"Nie wierz w to, co widzisz". Bezpłatne szkolenia dla dziennikarzy, którzy chcą walczyć z dezinformacją

Coraz więcej fałszywek – od prostych fake newsów po zaawansowane deepfake’i – zalewa internet i media społecznościowe. Nowe narzędzia sztucznej inteligencji i częste zmiany w algorytmach sprawiają, że nieprawdziwe informacje rozchodzą się błyskawicznie, a zadaniem dziennikarzy jest je wychwytywać i prostować. Właśnie w tym ma pomóc projekt „Nie wierz w to, co widzisz” – seria pięciu szkoleń dla redakcji, które chcą lepiej rozpoznawać i zwalczać dezinformację.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:
"Nie wierz w to, co widzisz". Bezpłatne szkolenia dla dziennikarzy, którzy chcą walczyć z dezinformacją
Fot. Midjourney

Organizatorami są Paweł Nowacki i Jarosław Śliżewski (Stowarzyszenie Praktycy) oraz Jakub Śliż (Stowarzyszenie Pravda). Jak podkreślają, program skierowany jest głównie do mniejszych redakcji regionalnych i lokalnych, stacji radiowych oraz mediów ogólnopolskich, które dotąd nie miały okazji uczestniczyć w podobnych warsztatach. Udział jest bezpłatny.

– Fałszywek, fake newsów, deep fake’ów stale przybywa. Sztuczna inteligencja i zmiany algorytmów w mediach społecznościowych tylko to potęgują. Skupione na faktach media zmagają się z tym problemem codziennie. Kłamstwo nie wymaga wiele pracy, bywa atrakcyjniejsze niż prawda i szybko się rozchodzi po sieci – przekonują inicjatorzy akcji.

Szkolenia obejmują zarówno tematy polityczne i sprawy publiczne, jak i kwestie codzienne, takie jak podatki, zdrowie, wojna, mniejszości, UE czy edukacja. To właśnie w tych obszarach często pojawiają się fałszywe informacje, które potrafią podważać zaufanie do mediów, a nawet wywoływać niepotrzebną panikę. Jednym z celów programu jest podniesienie odporności społeczeństwa na, tworzone w złej wierze, zewnętrzne narracje. 

Pięć kluczowych obszarów, nad którymi będą pracować uczestnicy:

  1. Rozpoznawanie dezinformacji – jak w gąszczu newsów wychwycić fałszywe treści.
  2. Metody psychologiczne – jak twórcy manipulacji wykorzystują ludzkie emocje i stereotypy.
  3. Narzędzia technologiczne – w jaki sposób wykrywać deepfake’i, fałszywe obrazy czy wideo.
  4. Ochrona przed narracjami tworzonymi w złej wierze – ćwiczenia z analizy i weryfikacji źródeł.
  5. Stałe wsparcie – uczestnicy będą otrzymywać newsletter z najnowszymi przykładami fake newsów w Polsce oraz materiały do wykorzystania w redakcjach.

Aby dołączyć do programu, należy wysłać zgłoszenie na adres fact-checking@praktycy.eu, podając imię, nazwisko i nazwę redakcji. Szczegóły można znaleźć na stronie fact-checking.praktycy.eu.

Projekt „Nie wierz w to, co widzisz” jest wspierany przez Europejski Fundusz Mediów i Informacji (EMIF), który pomaga inicjatywom mającym na celu wzmacnianie jakości dziennikarstwa i ochronę społeczeństwa przed manipulacją. Dzięki temu dziennikarze zyskają konkretne umiejętności, które pozwolą im skuteczniej odpierać ataki dezinformacji i budować zaufanie wśród odbiorców.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji