W USA uchwalono podatek od usług reklamowych. Ile wyniesie?

Ustawodawcy w stanie Waszyngton zatwierdzili projekt ustawy, która zobowiązałaby agencje reklamowe do pobierania podatku od sprzedaży usług takich, jak tworzenie i umieszczanie reklam cyfrowych, analizowanie ich skuteczności i planowanie kampanii internetowych.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
W USA uchwalono podatek od usług reklamowych. Ile wyniesie?
fot. Shutterstock.com

Ustawa została uchwalona kilka dni temu stosunkiem głosów 26 do 22 w Senacie stanowym i 50 do 47 w Izbie Reprezentantów.

Jeśli ustawa zostanie podpisana przez gubernatora Boba Fergusona, będzie ona wymagać od agencji w Waszyngtonie (i innych firm, które pomagają reklamodawcom) pobierania podatku od sprzedaży, który prawdopodobnie wyniesie od 7,5 proc. do 10,6 proc. od „usług reklamowych”.

Główne grupy branży reklamowej i inne organizacje zwróciły się do Fergusona z prośbą o zawetowanie ustawy.

„Ta błędna propozycja zagraża środowisku biznesowemu Waszyngtonu i zaszkodzi konsumentom w całym stanie” – napisały w w liście do gubernatora stowarzyszenia Association of National Advertisers, American Association of Advertising Agencies, American Advertising Federation i inne, w tym grupa technologiczna NetChoice i organizacja lobbingowa telewizji kablowej NCTA-The Internet and Television Association.

Wyłączone usługi na rzecz gazet, radia i telewizji

Projekt ustawy definiuje usługi reklamowe jako „usługi cyfrowe i niecyfrowe związane z tworzeniem, przygotowywaniem, produkcją lub rozpowszechnianiem reklam” – obejmujące kierownictwo artystyczne, projektowanie graficzne, marketing w wyszukiwarkach, optymalizację generowania potencjalnych klientów, planowanie kampanii internetowych, umieszczanie reklam online i analizę.

Definicja ta wyłącza usługi świadczone na rzecz gazet, „druku lub publikacji”, a także na rzecz transmisji radiowych i telewizyjnych, a także usługi związane z reklamą zewnętrzną, np. na billboardach.

Podatek od sprzedaży w stanie Waszyngton wynosi 6,5 proc., a miasta i hrabstwa pobierają dodatkowe stawki wynoszące od ok. 1 proc. do 4,1 proc..

Grupy branżowe sprzeciwiające się projektowi ustawy piszą, że „miałby on daleko idące negatywne konsekwencje dla przedsiębiorstw, konsumentów i gospodarki państwa jako całości, a ponadto budziłby poważne obawy prawne”.

Dodają, że środek ten „zwiększy koszty dla lokalnych firm, które polegają na reklamie, aby dotrzeć do swoich klientów, co doprowadzi do wyższych cen codziennych towarów i usług dla rodzin w Waszyngtonie”.

„Mieszkańcy Waszyngtonu, podobnie jak większość Amerykanów, już teraz zmagają się ze znacznymi naciskami ekonomicznymi, w tym z długotrwałymi skutkami galopującej inflacji” – piszą organizacje. „Właściciele firm i przedsiębiorcy z Waszyngtonu stają w obliczu ekstremalnych przeciwności – ostatnią rzeczą, jakiej potrzebują, jest podatek od ich wysiłków, aby informować konsumentów o ważnych towarach i usługach, które oferują”.

Grupy twierdzą również, że jeśli ustawa zostanie uchwalona, ​​prawdopodobnie napotka wyzwania prawne z kilku powodów, w tym, że może naruszać ustawę Internet Tax Freedom Act, opodatkowując internetową reklamę cyfrową, ale nie tradycyjną reklamę. Ta ustawa zabrania stanom nakładania dyskryminacyjnych podatków na transakcje online.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"