Nowy podatek odetnie polskich internautów od zagranicznych e-sklepów. „Nierealny i szkodliwy projekt”

Ministerstwo Finansów pracuje nad nowym podatkiem od sprzedaży w sklepach internetowych, który miałby objąć także zagranicznych e-sprzedawców. - Wprowadzenie podobnych przepisów będzie pogonią za króliczkiem, którego nie da się dogonić. A nie da się go dogonić dlatego, że postęp technologiczny powoduje ogromne problemy ze ściągnięciem takiego podatku - ocenia w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Bartłomiej Gola, managing partner w SpeedUp Venture Capital Group.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Nowy podatek odetnie polskich internautów od zagranicznych e-sklepów. „Nierealny i szkodliwy projekt”
fot. Shutterstock.com

O wprowadzeniu nowego podatku uderzającego w sklepy internetowe zrobiło się głośno, gdy w styczniu pojawiły się pierwsze informacje na temat tego projektu. Już wówczas eksperci ocenili dla serwisu Wirtualnemedia.pl, że nowa danina  świadczy o braku wyobraźni rządzących.

Teraz okazuje się, że opracowywany właśnie projekt podatku od sprzedaży detalicznej może w perspektywie doprowadzić do odcięcia polskich internautów od oferty działających poza naszymi granicami e-sklepów i w poważnym stopniu ograniczyć transgraniczny handel w polskim internecie.

Według informacji podanych przez branżowy serwis Alizakupy.pl w nowym projekcie MF zakłada nałożenie obowiązków fiskalnych nie tylko na polskich, ale także zagranicznych sprzedawców online, którzy wysyłają swoje towary do Polski. Każdy z takich sprzedawców będzie musiał m.in. obliczyć jak procent sprzedaży stanowią wysyłki do Polski, oddzielić sprzedaż w niedzielę i święta (w tych dniach ma obowiązywać wyższa stawka podatku), do każdej wysyłki dołączyć formularz o uiszczeniu podatku, a także wpłacić należną kwotę do odpowiedniego urzędu skarbowego wypełniając przy okazji polski PIT.

W praktyce nowe przepisy w planowanym kształcie mogą zrodzić dla zagranicznych sprzedawców ogromne problemy formalne i techniczne - konieczne może być m.in. wprowadzenie zmian w systemach informatycznych uwzględniających specyfikę opodatkowania w Polsce, na co zdecyduje się raczej niewiele podmiotów na świecie. Dodatkowym efektem będą też masowe zwroty towarów do zagranicznych sprzedawców przez Pocztę Polską, która będzie płaciła kary (40 zł za paczkę) w wypadku dostarczenia do adresata przesyłki z nieopłaconym podatkiem.

Efektem nowych koncepcji zawartych w projekcie podatkowym MF może być masowa rezygnacja zagranicznych sprzedawców z obsługiwania klientów z Polski i wysyłania towarów do naszego kraju. Obaw dotyczących takiego scenariusza nie ukrywa w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Bartłomiej Gola, managing partner w SpeedUp Venture Capital Group.

- Nie znamy jeszcze szczegółów - zastrzega na początku Bartłomiej Gola. - Ale historia tego projektu przebiegała według mnie w następujący sposób: chciano opodatkować sklepy wielkopowierzchniowe. Organizacje reprezentujące te podmioty powiedziały - no dobrze, ale dlaczego nie e-commerce? I pojawiło się kolejne pytanie - jeśli polski e-commerce, to dlaczego nie zagraniczny? Jeśli potwierdzą się obecne doniesienia o kształcie nowej ustawy będzie to oznaczało, że ktoś przygotowujący ten projekt kompletnie nie rozumie segmentu handlu internetowego i jego specyfiki. Obłożenie dodatkowym podatkiem towarów oferowanych w sieci rodzi bowiem zupełnie inne problemy, niż w wypadku sklepów fizycznych. To z kolei prowadzi to powstania takich potworków, z jakim możemy mieć do czynienia w tym wypadku - zaznacza Gola. Poza tym jego zdaniem samo egzekwowanie nowych przepisów podatkowych może rodzić problemy w praktyce nie do pokonania.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2016-rok-w-e-commerce-to-ofensywa-omnichannel-mobile-u-i-przetwarzania-danych-w-czasie-rzeczywistym ##

- Moim zdaniem wprowadzenie nowych przepisów będzie pogonią za króliczkiem, którego nie da się dogonić - przewiduje Gola. - A nie da się go dogonić dlatego, że postęp technologiczny powoduje ogromne problemy ze ściągnięciem takiego podatku. Załóżmy, że ta danina miałaby być ściągana przez kuriera dostarczającego towar. Cóż z tego, skoro obecnie coraz więcej produktów jest sprzedawanych w postaci nie fizycznej, ale elektronicznej? Jakie rozwiązania miałyby tutaj obowiązywać? Weźmy inny przykład - działający w Chinach serwis Aliexpress, który jest w Polsce jedną ze stron internetowych z najszybciej rosnącą liczbą użytkowników. Gdyby wprowadzono bardzo wysokie opłaty za dostarczanie do Polski towarów z Aliexpress, to w praktyce zabiłoby ten serwis dla polskiego odbiorcy. Poza tym trudno sobie raczej wyobrazić, aby Chińczycy nagle zdecydowali się wprowadzić zmiany w swoich rozwiązaniach technologicznych tylko ze względu na obowiązki podatkowe w Polsce. Podobna historia byłaby z Amazonem. W praktyce więc nowy podatek mógłby odciąć internautów z naszego kraju od oferty takich dużych międzynarodowych e-sprzedawców - ocenia Gola. Zastanawia się też, jak projektowane nowe przepisy będą wyglądały na tle obecnych trendów w e-commerce kreowanych przez Unię Europejską.

- Trzeba pamiętać, że Unia Europejska pracuje właśnie nad projektami, które mają usuwać stopniowo wszelkie bariery w handlu elektronicznym na terenie wspólnoty. Jak w ten kontekst wpisuje się obecny projekt? Jeśli mam być szczery, to ja po prostu nie widzę możliwości wprowadzenia tego podatku w takim kształcie, o jakim obecnie słyszymy. To jest całkowicie nierealne - zaznacza dobitnie Bartłomiej Gola.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele