Nocą telewizje będą mogły emitować więcej reklam

W cieniu projektu nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji dotyczącej koncesji TVN, Sejm pracuje nad drugą, rządową nowelizacją tej ustawy i nowelizacją ustawy o kinematografii. Oznacza to nowe obowiązki dla serwisów VoD i możliwość emisji większej liczby reklam w telewizji.

ag
ag
Udostępnij artykuł:

Przed sejmową Komisją Kultury i Środków Przekazu szczegóły zmian przedstawił wiceminister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu Jarosław Sellin. Propozycje wdrażają unijną dyrektywę dotyczącą audiowizualnych usług medialnych.

grafika

Zmiana przepisów dotyczących reklamy w telewizji

Najwięcej zmian dotyczy przepisów regulujących emisję reklam w telewizji. W praktyce oznaczają one, że nadawcy będą mogli emitować w godzinach nocnych tyle reklam, ile chcą.

- W miejsce dotychczasowych limitów czasu reklamowego, czyli 20 procent w godzinie zegarowej projekt wprowadza podział doby na trzy strefy czasowe, w których będą obowiązywały limity czasu reklamowego, co pozwoli nadawcom na większą elastyczność w rozpowszechnianiu reklam i spowolni spadek wpływów nadawców. Pierwsza strefa od godziny 6 do 18, druga od 18 do 24 i trzecia od północy do 6 rano. W każdej z dwóch pierwszych części nadawca będzie mógł przeznaczać 20 proc. czasu antenowego na reklamę. W trzeciej części nie będą obowiązywały żadne limity ilościowe - tłumaczył Sellin.

Więcej treści europejskich

Wiele zmian dotyczy też platform oferujących dostęp do filmów i seriali w ramach wideo na żądanie. Mają one bardziej promować twórczość europejską. Obecnie 20 proc. produkcji powinno powstać w Unii Europejskiej. Pułap ten zostanie zwiększony do 30 proc.

Platformy z VoD będą musiały stopniowo zwiększać liczbę treści z udogodnieniami dla niepełnosprawnych. W 2022 roku 5 proc. bibliotek wideo na żądanie ma zawierać takie pozycje. W 2026 roku ma być to już 30 proc.

Właściciele serwisów z VoD będą musieli bardziej chronić nieletnich, informując rodziców o zagrożeniach w poszczególnych produkcjach.

Pozostałe zmiany

Ministerstwo kultury chce, aby internauta, którego treści wykasowano w jednym z polskich serwisów społecznościowych (to zdaniem autorów nowelizacji m.in. CDA.pl, wykop.pl i chomikuj.pl) mógł odwołać się do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Nowelizacja ustawa o kinematografii rozszerza obowiązek wpłat do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej o nadawców z innych państw, którzy osiągają przychody na polskim rynku. Utrzymana zostanie regulacja, że film może być przerywany reklamami raz na 45 minut, a serial raz na 20 minut. Dłuższe niż godzinę filmy dla dzieci będą mogły być przerywane reklamami.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych