Polacy rekordowo zirytowani reklamami, bo jest ich coraz więcej w tv

Wiosną br. wskaźnik irytacji Polaków reklamami - mierzony przez OMG Metrics - osiągnął rekordowo wysoki poziom. Firma wyjaśnia to rosnącą liczbą spotów emitowanych w telewizji.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W lutym - kiedy startowały wiosenne ramówki telewizyjne - wskaźnik irytacji reklamami podwyższył się do rekordowego poziomu 5,95 (w skali od 1 do 10). Przez kolejne miesiące wskaźnik wahał się między 5,79 i 5,87.

Ogółem w I połowie br. pomiar irytacji spotami dawał średnio wynik 5,84. Tymczasem w 2010 roku ten wskaźnik wynosił 5,66, a w 2009 roku - 5,52. Analizy wskazują, że obecnie jego wartość będzie nadal rosła - z miesiąca na miesiąc o 0,013 punktu.

Prowadzący ten pomiar OMG Metrics, dział badawczy grupy OMG, uzasadnia, że jednym z powodów wzrostu irytacji reklamami jest to, że jest ich coraz więcej w telewizji. Przykładowo TVP1w 2009 roku miała wyprzedane przeciętnie 51 proc. czasu reklamowego w ciągu całej doby, w 2010 roku - już 63 proc., a w br. - jak dotąd 74 proc.

- Wartości te mogą wydawać się zaskakująco niskie, jednak gdy przyjrzymy się już tylko paśmie najwyższej oglądalności (18:00 - 23:00), to w 2009 roku TVP1 miała wyprzedane 70 proc. czasu reklamowego, w 2010 roku - 75 proc., a w pierwszej połowie tego roku - już 82 proc. W przypadku stacji komercyjnych od trzech lat poziom wyprzedania bloków reklamowych w tym paśmie wynosi 95-99 proc. - komentuje Beata Szcześniak, managing director domu mediowego Macroscope OMD.

TVP emituje ostatnio więcej reklam m.in. dzięki dzieleniu niektórych programów na części oraz nadawaniu coraz krótszych formatów, np. 20-minutowego serialu Rodzinka.pl. Dzięki temu czas reklam w TVP1 i TVP2 zbliża się do ustawowych 12 minut na godzinę ramówki (TVP nie może przerywać programów reklamami). Sumaryczny czas wszystkich reklam, które oba kanały wyemitowały w I połowie br., zwiększył się o 28 proc. w porównaniu do ub.r. (nie uwzględniając danych dla kwietnia, w którym w ub.r. była przez tydzień żałoba narodowa).

OMG Metrics prognozuje, że jesienią mogą paść kolejne rekordy irytacji reklamami. W telewizji pojawią się bowiem nowe ramówki, a widzowie m.in. z powodu gorszej pogody będą częściej siedzieć przed telewizorem.

Badanie wskaźnika irytacji reklamą jest prowadzone przez OMG Metrics metodą CATI na ogólnopolskiej reprezentatywnej grupie mieszkańców miast w wieku 15-59 lat. Każdego tygodnia respondenci odpowiadają na pytanie, w jakim stopniu przeszkadzały im reklamy, z którymi zetknęli się w różnych mediach przez ostatnich siedem dni.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"