Onet: linki z Facebooka na stronę główną to naturalny marketing, WP dalej maskuje linki w Google

Grupa Onet przekonuje, że odsyłając cześć użytkowników swoich fanpage’y facebookowych nie do konkretnych tekstów, tylko na stronę główną Onet.pl, prowadzi standardowe, dozwolone działania marketingowe. - Wybraliśmy stronę główną Onet.pl jako idealne miejsce działań marketingowych dla naszych użytkowników. Tymczasem nasz konkurent traktuje to jako wyścig o wynik - tłumaczy Grzegorz Strzelec, kierownik działu SEO & strategies w Grupie Onet.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Onet: linki z Facebooka na stronę główną to naturalny marketing, WP dalej maskuje linki w Google
Grzegorz Strzelec, kierownik działu SEO & strategies w Grupie Onet

W zeszły czwartek Grupa Onet zarzuciła Grupie Wirtualna Polska, że w nieuczciwy sposób kieruje użytkowników wyszukiwarki na stronę główną WP.pl. Onet w obszernym oświadczeniu uzupełnionym materiałem wideo opisał, że linki od WP.pl wyświetlające się w Google zgodnie z opisami i adresami url prowadzą do konkretnych artykułów na portalu (i tak też prezentują się robotom wyszukiwarki), ale faktycznie odsyłają na jego stronę główną, podwyższając jej odwiedzalność. W ten sposób Wirtualna Polska narusza zasadę Google zakazującą tzw. maskowania linków (zobacz szczegóły).

Pełniący w Grupie Wirtualna Polska funkcję VP media product Jarosław Grabowski wyjaśnił w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że takie rozwiązanie było stosowane tylko na niewielką skalę i w celach badawczych, a ponadto na stronie głównej WP.pl nie wzrósł w ostatnim czasie ruch z Google (więcej na ten temat).

Grabowski wytknął Onetowi, że podobne metody pozyskiwania ruchu na stronie głównej portalu stosuje na swoich fanpage’ach facebookowych, na co zwróciło też uwagę kilku blogerów i cześć czytelników Wirtualnemedia.pl w komentarzach pod tekstami.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/grupa-wirtualna-polska-z-money-pl-i-dobreprogramy-pl-wyprzedzila-onet-i-rasp-megapanel-z-grudnia ##

Jak to wygląda? Wpis z linkiem w formie obrazka zawiera tytuł i nazwę konkretnego działu Onet.pl (wiadomości.onet.pl, moto.onet.pl, sport.onet.pl, biznes.onet.pl itp.), co może sugerować, że odsyła wprost do zapowiadanego tekstu. Jedynie pasek adresu wyświetlający się u dołu przeglądarki po najechaniu kursorem na link wskazuje, że tak naprawdę użytkownik zostanie przekierowany do sekcji „Polecamy” na stronie głównej portalu. I faktycznie internauta trafia na tę stronę, gdzie u góry w dużym bannerze prezentowana jest zapowiedź oczekiwanego artykułu, w którą trzeba kolejny raz kliknąć (poniżej grafiki pokazujące takie przejście na stronę główną z jednego z wtorkowych wpisów).

Zaznaczmy, że taki mechanizm jest stosowany wobec użytkowników rzadko odwiedzających Onet i w związku z tym niemających zapisanych w przeglądarce odpowiednich danych portalu. Ponadto nie jest niezgodny z regulaminem Facebooka.

grafika

- Grupa Onet.pl od samego początku korzysta z narzędzi marketingowych i reklamowych Facebooka, podobnie jak z innych sieci reklamowych, takich jak np. Google Adwords w zgodny z ich przeznaczeniem sposób. Wszystkie te sieci przyjmują jako standard kierowanie użytkowników do tzw. landing pages - tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl Grzegorz Strzelec, kierownik działu SEO & strategies w Grupie Onet. - Korzystamy z Facebooka jako kanału marketingowego do promocji treści i bardzo dobrego produktu, ciepło przyjętego zarówno przez naszych użytkowników, jak i reklamodawców. Strona główna nie jest tu celem, ale środkiem do prezentacji naszej nowej odsłony i nowej oferty. Podobnie efektem, a nie celem, jest naturalnie - nie sztucznie - budowana oglądalność. I tak, tu możemy się pochwalić, że takie podejście działa. Użytkownicy po kontakcie ze stroną główną za pomocą Facebooka wracają na nasz portal.

Warto przypomnieć, że strona główna Onetu w nowej odsłonie została udostępniona w październiku ub.r., kiedy ruszyła też nowa sekcja publicystyczna Onet Autorzy (więcej o niej). We wrześniu swoje strony główne i identyfikacje wizualne zmieniły WP.pl i Interia, a w styczniu br. - Gazeta.pl.

W grudniu ub.r. strona główna WP.pl po raz pierwszy wyprzedziła stronę Onetu pod względem zasięgu - miała 9,95 mln użytkowników wobec 9,58 mln u konkurenta (według Megapanelu PBI/Gemius).

Grupa Onet nie podaje konkretnie, jaka jest skala wykorzystania linków odsyłających z Facebooka na stronę główną portalu ani jak wyglądają statystyki korzystania z niej przez tak przekierowanych użytkowników (np. długość czasu spędzonego na stronie czy wskaźnik odrzuceń, czyli zamykania strony zaraz po jej załadowaniu się). - Nie chcemy się wypowiadać o fluktuacjach we wskaźnikach bounce rate czy czasie trwania wizyty na stronie głównej Onet. To dane wewnętrzne, które w sposób ciągły analizujemy, a procesy publikacji modyfikujemy. Tak jak wspomniałem na początku, wykorzystujemy ze zrozumieniem dostępne na Facebooku narzędzia. Część postów targetujemy do wąskich grup użytkowników, a np. niektóre ponadczasowe materiały prezentujemy w otoczeniu strony głównej wierząc, że czytelnik do niej wróci - opisuje Grzegorz Strzelec.

Grupa Onet w swoim oświadczeniu zarzuciła Wirtualnej Polsce, że odsyłając linkami w wyszukiwarce Google nie do konkretnych artykułów, tylko na stronę główną portalu, realizuje „sztuczne generowanie ruchu” poprzez „manipulowanie użytkowników”. Ale czy na swoich fanpage’ach facebokowych nie prowadzi podobnych działań i nie można by jej postawić analogicznych zarzutów?

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/farmacja-i-medycyna-w-social-media-walka-mtv-i-tvn24-wciagajaca-wiedza-bezuzyteczna-raport-z-facebooka-youtube-a-i-twittera ##

- Nie przypadkiem wybraliśmy stronę główną Onet.pl jako idealne miejsce działań marketingowych dla naszych użytkowników. Tymczasem nasz konkurent traktuje to jako wyścig o wynik, co patrząc na środki, jakimi to realizował, wprawiło nas w osłupienie i co istotniejsze - wygenerowało negatywny obraz naszych działań, czego przykładem są choćby pytania, które od Pana otrzymaliśmy - odpowiada Grzegorz Strzelec. - Nasze aktywności na Facebooku to uznana metoda w sieciowym marketingu. Nie jest natomiast standardem przenoszenie tych działań do przestrzeni organicznych wyników Google. Spowodowało to, że część rynku łączy nasze i WP działania w jedno i ocenia tymi samymi kryteriami - przekonuje.

Dodajmy, że dwa najpopularniejsze fanpage’e facebookowe Grupy Onet - Onet Sport i Onet Wiadomości - mają odpowiednio 373,2 i 361,5 tys. użytkowników.

Grupa Onet twierdzi natomiast, że Wirtualna Polska wbrew zapowiedziom o wyłączeniu tzw. maskowania linków w Google nadal stosuje to rozwiązanie i nie na małą skalę czy w celach badawczych. - Aktualnie „badania” są prowadzone w portalu WP.pl na większości serwisów redakcyjnych w domenie .wp.pl (np. wiadomosci.wp.pl) oraz również na serwisach zewnętrznych (sprawdziłem na nasygnale.pl oraz niewiarygodne.pl) - opisywał w poniedziałek Grzegorz Strzelec. - Okazuje się, że nawet nie trzeba usuwać wszystkich ciastek. Wystarczy usunąć jedno o nazwie „sgv”. Czas jego życia to jeden miesiąc. Gdy go nie masz (bo np. jesteś użytkownikiem WP ale nie było Cię na SG) lub się przedawniło i klikniesz na dowolny link do artykułu, zostajesz podobnie jak poprzednio przekierowany do Strony Głównej. Tym razem potestowałem mocniej. Cały czas celność jest 100 proc. - stwierdził.

Przedstawiciele Grupy Wirtualna Polska nie chcieli odnieść się do tych doniesień.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów