Podwyższony limit odpisu 50 proc. kosztów uzyskania przychodów nie dla wszystkich w branży marketingowej

Podwyższony limit przychodów, od których można odpisać 50 proc. kosztów uzyskania, nie obejmie wielu zawodów z sektora marketingowego, m.in. copywriterów i konsultantów. Branża nie przewiduje jednak rewolucji w zasadach zatrudniania pracowników.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Zapowiedziana kilka tygodni temu przez ministrów Mateusza Morawieckiego i Piotra Glińskiego zmiana w zasadach opodatkowania dla zawodów twórczych została właśnie przyjęta przez Sejm. Głównym założeniem nowych przepisów jest znaczące podwyższenie rocznego limitu 50 proc. kosztów uzyskania przychodów - z 42 764 zł do 85 528 zł - które można odpisać od podstawy opodatkowania.

Jednocześnie podczas prac nad nowelizacją w komisji sejmowej - na co zwrócił uwagę „Dziennik Gazeta Prawna” - skonkretyzowano opis zawodów, których przedstawiciele mogą odpisywać 50 proc. kosztów uzyskania przychodów. Obecnie w przepisach jest mowa o twórcach i artystach wykonawcach, natomiast w nowelizacji wyliczono pięć konkretnych rodzajów działalności zawodowej: twórczą (m.in. w zakresie architektury, literatury, dziennikarstwa, sztuk pięknych, twórczości audiowizualnej i programów komputerowych), badawczo-rozwojową i naukowo-dydaktyczną, artystyczną (tu wymieniono m.in. zawody aktorskie, reżyserskie, estradowe i muzyczne), publicystyczną oraz zakresy produkcji audiowizualnej (wymieniono reżyserów, scenarzystów, operatorów, montażystów i kaskaderów).

W wykazie zawodów nie ma wielu związanych z branżą marketingową, m.in. copywriterów, projektantów oraz konsultantów z zakresu strategii czy kreacji.

Zaznaczmy, że brak możliwości odliczenia 50 proc. uzyskania przychodów jest najistotniejszy dla osób pracujących na podstawie umów o pracę (jako koszty uzyskania przychodów będą mogły odliczyć tylko 111,25 zł miesięcznie) oraz umów-zleceń (koszty uzyskania przychodów wyniosą wtedy zryczałtowane 20 proc.).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pensje-w-branzy-reklamowej-ile-zarabia-sie-w-agencjach-reklamowych-i-domach-mediowych-13-tys-zl-dla-account-directora-11-tys-zl-dla-senior-copywritera-i-art-directora-analiza ##

Co to może oznaczać dla firm marketingowych oraz ich pracowników i współpracowników? Z nieoficjalnych opinii zebranych przez Wirtualnemedia.pl wynika, że większość dużych firm nie obawia się rewolucyjnych zmian w formach zatrudniania. Znowelizowane przepisy prawie w ogóle nie będą dotyczyły studiów produkcyjnych i postprodukcyjnych, ponieważ na liście uprawnionych do wyższego limitu odpisu 50 proc. kosztów uzyskania przychodów wymieniono większość zawodów związanych z tworzeniem treści wideo.

Firmy marketingowe liczą, że graficy i art directorzy będą mogli być klasyfikowani jako tworzący w dziedzinie programów komputerowych, natomiast copywriterzy - jako scenarzyści spotów wideo i radiowych. Jeśli chodzi o freelancerów, to znaczna część osób, dla których jest to główne zajęcie, już teraz prowadzi jednoosobowe działalności gospodarcze i wystawia firmom faktury za usługi.

Nowe przepisy raczej nie pozwolą odliczać 50 proc. kosztów uzyskania przychodów konsultantom przygotowującym projekty strategiczne. Przy czym spora część takich specjalistów także dotychczas nie korzystała z możliwości takiego odpisu, ponieważ urzędy skarbowe różnie interpretują to, czy analizy i raporty są utworami w rozumieniu prawa autorskiego (co jest warunkiem odpisywania 50 proc. kosztów).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?