Osoby nawet pobieżnie przeglądające internet w ostatnich dniach najprawdopodobniej trafiły na fotografię papieża Franciszka, przechadzającego się ulicą w białej kurtce-puchówce sięgającej aż do samych kostek. Pisano nawet, że to ubranie znanego domu mody Balenciaga.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/stowarzyszenie-demagog-walka-z-fake-newsami-na-polskim-facebooku-dlaczego-w-jaki-sposob,7170843914582145a ##
Papież nie nosi puchowej kurtki
Jak się jednak okazało, zdjęcie to nie nowa odsłona wizerunku biskupa Rzymu, lecz wytwór skryptu Midjourney, opartego o sztuczną inteligencję. Program generuje na podstawie dostępnych zdjęć nowe, w oparciu o życzenia użytkowników. Tak więc, papież w kurtce to najpewniej żart jakiegoś internauty - jednak wiele milionów osób mogło uwierzyć w autentyczność zdjęcia. Według doniesień weryfikatorów informacji, fotografia pierwotnie została zamieszczona na Reddicie, skąd szybko rozeszła się w innych social mediach - Twitterze i TikToku.

Ostrzeżenie przed fake newsem oznaczone jako fake news
Przed zdjęciowym fake-newsem zaczęli w mediach społecznościowych ostrzegać m.in. ekspert i konsultant ds. marketingu internetowego Wojciech Kardyś czy influencer popularnonaukowy Łukasz Sakowski, prowadzący stronę i blog "To Tylko Teoria".
Okazało się, że ich wpisy ostrzegające przed fałszywym zdjęciem dostały nakładki od organizacji przez fact-checkingowej współpracującej z Metą: treści "z brakującym kontekstem". Kuriozalną sytuację Sakowski skomentował na swoim profilu "To jakiś żart?". Wojciech Kardyś ostrzega: "Na razie jest „zabawnie”. Poczekajmy na te mniej „zabawne” memy. Ps: macie wątpliwość, patrzcie zawsze na ręce/zęby ogólnie na szczegóły".

Ostrzeżenie "brakujący kontekst" na Facebooku informuje: "Te same informacje zawarte w innym poście zostały sprawdzone przez niezależnych weryfikatorów informacji". " Niezależni weryfikatorzy informacji uznali, że tej informacji brakuje kontekstu i może ona wprowadzać w błąd" - brzmi komunikat pod postami ostrzegającymi przed fejkiem. Weryfikację wymienionych wyżej treści przeprowadziły organizacje Tempo z Indonezji oraz NewsChecker z Indii.
W programie weryfikacji informacji Facebooka uczestniczy ponad 50 zewnętrznych partnerów na całym świecie, którzy sprawdzają prawdziwość treści w 42 językach. W Polsce weryfikacją treści zajmuje się Agence France Presse (AFP) czy Demagog.











