Polscy gracze komputerowi - jacy są, jak żyją, w co najchętniej grają? (infografika)

Polscy gracze komputerowi częściej niż ogół Polaków uczestniczą w kulturze, mają więcej przyjaciół i więcej zarabiają. Najpopularniejszy rodzaj gier to strzelanki - wynika z badania Ipsos.

km
km
Udostępnij artykuł:

Polski gracz gier komputerowych to młody mężczyzna z dużego miasta (powyżej 500 tys. mieszkańców). Gracze zwykle są stanu wolnego, co koresponduje ze średnią wieku, a kobiety częściej niż mężczyźni mieszkają z partnerem.

grafika

Polski gracz aktualnie uczy się lub studiuje (71 proc. odpowiedzi), a ich średnia wynosi 4,0. Co więcej, wśród graczy jest więcej osób z wyższym wykształceniem niż wśród ogółu Polaków (27 proc. w porównaniu do 21 proc. w badaniu IPSOS Omnibus 2014).

grafika

W opinii samych graczy wpływ gier na naukę jest zdecydowanie pozytywny. Gry przede wszystkim pomagają w nauce języków obcych (98 proc. graczy zna język angielski, a tylko 1% deklaruje brak znajomości jakiegokolwiek języka obcego), ale również poprawiają relacje z kolegami ze szkoły oraz mają pozytywny wpływ na zapamiętywanie materiału.

grafika

1/3 zbadanych graczy pracuje zawodowo. Najbardziej popularne zawody w tej grupie to pracownik biurowy, pracownik administracji, specjalista lub menadżer średniego szczebla. Pracujący gracze mają wyższe pensje niż przeciętni Polacy - blisko połowa zarabia miesięcznie ponad 2400 zł netto.

grafika

Podobnie jak w szkole, gry pomagają również w pracy. W opinii samych graczy wpływ grania na ich późniejsze życie zawodowe jest znaczący i pozytywny. Dzięki grom wiele osób nauczyło się obcego języka. Poza tym granie wpływa pozytywnie na ich koncentrację, poprawia pamięć oraz uczy współpracy.

grafika

Gracze wyraźnie częściej uczestniczą w kulturze niż ogół Polaków. 72 proc. graczy przeczytało w ubiegłym roku książkę dla przyjemności. To o 13 pkt. proc. więcej niż wśród ogółu Polaków przebadanych przez CBOS (badanie "Aktywności i doświadczenia Polaków w 2013 r."). Gracze to również fani kina. Tutaj różnica w stosunku do ogółu mieszkańców Polski jest największa i wynosi 38 pkt. proc. O wiele częściej uczestnicy wirtualnej rozgrywki obcują także z kulturą wysoką: teatrem, koncertami czy wizytami w muzeum.

grafika

85 proc. graczy uprawia dla przyjemności jakiś sport. Najbardziej popularne dyscypliny w tej grupie to jazda na rowerze oraz piłka nożna. Średni wskaźnik BMI graczy wynosi 23,8 i mieści się w przyjętej normie.

grafika

Gracze w zdecydowanej większości (86 proc.) dobrze oceniają swoje relacje z rodziną i angażują się w życie rodzinne. 78 proc. z nich sprząta w domu, a prawie 60 proc. pomaga w przygotowywaniu posiłków.

grafika

Granie w gry nie wiąże się również z osłabieniem relacji z przyjaciółmi. Gracze mają więcej przyjaciół niż ogół Polaków (średnia dla gracza to 8,9, podczas gdy liczba przyjaciół przeciętnego Polaka to 6,4), a ich grono jest dla nich jedną z najważniejszych wartości, zaraz po szczęściu rodzinnym. 80 proc. graczy spotyka się ze znajomymi przynajmniej raz w tygodniu, a kontakt osobisty jest dominującą formą kontaktu.

grafika

W odczuciu samych graczy gry komputerowe/wideo mają pozytywny wpływ na ich relacje z innymi - dzięki graniu mogą się poczuć częścią grupy, mają więcej tematów do rozmowy, poznają nowych ludzi (również z innych krajów) oraz uczą się współpracować.

grafika

Jeśli chodzi o postrzeganie samych siebie, gracze ogólnie kreują pozytywny obraz – wesołych, wrażliwych, kreatywnych, odpowiedzialnych oraz pomagających innym. O wiele częściej niż przeciętny Polak angażują się w wolontariat. Podobnie jak większość Polaków są też zadowoleni z życia (67 proc. w porównaniu do 66 proc. w badaniu CBOS "Polacy o swoim szczęściu, pechu i zadowoleniu z życia" ze stycznia 2014 r.).

grafika

Gracze najczęściej grają na komputerach osobistych (92 proc.). Co drugi grywa również na komórce lub tablecie, a nieco więcej niż co trzeci (36 proc.) - na stacjonarnej konsoli. Tylko 12% graczy deklaruje granie na konsoli przenośnej.

grafika

Polacy grają średnio 21 godzin w tygodniu, z czego w większości (78 proc.) robią to codziennie lub prawie codziennie. Ulubionymi typami gier są strzelanki (66 proc.), gry RPG, a więc fabularne (65 proc.) oraz gry akcji (53 proc.). Wśród ulubionych tytułów dominują gry "League of Legends" (22 proc.) i "Counter Strike" (17 proc.). Kobiety chętniej niż mężczyźni wybierają gry przygodowe, zręcznościowe, logiczne i muzyczne. Drugą ulubioną grą kobiet - zaraz po "League of Legends" - jest seria "Assassin’s Creed".

grafika

Ponadto niemal wszyscy gracze grają w sieci (92 proc.). Większość gra w trybie multiplayer, najczęściej z kolegami (87 proc.).

grafika

Badanie "#jestemgraczem" zostało przeprowadzone przez IPSOS na zlecenie Sapphire Technology w okresie od 13 października do 11 listopada 2014 r. metodą CAWI. Ankietę online wypełniło 79.543 osoby. Analizie poddano wszystkie nadesłane ankiety.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online