP i Polskim Radiem na działania marketingowe nie zawarły natomiast resorty spraw wewnętrznych i administracji, sportu i turystyki, rodziny, pracy i polityki społecznej, przedsiębiorczości i technologii, gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, energii.

Odpowiedzi nie udzieliły jeszcze resorty zdrowia, spraw zagranicznych, infrastruktury, finansów, sprawiedliwości, inwestycji i rozwoju oraz kancelaria premiera

Ministerstwa w br. mało promują się w mediach prawicowych

Osobne zapytania Wojciecha Króla dotyczyły tego, ile poszczególne ministerstwa i kancelaria premiera wydał na marketing w mediach określanych jako prawicowe. Poseł wyliczył, że chodzi mu o następujące tytuły: „Gazeta Polska”, Radio Maryja, „Sieci”, „Do Rzeczy”, „Solidarność”, Telewizja Republika, TV Trwam, wPolityce.pl, Niezależna.pl, Fronda.pl, wRealu24.pl, RadioMaryja.pl, GazetaPolska.pl, Tysol.pl, DoRzeczy.pl i TelewizjaRepublika.pl.

Król nie zaznaczył, o jaki okres mu chodzi, dlatego większość resortów przyjęło, że ma na myśli br. W tym czasie żadnych środków na marketing w tych mediach od początku br. nie przeznaczyło 12 ministerstw: zdrowia, środowiska, cyfryzacji, energii, finansów, infrastruktury, inwestycji i rozwoju, spraw zagranicznych, spraw wewnętrznych i administracji, sportu i turystyki, rolnictwa, przedsiębiorczości i technologii.

Natomiast wiceminister edukacji narodowej Maciej Kopeć stwierdził: „trudno nam się odnieść do pytania postawionego bez określenia konkretnych ram czasowych”.

Z kolei Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej poinformowało, że w ub.r. wydało prawie 8 tys. zł na promocję w mediach Fratrii Światowych Dni Morza.

Resort nauki i szkolnictwa wyższego przeznaczył 118,1 tys. zł na produkcję i emisję w TV Trwam spotów promujących inicjatywy realizowane w ramach programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki”, a także 18,4 tys. zł za dwie publikacje w „Do Rzeczy” i 21,3 tys. zł za jedną publikację w „Sieciach” tekstu promującego projekt „Polonia Restituta. Dekalog dla Polski w 100-lecie odzyskania niepodległości”.

Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało w ub.r. z nadawcami TV Trwam i Telewizji Republika umowę na emisję 30-sekundowego spotu zachęcającego do wzięcia udziału w uroczystościach z okazji 100-lecia niepodległości Polski. Resort nie podał, ile za to zapłacił.

Odpowiedzi nie udzieliły jeszcze kancelaria premiera, a także resorty sprawiedliwości oraz rodziny, pracy i polityki społecznej.

Ministrom podlegają instytucje i spółki skarbu państwa

Bezpośrednie budżety ministerstw to tylko część środków publicznych, które mogą być wydawane marketing w mediach. Poszczególnym ministrom podlega bowiem wiele instytucji również prowadzących działania reklamowe.

Przykładowo Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w odpowiedzi na pismo posła PO Krzysztofa Brejzy poinformował, że w ub.r. na komunikację w mediach wydał 498,5 tys. zł, z czego trzy czwarte trafiło do spółek Forum (wydawca „Gazety Polskiej Codziennie”) oraz Fratria (wydawca m.in. „Sieci” i wPolityce.pl).

Ministerstwa i podległe im instytucje rozdzielają też dotacje. Jeśli o projekty mediowe, w ostatnich latach najszerzej dyskutowano o przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 7,2 mln zł Fundacji Niezależne Media (założyli i kierują nią czołowi dziennikarze „Gazety Polskiej” i „Gazety Polskiej Codziennie”) na serwis Puszcza.tv, uruchomiony w połowie ub.r.

Natomiast Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego na początku br. w ramach dotacji dla czasopism przyznało środki m.in. wydawcom „Res Publiki Nowej”, „Więzi”, „Jazz Forum”, „Kultury Liberalnej”, „Wpisu”, „Forum Dziennikarzy” i „Teologii Politycznej”. Dotacji nie otrzymali natomiast m.in. wydawcy „Pisma”, „Architektury - Muratora” i „Książek w Tygodniku”.

Ministrowie i premier sprawują też nadzór nad spółkami skarbu państwa, z których część to wielkie firmy, notowane na warszawskiej giełdzie w indeksie WIG-20 skupiającym największe podmioty. Niektóre z nich w raportach finansowych wyszczególniają wydatki reklamowe. Przykładowo grupa KGHM w ub.r. wydała na marketing 62 mln zł (wobec 57 mln zł rok wcześniej), a Alior Bank - 20,6 mln zł w pierwszym kwartale br.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/panstwowe-spolki-wydaly-w-ub-r-na-reklamy-miliard-zl-ponad-polowa-trafila-do-telewizji,7171107466172033a ##

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online