Niezależne agencje PR optymistycznie o przyszłości branży

Wśród niezależnych polskich agencji PR dominują optymistyczne nastroje związane z wpływem Covid-19 na ten sektor usług. Ponad połowa (54 proc.) konsultantów agencyjnych zrzeszonych w Stowarzyszeniu Agencji Public Relations dostrzega pozytywne zmiany w swej pracy mimo trwającej już niemal rok pandemii.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Wyniki sondażu Stowarzyszenia Agencji Public Relations wskazują, że niezależne polskie agencje PR dobrze poradziły sobie z niemal rokiem pandemii, dostrzegając pozytywne zmiany. Obawy i negatywne odczucia wciąż istnieją, ale są mniejsze, niż można się było spodziewać. Dominują pozytywne nastroje.

To takie zmiany, jak: większa oszczędność czasu w pracy (22 proc.), efektywność spotkań online (co szósty badany), mniej podróży służbowych i bardziej elastyczny styl pracy dziennej, a nawet większa efektywność pracy, na którą wskazał co dziewiąty badany (11 proc.). Optymalizację kosztów związaną z nowymi zasadami funkcjonowania agencji ceni sobie 6 proc. ankietowanych.

Największą pozytywną zmianą jest możliwość pracy zdalnej - ceni ją 74 proc. badanych. Za to ponad połowa (53 proc.) narzeka na ograniczony kontakt z klientami i współpracownikami, dziś odbywający się głównie online.

To, co jeszcze przeszkadza, to efekty wymuszonego dystansu społecznego – utrudniona współpraca i osłabione relacje zespołowe (22 proc. wskazań). Inna niedogodność to nieunormowany czas pracy, a nawet poczucie, że dzień roboczy nie kończy się i ciągłe poczucie bycia w pracy (13 proc.).

Co dziewiąty badany odczuwa brak eventów (11 proc.). Tylko co dziesiątego (po 10 proc.) martwi niepewność rynku i ograniczone budżety klientów, a tylko 9 proc. - zmniejszone wynagrodzenie oraz ograniczone możliwości awansu.

grafika

Maleją obawy PR-owców w związku z Covidem

Generalnie poziom obaw zmalał jednak w porównaniu do pierwszej fali pandemii z wiosny 2020 roku. Obecnie co trzeci ankietowany (32 proc.) nie ma żadnych obaw w pracy związanych COVID-19, a co czwarty (26 proc.) ma mniejsze niż niespełna rok temu. Jeśli już wyrażane są obawy, mają one charakter ekonomiczny.

Ponad połowa deklarujących lęki wymienia: mniejszą liczbę zleceń, a co za tym idzie – utratę klientów (55 proc. wskazań) i mniejsze budżety firm na działania PR (28 proc.). Inne obawy są znacznie mniejsze – redukcje etatów (17 proc.), lęk przez zamknięciem agencji (15 proc.), problemy finansowe agencji (tylko 12 proc.) oraz zmniejszone wynagrodzenie i brak możliwości uzyskania awansu lub podwyżki (8,5 proc.).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2020-w-branzy-public-relations-co-wydarzy-sie-w-2021 ##

Usługi PR ciągle potrzebne

Trend malejący co do obaw idzie w parze z coraz większym optymizmem dotyczącym rozwoju. Na 15 podstawowych dziedzin usług PR pracownicy firm SAPR aż w 13 spodziewają się wzrostu zapotrzebowania. Według aż 85 proc. respondentów - na usługi związane z zarządzaniem kryzysowym. Niewiele mniej, bo według 83 proc. - na digital PR.

Trzy czwarte badanych (76 proc.) jest przekonanych o wzroście zapotrzebowania w obszarze komunikacji wewnętrznej, 61 proc. wskazuje na budowanie relacji z influencerami, a 52 proc. - w szeroko rozumianym CSR. Zdaniem ankietowanych zapotrzebowanie spadnie zdecydowanie tylko w usługach eventowych (91 proc. wskazań) i może trochę w sponsoringu (41 proc. wskazań, a więc grubo poniżej połowy).

 

grafika

- Badanie potwierdziło nasze założycielskie przekonanie, że SAPR to organizacja zrzeszająca ludzi efektywnych, pozytywnych i pogodnych. Optymizm przekłada się bowiem na sukces w naszej branży. Mimo spektakularnych problemów krajowej gospodarki nasze agencje dobrze sobie radzą biznesowo i optymistycznie patrzą w przyszłość. Znakomicie znaleźliśmy się w warunkach pracy zdalnej. Tylko tęsknimy za dawnym kontaktem z klientami oraz naszymi zespołami. To też pokazuje społeczne zaangażowanie konsultantów firm stowarzyszenia. PR przecież to biznes relacji międzyludzkich - powiedział Adam Łaszyn, kierujący w SAPR pracami Think Tanku SAPR.

Łaszyn dodaje także, że w organizacji "trwają już intensywne prace nad trwałą konstrukcją cyklicznych badań pod roboczą nazwą Barometr PR".

W badaniu „Wpływ pandemii COVID-19 na agencje PR”, przeprowadzonym przez Think Tank Stowarzyszenia Agencji Public Relations, wzięło udział 216 pracowników wszystkich szczebli z polskich firm PR zrzeszonych w SAPR. Badanie zostało przeprowadzone w ostatnich tygodniach 2020 roku. Pełne wyniki badań dostępne są tylko dla agencji członkowskich.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online