Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy konfiguracji Google Analytics?

Zapraszamy na trzeci artykuł z kursu Google Analytics przygotowanego przez firmę Conversion. Tym razem tekst o konfigurowaniu konta w tym narzędziu.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Jeżeli lekturę poprzedniego artykułu masz już za sobą, to przyszedł czas na konfigurację Google Analytics, którego podstawą jest konto i profile. Poprawna konfiguracja może Cię uchronić w przyszłości od wielu problemów z analizą danych, dlatego zachęcam do zapoznania się z dotyczącymi tego wskazówkami. Konta i profile Rejestrując się po raz pierwszy w Google Analytics, utworzyliśmy konto. W jego ramach automatycznie powstał pierwszy profil dla naszej strony internetowej. W ramach jednego konta możemy mieć maksymalnie 50 profili. Tworzy nam to strukturę składającą się z dwóch poziomów – do każdego konta Google Analytics mamy przypisane profile, natomiast nad całością czuwa administrator:  

grafika

Profili nie można przenosić pomiędzy kontami – jeżeli chcielibyśmy, aby dane zbierały się w profilu w innym koncie, to nie uda nam się przenieść tam dotychczas zebranych danych w obrębie innego konta. Profile możemy wykorzystać w dwojaki sposób: 1. stworzyć kilka profili dla naszej strony internetowej, a w ramach każdego z nich analizować inny segment ruchu (o tym, jak to robić, napiszemy w kolejnym artykule) 2. stworzyć kilka profili, każdy z nich dla innej z posiadanych przez siebie domen O ile zachęcamy do korzystania z pierwszego z nich, o tyle drugie polecamy omijać. Już tłumaczymy dlaczego...

 

grafika

Powód jest bardzo prosty: do każdego konta Google Analytics definiujemy użytkowników, którzy mają do niego dostęp. Możemy to zrobić na dwóch poziomach: użytkownika i administratora.

 

grafika

Użytkownik ma dostęp do profili, które jako administrator określimy. W ich obrębie może przeglądać raporty, tworzyć segmenty zaawansowane i eksportować dane (o wszystkich funkcjonalnościach będzie mówa w kolejnych artykułach). Nie ma dostępu do filtrów, definiowania celów czy edycji pojedynczych profili. Innymi słowy: nie może edytować sposobu zbierania danych w ramach profilu. Z drugiej strony administratora określamy na poziomie konta. Oznacza to, że ma on dostęp do wszystkich profili w obrębie danego konta – może zmieniać filtry, cele i przeglądać dane z każdego z nich. Wyobraźmy sobie teraz sytuację, w której sprzedajemy jedną z naszych domen (powiedzmy A.pl). Jej statystyki zbieramy w ramach konta, w którym monitorujemy również witrynę B.pl. Jak teraz możemy udostępnić potencjalnemu kupcowi statystyki domeny A.pl w pełnej krasie (to znaczy z poziomu administratora)? Sprzedając domenę, przekażemy również statystyki jej dotyczące… Niestety, jeśli będziemy prowadzić statystyki dla dwóch domen w obrębie jednego konta Google Analytics – nie będzie to możliwe. Jak poprawnie strukturyzować konta i profile w ramach Google Analytics? Adres e-mail, który wykorzystaliśmy w trakcie rejestracji w Google Analytics, nie jest przypisany tylko do jednego konta Google Analytics. Pod jednym adresem e-mail możemy mieć dostęp do kilkudziesięciu kont:  

 

grafika

W ramach każdego z kont powinniśmy monitorować statystyki dotyczące tylko jednego serwisu (jednej domeny). Kolejne profile powinniśmy tworzyć w celu obserwacji wybranego fragmentu ruchu:  

 

grafika

Na szczęście Google Analytics daje możliwość łatwego przeglądania wszystkich kont i profili w ich ramach:

 

grafika

Jak również łatwego i intuicyjnego wyszukiwania:

grafika

Jak poprawnie skonfigurować profil w Google Analytics? Aby przejść do konfiguracji profilu, wystarczy, że w trakcie jego przeglądania klikniemy w ikonę trybika znajdujący się w prawym górnym rogu Google Analytics:

 

W ramach elementów konfiguracji profilu mamy do dyspozycji cztery zakładki: • zasoby – do tego elementu ma dostęp każdy użytkownik i może w tym miejscu definiować segmenty zaawansowane, alerty niestandardowe itp., które może używać samodzielnie; nie mają one wpływu na sposób zbierania danych • cele – w tej zakładce możemy konfigurować cele; zmiany w jej obrębie mogą być dokonywane jedynie przez administratorów, ponieważ wpływają na sposób zbierania danych (skonfigurowane cele zliczają się w sekcji „Konwersje”) • użytkownicy – w tej zakładce możemy ustanawiać prawa użytkownikom (możliwości przeglądania danych z wybranego profilu) • ustawienia profilu – w tej zakładce możemy edytować ustawienia profilu, które mają wpływ na poprawność zbierania się danych. Przyjrzyjmy się jej dokładnie, omawiając poszczególne elementy w niej zawarte:

 

grafika

Strona domyślna: W tym miejscu możemy ustawić stronę domyślną naszego serwisu. Często zdarza się tak, że strona główna występuje w raportach dwóch postaciach: „/” oraz np. „/index.html”. Oznacza to, że de facto ta sama strona pokazuje się nam w raportach dwa razy. Aby temu zapobiec, a jednocześnie ujednolicić dane, powinniśmy w tym przypadku jako stronę domyślną ustawić index.html. Dzięki temu w przyszłości wszystkie odsłony strony „/” będą w Google Analytics zapisywane jako odsłony „/index.html”, a my zyskamy spójność danych. Wyklucz parametry zapytania z adresu URL: Czasami bywa tak, że w adresach URL naszych witryn występują tymczasowe parametry, które oznaczają sesję użytkownika lub są oznaczeniami innych elementów nieistotnych z naszego punktu widzenia. Przykładowo w jednym ze sklepów internetowych każdy użytkownik odwiedzający koszyk dostaje w jego obrębie unikalny parametr „returnTo”. W efekcie tego działania adresy URL koszyka wyglądają następująco. Z tego powodu w Google Analytics w raportach treści będziemy widzieli różne adresy URL koszyka dla każdego użytkownika. Przez to nie będziemy w stanie łatwo analizować w sposób zagregowany zachowania użytkowników na stronie /koszyk.html. Aby pozbyć się tego dodatkowego parametru z raportów Google Analytics, musielibyśmy wpisać w omawianym polu – returnTo Śledzenie e-commerce: Jeżeli w obrębie naszej witryny śledzimy transakcję za pomocą dodatkowych kodów e-commerce, powinniśmy włączyć tę opcję, aby uzyskać dostęp do kolejnych raportów analizujących sprzedaż w naszym serwisie. Ustawienia źródeł kosztów AdWords: Google Analytics daje nam możliwość analizy danych płynących z Google AdWords. Oznacza to, że możemy analizować, co użytkownicy przechodzący z reklam AdWords robią w obrębie naszych serwisów. Informacje w tej sekcji pokazują nam, z którymi kontami Google AdWords jest połączone nasze konto Google Analytics. Poprawne połączenie kont gwarantuje, że ruch kierowany z reklam na nasz serwis nie pokaże się w Google Analytics jako ruch bezpłatny z wyszukiwarki Google. Instrukcję, jak połączyć konta Google Analytics i Google AdWords, świetnie obrazuje poniższy film: http://www.youtube.com/watch?v=MzXmRSbQnDg. Ustawienie wyszukiwania w witrynie: Jeżeli nasza witryna posiada wyszukiwarkę wewnętrzną, to dzięki Google Analytics poznamy słowa kluczowe, jakich używają nasi użytkownicy w jej obrębie. Dzięki temu będziemy wiedzieli, jakich informacji nie mogą znaleźć i czego szukają, a tym samym - usprawnić nawigację naszego serwisu. Aby skonfigurować wyszukiwanie wewnętrzne, musimy przynajmniej wpisać parametr zapytania, który pojawia się w adresie URL po wykonaniu wyszukiwania. Brzmi trudno? Tak naprawdę nie ma nic prostszego. Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę na swojej stronie internetowej przykładową frazę, np. buty. Twój URL powinien wyglądać mniej więcej tak: /szukaj.html?search=buty W takim przypadku parametrem zapytania, który należy wpisać, jest „search”. W przykładzie z innej strony (a dokładnie z naszego bloga) parametrem wyszukiwania jest „s”, ponieważ URL po wyszukiwaniu wygląda następująco: /blog/?s=buty Podsumowując Jeżeli chcesz, aby Twój Google Analytics zbierał poprawne dane, zadbaj koniecznie o następujące elementy: 1. W ramach jednego konta posiadaj profile tylko dotyczące pojedynczej domeny 2. W każdym profilu skonfiguruj jego ustawienia: a. ustaw odpowiednią stronę domyślną b. wyklucz niepotrzebne parametry zapytania (jeśli występują) c. włącz śledzenie e-commerce (jeśli uprzednio zaimplementowane zostały odpowiednie skrypty) d. zadbaj o poprawne połączenie z kontem AdWords e. ustaw parametr wyszukiwania w witrynie (jeśli posiada ona wyszukiwanie wewnętrzne) Proste, prawda? W kolejnym artykule opiszemy, jak konfigurować cele i filtry dla poszczególnych profili Google Analytics – zapraszamy już niedługo!  

Paweł Ogonowski, chief conversion optimizer w firmie Conversion

tw
Autor artykułu:
tw
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+