PKO BP: 22 mln zł więcej na reklamy, 8,9 mln klientów z dostępem do iPKO

W ub.r. PKO Bank Polski osiągnął wzrost wyniku odsetkowego o 10 proc. do 10,28 mld zł, wyniku z prowizji i opłat o 1,1 proc. do 3,05 mld zł oraz zysku netto o 7,8 proc. do 4,03 mln zł. Wydatki marketingowe zwiększył o 22 mln zł, na koniec roku miał 10,9 mln klientów detalicznych, z których dostęp do bankowości elektronicznej iPKO miało 8,9 mln.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
PKO BP: 22 mln zł więcej na reklamy, 8,9 mln klientów z dostępem do iPKO
Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP

Przychody odsetkowe grupy kapitałowej PKO BP zwiększyły się z 11,59 mld zł w 2018 roku do 12,76 mld zł w ub.r., a przychody z prowizji i opłat - z 4,04 do 4,13 mld zł. Przełożyło się to na wzrost wyniku odsetkowego z 9,34 do 10,28 mld zł oraz wyniku z prowizji i opłat z 3,01 do 3,05 mld zł.

Jednocześnie ujemny wynik z tytułu odpisów na oczekiwane straty kredytowe zmalał z 1,37 do 1,15 mld zł, a ogólne koszty administracyjne poszły w górę z 5,32 do 5,61 mld zł.

W efekcie zysk brutto grupy PKO BP zwiększył się z 5,08 do 5,82 mld zł, a zysk netto z 3,74 do 4,03 mld zł.

grafika

204 mln zł na marketing, doradztwo i usługi prawne

Wydatki grupy PKO BP na świadczenia pracownicze wzrosły w skali roku z 3,02 do 3,21 mld zł, natomiast koszty rzeczowe zmalały z 1,48 do 1,35 mld zł, m.in. dzięki spadkowi nakładów na wynajem z 264 do 78 mln zł.

Wśród kosztów rzeczowych są wydatki marketingowe. PKO BO w sprawozdaniu poinformował, że w ub.r. zwiększyły się one o 22 mln zł, w związku z działaniami dotyczącymi stulecia banku (wizerunkowa kampania pod hasłem „100 lat śmiałych decyzji” ruszyła w lutym ub.r.).

Nie podano, ile dokładnie przeznaczono na marketing. Natomiast nakłady marketingowe razem z wydatkami na PR, komunikację społeczną, usługi prawne, doradztwo i reprezentację wyniosły 204 mln zł, stanowiąc 3,9 proc. ogólnych kosztów administracyjnych.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/mbank-i-ing-bank-slaski-zmniejszyly-wydatki-reklamowe-prezes-mbanku-nie-chce-przejecia-przez-pekao-ani-pko-bp,7170756818892929a ##

grafika

Mniej oddziałów i bankomatów

Liczba oddziałów detalicznych PKO BP zmalała w ub.r. o 40 do 1 043, a liczba oddziałów agencyjnych - o 39 do 538.

Jednocześnie ubyły 53 bankomaty, na koniec ub.r. było ich 3 080. PKO BP tłumaczy to m.in. transformacją cyfrową.

grafika

17 mld więcej depozytów, 15 mld więcej udzielonego finansowania

Na koniec ub.r. grupa PKO BP obsługiwała 256 mld depozytów, o 17 mld zł więcej niż rok wcześniej. Depozyty ludności wzrosły przez rok ze 167 do 188 mld zł, podmiotów gospodarczych - z 55 do 56 mld zł, a w przypadku jednostek budżetowych nastąpił spadek z 16 do 11 mld zł.

grafika

Wartość depozytów bieżących poszła w górę ze 153 do 179 mld zł, a lokat zmalała z 82 do 74 mld zł.

grafika

Z kolei wartość aktywów grupy PKO BP zwiększyła się z 324 do 348 mld zł, z czego finansowanie udzielone klientom wzrosło z 230 do 245 mld zł.

grafika

10,9 mln klientów detalicznych, 8,9 mln ma dostęp do iPKO

Na koniec ub.r. grupa PKO BO w segmencie detalicznym miała 10,9 mln klientów, z czego 10,4 mln osób fizycznych i ,5 mln firm i przedsiębiorstw. Przez rok ich liczba wzrosła o 0,3 mln.

Przełożyło się to na wzrost liczby prowadzonych rachunków bieżących o 315 tys. do 8 mln.

grafika

W segmencie korporacyjnym i inwestycyjnym liczba klientów wzrosła w ub.r. o 0,4 tys. do 15,8 tys.

grafika

Dostęp do bankowości elektronicznej iPKO w ub.r. miało 8,9 mln klientów detalicznych, o 0,4 mln więcej niż rok wcześniej. Natomiast z platformy iPKO biznes korzystało 69 tys. klientów, o 7,5 tys. więcej niż w 2018 roku.

grafika


W czwartym kwartale ub.r. uruchomiono 4,2 mln aplikacji IKO (wobec 4 mln rok wcześniej) i zrealizowano w ten sposób 56,2 mln transakcji, o 9,6 mln więcej niż w trzecim kwartale ub.r.

grafika

Dywidenda wyższa o niepodzielony zysk z 2018 roku?

Prezes PKO BO Zbigniew Jagiełło w piśmie do interesariuszy zwrócił uwagę, że bank spełnia kryteria do wypłaty w dywidendzie maksymalnie 50 proc. zeszłorocznego zysku.

- Efektywność mierzona zwrotem na kapitale utrzymała się na wysokim poziomie wynoszącym 10 proc., a wskaźniki kapitałowe i pozostałe kryteria określone przez nadzór finansowy ukształtowały się na poziomie umożliwiającym wypłatę do 50 proc. dywidendy z zysku za ubiegły rok - stwierdził.

- Część zysku z 2018 roku w kwocie 1,67 mld zł pozostała niepodzielona, dzięki czemu potencjalnie będzie mogła zostać wypłacona w 2020 roku. Zarząd PKO Banku Polskiego rozważy rekomendowanie WZA wypłatę tej części zysku wraz z połową zysku z 2019 rok - dodał Jagiełło.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele