Pandemia to poważny stres dla Polaków. Antidotum szukają w mediach

Polacy są świadomi, że powrót do rzeczywistości sprzed pandemii nie będzie szybki i bezbolesny. Połowa z nich boi się o przyszłość, a kluczową rolę w kształtowaniu nastroju wokół pandemii odgrywają ich zdaniem media - wynika z badania IPG Mediabrands na temat zachowań Polaków w pierwszym okresie trwania pandemii.

bg
bg
Udostępnij artykuł:

Z badania wynika, że Polacy są świadomi, że powrót do rzeczywistości sprzed pandemii nie będzie szybki i bezbolesny. Jedna czwarta z nich uważa, że stan krytyczny będzie obowiązywał przez miesiąc. Ponad 62 proc. jest przekornych, że potrwa co najmniej dwa miesiące lub dłużej. Stan zagrożenia nie sprzyja pozytywnym nastrojom.

- Połowa Polaków boi się o swoją przyszłość. Respondenci w pytaniu otwartym wyrażali swoje obawy o losy firm w których pracują, czy prowadzonych działalności. Wyrażali również rozgoryczenie zaistniałą sytuacją. Cześć osób na tak zwanych umowach “śmieciowych” pozostała bez środków do życia i bez prawa do zasiłku. Niektóre rodziny straciły główne źródło utrzymania. Respondenci dzielili też obawę, że pandemia będzie miała długotrwały negatywny wpływ na polską gospodarkę i spowoduje stały wzrost cen towarów, że ich pensje, nawet jeśli oni nie stracą pracy, nie wystarczą na utrzymanie rodziny w nowej rzeczywistości - mówi Anna Niemczyk, senior research specialist IPG Mediabrands.

grafika

Istotna rola mediów

W badaniu respondenci wskazali także, że media odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu nastroju wokół pandemii. W pierwszym tygodniu narodowej kwarantanny wielu respondentów przypisywało szeroko rozumianym mediom „nakręcanie paniki”. Zamiast komunikatów w defetystycznym tonie woleliby usłyszeć o liczbie osób wyleczonych, zalecanych terapiach wspomagających, przygotowywanych szczepionkach. Wielu respondentów ma poczucie że nie otrzymuje odpowiedniej ilości rzetelnych informacji, instrukcji odnośnie procedur postępowania w przypadku podejrzenia zarażeniem koronawirusem. Brakuje również sprawnego mechanizmu dementowania fake newsów. Duża ilość niesprawdzonych informacji, które pojawiają się w mediach to problem, na który również wskazują badani.

1/4 nadal prowadzi bogate życie towarzyskie

Po pierwszych kilku dniach promowania izolacji, wciąż 5 proc. osób przyznało, że nie podejmuje żadnych środków ostrożności w związku z zagrożeniem epidemiologicznym, a jedna czwarta Polaków prowadzi życie towarzyskie, tak jak dotąd, bez żadnych ograniczeń. 

- Można też na te liczby spojrzeć z drugiej strony: 72 proc. deklaruje, że wychodzi na zewnątrz jedynie w przypadku wyższej konieczności, jak zakupy podstawowych produktów czy leków lub krótki spacer z psem. Ponad 60 proc. Polaków utrzymuje, że przybywając poza domem unika kontaktu z innymi. Ponad połowa zrezygnowała z poruszania się komunikacją miejską. To budujące, że tak wiele osób stosuje się do zaceń spowodowanych zagrożeniem epidemiologicznym, choć nie można mieć pewności, że deklaracje te, a szczególnie idąca za nimi praktyka, utrzymają się z kolejnymi tygodniami kwarantanny - podsumowuje Anna Niemczyk.

Badanie przeprowadzono metodą CAWI, na próbie 800 osób w dniach 20-24.03. Respondentów dostarczyła firma Syno Poland.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"