Play zyskuje także klientów na kartę. Bez szastania na reklamy

W drugim kwartale 2024 roku grupa Play (należy też do niej UPC Polska) zanotowała wzrosty liczby nie tylko abonentów usług mobilnych i stacjonarnych, lecz także klientów ofert prepaidowych. Zysk telekomu mocno wzrósł, bo zwiększa przychody, a koszty, także marketingowe i obsugi zadłużenia, trzyma w ryzach.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Play zyskuje także klientów na kartę. Bez szastania na reklamy
Kuba Wojewódzki w spocie promocji Play ze smartfonami

Grupa kapitałowa Play w drugim kwartale 2024 roku wypracowała 2,51 mld zł przychodów, co wobec 2,42 mld zł rok wcześniej daje wzrost o równe 4 proc. Wzrosły wpływy z usług: w przypadku tych mobilnych o 9,1 proc. do 1,25 mld zł, a ze stacjonarnych i dla domu - o 5 proc. do 510 mln zł.

Z drugiej strony klienci wydali u operatora nieco mniej na urządzenia: kwartalne przychody w tym zakresie zmalały r/r o 3,6 proc. do 455 mln zł. Natomiast wpływy z połączeń międzyoperatorskich oraz usług hurtowych, M2M oraz B2B poszły w dół o 4,8 proc. do 301 mln zł, co wynika m.in. z obniżenia z początkiem br. regulowanych stawek za zakończenie połączeń sieciowych.

Play z ponad 13 mln klientów mobilnych

Grupa Play zarabia coraz więcej z usług, bo zyskuje ich klientów we wszystkich głównych kategoriach, a ci płacą coraz więcej. Na koniec czerwca telekom miał 13,3 mln użytkowników usług mobilnych, 3 proc. więcej niż przed rokiem. W segmencie abonamentowym r/r nastąpił wzrost o 3,8 proc. do 9,5 mln, a w prepaidowym - o 1,2 proc. do 3,8 mln. Obie grupy klientów nieznacznie zwiększyły się także w samym drugim kwartale br.: abonenci z 9,443 do 9,505 mln, a użytkownicy na kartę - z 3,729 3,796 mln.

Średni miesięczny przychód od klienta usług mobilnych w zeszłym kwartale sięgnął 31,4 zł. To 6,1 proc. więcej niż rok wcześniej.

Z kolei liczba klientów usług stacjonarnych (wśród nich są użytkownicy ofert przejętej przez Play wiosną 2022 roku sieci UPC Polska) poszła w górę r/r o 8,8 proc. do 11,91 mln.

grafika

Na poziomie EBITDAaL kwartalny zysk grupy Play podskoczył o 18,6 proc. do 1,05 mld zł, a marża - z 36,6 do 41,7 proc. - Wzrost ten wynikał z lepszych przychodów operacyjnych (wzrost przychodów z usług mobilnych, usług stacjonarnych i usług dla domu, łącznie o 239 mln zł) i nieznacznie niższych kosztów energii, które zostały częściowo zniwelowane przez wejście w życie 1 kwietnia 2023 umowy o świadczenie usług (Umowa MSA) ze spółką Polski Światłowód Otwarty (PŚO) - wskazano w komunikacie firmy.

Sieć Polskiego Światłowodu Otwartego jest oparta na infrastrukturze UPC Polska, którą grupa Play wniosła do spółki, a za sprzedaż 50 proc. jej udziałów funduszowi private equity InfraVia Capital Partners zainkasowała 1,77 mld zł. Transakcję sfinalizowano wiosną ub.r.

Natomiast nakłady inwestycyjne grupy Play w zeszłym kwartale wyniosły 313 mln zł, o 16 proc. mniej niż rok wcześniej. Na koniec czerwca br. operator miał 11 907 stacji bazowych, po wzroście r/r o 8,8 proc. W zasięgu sieci 5G telekomu było już ponad 68 proc. mieszkańców kraju.

W całej pierwszej połowie br. przy wzroście przychodów r/r o 4,5 proc. do 5,01 mld zł wydatki operacyjne grupy Play zwiększyły się z znacznie niższym tempie - o 3,8 proc. do 4,09 mld zł, głównie wskutek wzrostu kosztów rozliczeń międzyoperatorskich, roamingu i pozostałych kosztów usług z 1,01 do 1,14 mld zł, wydatków pracowniczych z 280,61 do 316,89 mln zł oraz kosztów określonych jako pozostałe z 637,95 do 911,08 mln zł.

Telekom ograniczył natomiast koszty usług obcych z 752,99 do 723,39 mln zł, głównie dzięki spadkowi w kategorii sklasyfikowanej jako pozostałe. Firma w ryzach trzymała wydatki marketingowe, które nieznacznie zmalały - z 97,05 do 96,74 mln zł.

grafika

Zysk Play mocno w górę

Na poziomie operacyjnym półroczny zysk grupy Play zwiększył się z 1,25 do 1,51 mld zł. Zysk netto wzrósł jeszcze mocniej - z 433,03 do 757,61 mln zł, m.in. dzięki spadkowi wydatków finansowych (głównie na obsługę zadłużenia) z 646,39 do 573,99 mln zł i kwoty zapłaconego podatku dochodowego z 236,65 do 202,12 mln zł.

- Wyniki Grupy Play w pierwszym półroczu 2024 roku potwierdzają, że z sukcesem przekształciliśmy się w pełni konwergentnego operatora z kompleksową ofertą. Motorem rozwoju naszego biznesu jest zaufanie klientów. Intensywnie inwestujemy w naszą infrastrukturę i zapewniamy klientom wolność wyboru w atrakcyjnej cenie – podkreśla w komunikacie Jean Marc Harion, szef grupy Play.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą