Polacy uważają, że reklamy kłamią

Zip Culture, Word of Mouth, Multitasking, User Generated Content imCommerce - to trendy, które będą rządziły polskim konsumentem w2008 roku. Pierwszą część rezultatów kilkumiesięcznej pracyzaprezentowała wczoraj agencja reklamowa Tequila\Polska.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Jak wynika z badań 46% Polaków nadal uważa, że reklamy kłamią.Mimo iż konsekwentnie poprawia się nastawienie konsumentów wobecreklam, Polacy bardziej polegają na sobie i innych. Prawie 50%respondentów poleca chętnie innym leki i inne produkty, często zwłasnej inicjatywy, lubimy również dzielić się informacjami.

Zip Culture Około 40% Polaków nie rozumietego, co czyta, a kolejne 30% rozumie, ale w niewielkim stopniu -wynika z badań międzynarodowych organizacji PISA (MiędzynarodowegoProgramu Oceny Umiejętności Uczniów) i OECD (Organizacji WspółpracyGospodarczej i Rozwoju). Potwierdzają to również badaniaprzeprowadzone przez IQS and Quant Group. Zaledwie 37% badanychodpowiedziało poprawnie na wszystkie pytania dotyczące krótkiegotekstu opisującego właściwości pewnego napoju, najwięcej poprawnychodpowiedzi - 46% udzieliły osoby w wieku 20-29 lat.User Created Media / User Generated Content - przekazzindywidualizowanyPonad 70 mln blogów obejmuje Technorati.com, ponad 3,5 milionablogów zajmuje Polska blogosfera, MySpace ma ponad 200 milionówkont, a grono.net ponad 1,2 miliona. Miesięczny zasięg witryn zplikami audio/wideo wynosił w lipcu 2006 około 40%, a w styczniutego samego roku około 20% (wg Megapanel PBI/Gemius). Te danepotwierdzają zjawisko, jakim jest przejmowanie kontroli przezkonsumentów nad mediami i współtworzenie contentu przekazumediowego przez odbiorców tych mediów. Najpopularniejsze formy UGCto: listy dyskusyjne, fora, blogi, serwisy społecznościowe orazrecenzje konsumenckie i serwisy do prezentowania materiałów foto,video, audio lub tekstowych. Istotą UGC/UCM jest zatarcie podziałuna producentów/wydawców/twórców i "zwykłychodbiorców/użytkowników".mCommerce / eCommerce79% Polaków w wieku od 15-19 lat i 37% najstarszych w wieku od60-70 lat chciałoby używać telefonu komórkowego do płacenia zaróżne usługi - wynika z badań IQS and Quant Group. Osoby w wieku do20 lat najchętniej wydawałyby pieniądze na dodatki do telefonóworaz bilety na imprezy kulturalne. Badani w wieku średnim dodatkowoczęściej wskazywali na różne codzienne sytuacje - drobne zakupy,bilety komunikacji miejskiej i parkingowe, przekąski czywypożyczenie filmu.

Liczba czynności wykonywanych za pomocą telefonu maleje wraz zwiekiem: żadnej nie wykonuje jedynie 4% osób poniżej 20 roku życiai aż 72% w wieku 60-70 lat. Najaktywniej wykorzystują swój telefonosoby w wieku 20-29 lat; wszystkie czynności poza dokonywaniemprzelewów i zakupów wykonują oni częściej niż w populacji. Osobyponiżej 20 roku życia najczęściej korzystają z popularnych usług(sms\mms, robienie filmów i zdjęć, udział w konkursach ikorzystanie z internetu), za to rzadziej korzystają z usługfinansowych. SMS-y\MMS-y wysyła prawie każdy badany w wieku do 20lat (95%) i zaledwie co czwarta osoba w wieku 60-70 lat (26%).

Postępujący MultitaskingPonad połowaPolaków deklaruje, że korzysta z co najmniej 2 mediów równocześnie,ponad dwie piąte osób w wieku do 29 lat w jednym momencie jest wstanie korzystać z trzech różnych mediów. 40% osób z wykształceniemzasadniczym zawodowym oglądając telewizję czyta prasę, 38% kobietogląda telewizję, równocześnie rozmawiając przez telefon, a 31%mieszkańców małych miast czytając prasę słucha radia. Mężczyźnideklarują, że są bardziej zajęci niż kobiety, im młodsirespondenci, tym wyższy odsetek deklaracji. Polacy chętniekorzystają z wielu mediów w tym samym czasie - wynika z badaniaprzeprowadzonego przez Pentor Research International w czerwcu2007.

W Polsce, podobnie, jak w krajach zachodnich obserwuje sięnasilenie zjawiska, jakim jest multitasking. Konsumenci samiwybierają to, co im najbardziej odpowiada, intensywniewspółużytkują media.

Multitasking dotyczy współużytkowania mediów zarównotradycyjnych (telewizja, prasa, radio, telefon), jak i nowoczesnych(telefon komórkowy, internet). Nie jest to zjawisko nowe, leczdopiero obecnie w widoczny sposób rośnie jego natężenie.Multitasking ma efekt pozytywny, bo firmy mają dzięki temumożliwość dotarcia do klienta na różne sposoby. Ale ma też o wielebardziej dotkliwy efekt negatywny, ponieważ klienci nie są w stanieskupić się na jednym medium na raz, są rozkojarzeni, rozproszeni. Wtym wypadku skutecznym sposobem dotarcia do konsumenta jestintegracja przekazu reklamowego.

Trendy zidentyfikowane zostały w oparciu o badania Instytutu IQSand Quant Group oraz Pentor Research International.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max