Państwowe spółki zwiększyły w ub.r. budżety reklamowe, najwięcej wydają w telewizji i radiu (analiza)

Spółki Skarbu Państwa cennikowo przeznaczyły w 2017 roku na reklamy w mediach tradycyjnych (bez internetu) 706,6 mln zł, zwiększając te wydatki w skali roku o 9,7 proc. - Aktywność reklamowa państwowych firm ma istotne znaczenia dla rynku mediów drukowanych, dzienników i czasopism, natomiast mniejsze dla radia i telewizji oraz innych form reklamy - analizuje na łamach Wirtualnemedia.pl prof. Tadeusz Kowalski z Wydziału Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Państwowe spółki zwiększyły w ub.r. budżety reklamowe, najwięcej wydają w telewizji i radiu (analiza)
fot. Shutterstock.com

W latach 2015-2017 państwowe spółki wydały na reklamę w mediach ponad 2 mld zł (2,051 mld zł), przy czym w roku 2015 było to 700,1 mln zł (cennikowo, według danych Kantar Media), a w 2016 roku 644,2 mln zł, a więc o 8 proc. mniej. W roku 2017 kwota 706,6 mln zł oznacza powrót do poziomu wydatków z 2015 roku. W latach 2015-2016 rynek reklamy w Polsce odnotował wzrost o 3 proc., a zatem udział państwowych firm w rynku ogółem zmniejszył się.

Z szacunków wynika, że w ub.r. wydatki reklamowe ogółem 9,7 wzrosły o 1,2 proc. Nakłady reklamowe spółek Skarbu Państwa były w tym okresie o 9,7 proc. wyższe niż rok wcześniej.

W wartościach cennikowych udział wydatków państwowych firm w całości rynku reklamowego nie przekracza 3 proc. Alokacje SSP stanowią ponad 8 proc. przychodów reklamowych magazynów i ponad 6 proc. przychodów gazet. Udziały w reklamie telewizyjnej i radiowej są na poziomie zbliżonym do udziału SSP w całości rynku, w sumie raczej marginalne.

Autor opracowania, prof. Tadeusz Kowalski z Uniwersytetu Warszawskiego, zwraca uwagę, że dla oceny zmian konieczne jest spojrzenie na strukturę wydatków reklamowych. Trwałą tendencją jest wyraźnie mniejsze zainteresowanie wydatkami reklamowymi w prasie codziennej, chociaż cennikowo państwowe spółki wydały nieco więcej na reklamę w gazetach w 2017 roku niż rok wcześniej, to poziom w stosunku do roku 2015 jest wyraźnie niższy.

Wydaje się, że jest to między innymi wynik pogarszającej się sytuacji rynkowej prasy codziennej, której nakłady sprzedawane są z roku na rok coraz niższe. W badanym okresie wyraźnie widoczny jest wzrost zainteresowania reklamą w magazynach, gdzie nakłady zwiększyły się o ponad 36 proc. Znacznie mniej środków przeznaczono na reklamę na bilbordach, tu alokacja zmniejszyła się o ponad jedną piątą, także kina były dla nich mniej atrakcyjne (-9,7 proc.). Prawdziwy renesans dotyczył natomiast radia, na które wydatki wzrosły o ponad jedną czwartą (+26,5 proc.). Telewizja, mimo, że przeznaczono na nią najwięcej środków, odnotowała znacząco mniejsze zainteresowanie dysponentów środków państwowych spółek (-11,4 proc.).

Struktura wydatków reklamowych spółek Skarbu Państwa jest zbliżona do struktury rynku reklamy ogółem z punktu widzenia branż mediowych bez wydatków internetowych (współczynniki korelacji struktur wydatków dla 2015 i 2016 wyniosły odpowiednio 0,94 i 0,93). Jednak w 2017 r. korelacja jest już mniejsza i wyniosła 0,85 (wyniki w granicach od 0 brak korelacji do 1 pełna zgodność). - Należy zarazem zauważyć, że jako całość państwowe firmy nie zawsze podążają za rynkiem. W przypadku gazet podobnie jak cały rynek zmniejszyły alokację, ale już w przypadku magazynów zwiększyły wydatki, choć rynek zdecydowanie mniej inwestował w tę kategorię mediów. Wzrostowi rynku reklamy telewizyjnej nie towarzyszyły rosnące wydatki państwowych firm, tu nakłady spadły o 11,4 proc. Podobnie było w przypadku reklamy zewnętrznej, gdzie nakłady zmniejszyły się o 21,6 proc. - analizuje Tadeusz Kowalski.

W kolejnych dniach przedstawimy największych reklamodawców wśród państwowych spółek oraz analizę ich wydatków w poszczególnych mediach, czli w gazetach, magazynach, radiu, telewizji oraz w kinach i na outdoorze.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/aflofarm-w-styczniu-wydal-na-reklamy-tyle-co-lidl-natur-produkt-terg-usp-zdrowie-i-kino-swiat-lacznie-top10 ##

Analiza obejmuje wydatki reklamowe 123 spółek Skarbu Państwa (lub z dominującym jego udziałem) w okresie od stycznia do końca grudnia 2017 roku oraz wcześniejszy monitoring wydatków z lat 2015-2016. Podstawą analizy był monitoring wydatków, który dotyczył gazet, magazynów, kina, outdooru/indooru, radia i telewizji. Poza zakresem analizy były wydatki na reklamę w internecie. Dane zebrane przez firmę Kantar Media zawierały 2142 rekordy i zostały opracowane na podstawie danych cennikowych netto bez uwzględniania indywidualnie negocjowanych rabatów.

- Taka metoda analizy rynku jest akceptowana, pod warunkiem, że w istocie nie chodzi o precyzyjne wyliczenie konkretnych kwot alokacji, ale o analizę zmian i tendencji występujących na rynku. Uzyskanie danych rzeczywistych, w przypadku szeroko zakrojonych badań nie jest możliwe, choćby ze względu na tajemnicę handlową. W dalszej analizie należy zatem przyjąć, że kwoty alokacji mają jedynie charakter orientacyjny i w jakimś stopniu wynikają z przyjętej metody badawczej - uzasadnia autor raportu Tadeusz Kowalski.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów