Orange, Play i T-Mobile mogą podnieść ceny o inflację. Na razie nie aktywowały klauzul w umowach

Chociaż Orange Polska i T-Mobile Polska jako pierwsi w połowie ub.r. zaczęły dodawać w umowach klauzule pozwalające od tego roku podnosić ceny o wartość inflacji, to te telekomy - inaczej niż Vectra - nie zdecydowały się jeszcze wprowadzić takich podwyżek. Nie wdrożyły ich także Play ani Inea, która podobne klauzule stosuje od listopada.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Orange, Play i T-Mobile mogą podnieść ceny o inflację. Na razie nie aktywowały klauzul w umowach

Orange Polska i T-Mobile Polska tzw. klauzule inflacyjne wprowadziły latem ub.r. do umów z nowymi klientami i tymi przedłużającymi umowy. Klauzule stanowią, że operatorzy mogą podwyższyć ceny usług w okresie umownym, o ile inflacja konsumencka w poprzednim roku przekroczy określony poziom. Orange wskazał 3,5 proc., a T-Mobile - 3 proc.

- Co istotne, zmiany cen nie będą się odbywały automatycznie. W przypadku uruchomienia klauzuli inflacyjnej i podwyższenia cen, klienci zostaną poinformowani z 30-dniowym wyprzedzeniem, daje im to też prawo do bezkosztowego odstąpienia od umowy - mówił portalowi Wirtualnemedia.pl Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska.

W połowie stycznia GUS podał, że średnioroczna inflacja towarów i usług konsumpcyjnych w 2022 roku wyniosła 14,4 proc., wobec 5,1 proc. rok wcześniej. Tylko w grudniu było to 16,6 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ponad-50-proc-polakow-ma-oszczednosci-40-proc-siega-po-nie-z-powodu-inflacja-rosnace-ceny,7169712443328129a ##

W tej sytuacji można już skorzystać z klauzul inflacyjnych. W ciągu ponad pół roku operatorzy podpisali lub przedłużyli umowy z mniej więcej jedną czwartą swojej bazy klientów (kontrakty są zwykle na dwa lata).

Jednak zarówno Orange, jak i T-Mobile Polska na razie się na to nie zdecydowały. - Nie zdecydowaliśmy jeszcze, czy te podwyżki wprowadzimy - przekazał nam Wojciech Jabczyński.

Natomiast prezes Orange Polska Julien Ducarozz kilka dni temu zapewnił, że globalna zapowiedź grupy Orange o przeglądzie cenników pod kątem inflacji nie przesądza, że podwyżki zostaną wprowadzone w naszym kraju. -  W Polsce będziemy kontynuować strategię „więcej za więcej”, ceny również będą się zmieniały. W ciągu pierwszego półrocza będziemy podejmować decyzje na temat klauzul, które zawarliśmy w umowach z nowymi klientami umożliwiających podwyżki cen - dodał.

- Wprowadzenie klauzul indeksacyjnych nie oznacza automatycznego podniesienia cen. Należy podkreślić, że zgodnie z umową klient zostanie poinformowany o zmianie z odpowiednim wyprzedzeniem i w wypadku braku zgody na zmianę warunków będzie mógł rozwiązać umowę bez obowiązku zapłaty kary umownej - zaznaczyło biuro prasowe T-Mobile Polska.

Zwróciło też uwagę, że klauzule inflacyjne mogą okazać się dla telekomów obosieczną bronią, jeśli inflacja będzie malała. - Co ważne, zależność ta działa w obie strony: jeżeli w danej ofercie operator skorzystał z prawa do podwyższenia opłat, jest zobowiązany do ich obniżenia na podstawie aktualnej wartości wskaźnika - tym samym zapisy te zabezpieczają interesy obu stron - podkreślił operator.

Na taki ruch nie zdecydowały się także Play ani działająca głównie w Wielkopolsce sieć kablowa Inea. - Podwyżki w oparciu o wprowadzone w listopadzie 2022 r. klauzule modyfikacyjne nie zostały wprowadzone i w najbliższym czasie nie planujemy takiego kroku - przekazała nam Karolina Pawlik, PR manager firmy. - Nie zastosowaliśmy klauzul. Jeśli zdecydujemy się na zmiany w naszych umowach, będziemy o tym informować - przekazała nam Ewa Sankowska-Sieniek z biura prasowego operatora.

Orange jesienią ub.r. podniosło ceny w wybranych ofertach. W części starszych taryf Orange dla Firm miesięczna opłata wzrosła maksymalnie o 5 zł netto.

Vectra podnosi ceny o inflację

Na podwyżkę związaną z inflacją zdecydowała się natomiast sieć kablowa Vectra. W styczniu operator przesłał klientom, którzy od jesieni ub.r. podpisali umowy na czas nieokreślony (zawarto w nich odpowiednią klauzulę), informację, że z początkiem marca opłaty wzrosną.

- Waloryzacja opłat będzie równa oficjalnemu średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2022 r. podawanemu przez GUS, który wg komunikatu z dnia 13.01.2023r., wyniósł 14,4 proc. - przekazało nam biuro prasowe Vectry.

W liście do klientów operator zapewnił, że taka podwyższa jest zgodna z przepisami. - Dostawca usług uprawniony jest do podniesienia opłat abonamentowych z przyczyn wskazanych powyżej nie częściej niż raz do roku oraz każdorazowo nie więcej niż o 10 zł dla każdej usługi, której dotyczy przyczyna zmian - napisano.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/viaplay-serwisy-streamingowe-podwyzka-formula-1-pakiety-total-medium-film-series-sieci-kablowe-platformy-cyfrowe-upc-vectra-canal,7169713574549633a ##

Z kolei inni operatorzy podnieśli stawki tylko nowym i przedłużającym umowy klientom. W platformie Polsat Box miesięczna opłata za każdy pakiet telewizyjny w listopadzie wzrosła o 10 zł dla nowych użytkowników.

Canal+ Polska we wrześniu ub.r. podniósł ceny podstawowych pakietów telewizji cyfrowej (dodatkowo w styczniu o 10 zł miesięcznie podrożał pakiet Sport) oraz pakietów na platformie streamingowej Canal+ online.

Klauzulom przygląda się UOKiK

W listopadzie postępowanie wyjaśniające w sprawie klauzul inflacyjnych stosowanych przez operatorów telekomunikacyjnych podjął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Podkreślił, że takie zapisy powinny zabezpieczać obie strony i nie mogą być wykorzystywane tylko na korzyść firm.

Według regulatora „zakładane zmiany w zobowiązaniach zawartych na czas oznaczony mogą prowadzić do przerzucania konsekwencji zmieniającej się sytuacji gospodarczej na użytkowników sieci komórkowych”.

- Środowisko ekonomiczne, w którym funkcjonujemy od kilkunastu miesięcy, sprawia, że przedsiębiorcy podejmują działania mogące negatywnie oddziaływać finansowo na konsumentów. Zmiany istotnych elementów trwającego zobowiązania nie zawsze są dopuszczalne - stwierdził Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

W kategorii telekomunikacyjnej inflacja konsumencka w ub.r. była dużo niższa niż w całej gospodarce: usługi zdrożały średnio o 4,5 proc., a sprzęt nawet staniał - o 6,8 proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Tejchman twarzą "Gościa Wydarzeń". Rymanowski skupi się na YouTube i "Śniadaniu"

Tejchman twarzą "Gościa Wydarzeń". Rymanowski skupi się na YouTube i "Śniadaniu"

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"

Polskie Radio nagrodziło dziennikarzy za popularne cykle. Na liście m.in. Grochal i Czejarek

Polskie Radio nagrodziło dziennikarzy za popularne cykle. Na liście m.in. Grochal i Czejarek