Orlen wydał w ub.r. 307 mln zł na marketing, a 21 mln zł na public relations

W ub.r. wydatki marketingowe PKN Orlen zmalały o 9,2 proc. do 307,49 mln zł, a nakłady na public relations i komunikację zwiększyły się o 13,3 proc. do 21,43 mln zł.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Udział wydatków na usługi marketingowe w przychodach sprzedażowych Orlenu zwiększył się z 0,381 do 0,523 proc. Chodzi o dane samej firmy, bez uwzględnienia jej spółek zależnych, m.in. Anwilu i przejętej wiosną ub.r. Energi (51,5 proc. jej akcji sprzedał koncernowi Skarb Państwa za 1,78 mld zł, pozostałe walory zbyli akcjonariusze mniejszościowi).

W sprawozdaniu dla akcjonariuszy Orlen zaznaczył, że jego działania marketingowe „miały na celu budowanie i utrzymywanie wysokiego poziomu rozpoznawalności i promowanie pożądanych atrybutów marki Orlen oraz wiodących marek produktowych”, ponadto podkreślały „kluczowe sprawy poprawy bezpieczeństwa epidemiologicznego na stacjach paliw oraz wspierał PKN Orlen w przeciwdziałaniu pandemii covid-19”.

- Wydatki obejmowały przede wszystkim usługi promocyjne i komunikację (kreacja, zakup mediów, produkcja nośników promocyjno-reklamowych), sponsoring społeczny, sportowy, lokalny, sponsorowanie kultury, sztuki, edukacji, tzw. projekty eventowe, program lojalnościowy Vitay dla klientów oraz działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) w tym realizacja strategii CSR, budowanie zaangażowania poprzez promowanie wolontariatu pracowniczego (PKN Orlen, spółki grupy kapitałowej Orlen), budowaniu wizerunku firmy dbającej o otoczenie, kształtowaniu relacji ze społecznościami lokalnymi, realizacja programów na rzecz: poprawy bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i środowiska, bez uwzględnienia przekazanych darowizn - wyliczono.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wiceprezes-pkn-orlen-czujemy-sie-wlascicielami-polska-press-postanowienie-sadu-bezprzedmiotowe,7170197994931841a ##

W kampaniach Orlenu od kilku lat występuje Robert Kubica, którego zespoły wyścigowe sponsoruje firma. Wiosną ub.r. Kubica promował „tanie tankowanie”, a jesienią - razem z innymi kierowcami z zespołu Formuły 1 Alfa Romeo Racing - kawę na Stop Cafe. Za kreację reklam Orlenu odpowiadają agencje Red8 Advertising i Grey Group Poland.

2,5 mln zł więcej na PR

Wydatki Orlenu na public relations i komunikację poszły w górę rok do roku z 18,92 do 21,43 mln zł, a ich udział we wpływach sprzedażowych - z 0,021 do 0,036 proc.

- W zakresie komunikacji zewnętrznej poniesione koszty obejmowały współpracę redakcyjną z mediami polegającą na prezentowaniu tematów biznesowych istotnych z punktu widzenia koncernu, a także rozwój oraz tworzenie materiałów (infografiki, animację, filmy) na potrzeby mediów społecznościowych. Wydatki związane były również z organizacją konferencji prasowych i wyjazdów studyjnych dla dziennikarzy z udziałem przedstawicieli zarządu PKN Orlen - opisała firma w sprawozdaniu.

Zaznaczyła, że spora część komunikacji dotyczyła zaangażowania Orlenu w walkę z epidemią. - W obszarze istotną kwestią w przekazach był praktyczny wymiar społecznej odpowiedzialności biznesu na przykładzie PKN Orlen. Równolegle prowadzona była szeroka komunikacja wsparcia dla społeczności lokalnych, w tym Płocka - dodano.

W zakresie komunikacji wewnętrznej Orlen wykorzystywał szereg narzędzi, takich jak wewnętrzna telewizja, magazyn drukowany i intranet, materiały foto i wideo oraz projekty integracyjne i społeczne.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/pkn-orlen-w-pierwszym-kwartale-2021-r-1-88-mld-zl-zysku-netto,7170198665959553a ##

W lutym ub.r. funkcję dyrektor wykonawczej ds. komunikacji korporacyjnej w koncernie objęła Zuzanna Falzmann, poprzednio dziennikarka w Telewizji Polskiej.

Dużo więcej na doradztwo i usługi prawne

Wydatki Orlenu na doradztwo związane z zarządzeniem wyniosły w ub.r. 47,77 mln zł, co wobec 24,29 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 96,6 proc.

Koncern wyjaśnił, że te usługi „obejmowały głównie projekty strategiczne i M&A, doradztwo w zakresie działalności komunikacji korporacyjnej oraz koszty przedprojektowe w całym łańcuchu wartości”. W połowie ub.r. Komisja Europejska wydała Orlenowi warunkową zgodę na kupno Grupy Lotos (Orlen zamierza niebawem wybrać partnera, któremu sprzeda część jej aktywów), równocześnie płocki koncern zapowiedział przejęcie PGNiG.

Z kolei nakłady Orlenu na usługi prawne zwiększyły się z 37,79 do 42,68 mln zł, a ich udział w przychodach sprzedażowych - z 0,042 do 0,073 proc. - W szczególności z usług doradców korzystano przy przygotowywaniu i negocjowaniu umów o dużej wartości, w kwestiach prawno-regulacyjnych oraz w sprawach, w których wymagana była znajomość obcych porządków prawnych. Istotna część tych wydatków dotyczy obsługi prawnej nowych projektów strategicznych, w tym przygotowywanych i realizowanych projektów inwestycyjnych - opisano.

Prezes Orlenu Daniel Obajtek w ostatnich tygodniach podjął działania prawne w sprawie serii tekstów „Gazety Wyborczej” dotyczących m.in. jego rozmów sprzed kilkunastu lat, przy czym płaci za nie z własnej kieszeni.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/daniel-obajtek-orlen-apartament-znizka-gazeta-wyborcza-sad-pozew,7170201918281857a ##

Wydatki reprezentacyjne firmy (głównie na organizację spotkań biznesowych) zmalały z 3,13 do 1,58 mln zł.

grafika

Orlen przejął Ruch i Polska Press

W listopadzie ub.r. Orlen za 130 mln zł objął akcje stanowiące 64,94 proc. kapitału Ruchu. Aktywa netto kolportera tymczasowo wycenił na 25 mln zł. Mniejszościowy akcjonariuszami Ruchu zostały Alior Bank, PZU i PZU Życie.

Na koniec ub.r. Ruch miał 1 209 kiosków i saloników prasowych, o 124 mniej niż rok wcześniej.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ruch-orlen-kioski-saloniki-prasowe-wyniki-finansowe-2021,7170201940174977a ##

Na początku lutego bezwarunkową zgodę na kupno Polska Press przez Orlen od niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau wydał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Transakcja została sfinalizowana na początku marca.

Zgodę prezesa UOKiK na przejęcie wydawnictwa zaskarżył do sądu Rzecznik Praw Obywatelskich. W pierwszej połowie kwietnia sąd przychylił się do wniosku RPO, żeby w ramach zabezpieczenia powództwa wstrzymać zgodę prezesa UOKiK na transakcję. Daniel Obajtek podkreślił, że ta decyzja jest bezprzedmiotowa, a Orlen nadal będzie wykonywał uprawnienia właścicielskie wobec Polska Press.

Na początku marca z funkcji prezesa wydawnictwa zrezygnowała Dorota Stanek, a pod koniec kwietnia z zarządu odeszli Magdalena Chudzikiewicz i Dariusz Świąder. Z początkiem kwietnia z zarządu odwołano nadzorującego redakcje Pawła Fąfarę, jego funkcję przejęła Dorota Kania.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/polska-press-dzienniki-zmiany-redaktor-naczelny-dorota-kania-zarzad,7170198043424385a ##

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów