Polski gracz gier komputerowych to młody mężczyzna z dużego miasta (powyżej 500 tys. mieszkańców). Gracze zwykle są stanu wolnego, co koresponduje ze średnią wieku, a kobiety częściej niż mężczyźni mieszkają z partnerem.
Polski gracz aktualnie uczy się lub studiuje (71 proc. odpowiedzi), a ich średnia wynosi 4,0. Co więcej, wśród graczy jest więcej osób z wyższym wykształceniem niż wśród ogółu Polaków (27 proc. w porównaniu do 21 proc. w badaniu IPSOS Omnibus 2014).

W opinii samych graczy wpływ gier na naukę jest zdecydowanie pozytywny. Gry przede wszystkim pomagają w nauce języków obcych (98 proc. graczy zna język angielski, a tylko 1% deklaruje brak znajomości jakiegokolwiek języka obcego), ale również poprawiają relacje z kolegami ze szkoły oraz mają pozytywny wpływ na zapamiętywanie materiału.
1/3 zbadanych graczy pracuje zawodowo. Najbardziej popularne zawody w tej grupie to pracownik biurowy, pracownik administracji, specjalista lub menadżer średniego szczebla. Pracujący gracze mają wyższe pensje niż przeciętni Polacy - blisko połowa zarabia miesięcznie ponad 2400 zł netto.

Podobnie jak w szkole, gry pomagają również w pracy. W opinii samych graczy wpływ grania na ich późniejsze życie zawodowe jest znaczący i pozytywny. Dzięki grom wiele osób nauczyło się obcego języka. Poza tym granie wpływa pozytywnie na ich koncentrację, poprawia pamięć oraz uczy współpracy.
Gracze wyraźnie częściej uczestniczą w kulturze niż ogół Polaków. 72 proc. graczy przeczytało w ubiegłym roku książkę dla przyjemności. To o 13 pkt. proc. więcej niż wśród ogółu Polaków przebadanych przez CBOS (badanie "Aktywności i doświadczenia Polaków w 2013 r."). Gracze to również fani kina. Tutaj różnica w stosunku do ogółu mieszkańców Polski jest największa i wynosi 38 pkt. proc. O wiele częściej uczestnicy wirtualnej rozgrywki obcują także z kulturą wysoką: teatrem, koncertami czy wizytami w muzeum.

85 proc. graczy uprawia dla przyjemności jakiś sport. Najbardziej popularne dyscypliny w tej grupie to jazda na rowerze oraz piłka nożna. Średni wskaźnik BMI graczy wynosi 23,8 i mieści się w przyjętej normie.
Gracze w zdecydowanej większości (86 proc.) dobrze oceniają swoje relacje z rodziną i angażują się w życie rodzinne. 78 proc. z nich sprząta w domu, a prawie 60 proc. pomaga w przygotowywaniu posiłków.

Granie w gry nie wiąże się również z osłabieniem relacji z przyjaciółmi. Gracze mają więcej przyjaciół niż ogół Polaków (średnia dla gracza to 8,9, podczas gdy liczba przyjaciół przeciętnego Polaka to 6,4), a ich grono jest dla nich jedną z najważniejszych wartości, zaraz po szczęściu rodzinnym. 80 proc. graczy spotyka się ze znajomymi przynajmniej raz w tygodniu, a kontakt osobisty jest dominującą formą kontaktu.
W odczuciu samych graczy gry komputerowe/wideo mają pozytywny wpływ na ich relacje z innymi - dzięki graniu mogą się poczuć częścią grupy, mają więcej tematów do rozmowy, poznają nowych ludzi (również z innych krajów) oraz uczą się współpracować.

Jeśli chodzi o postrzeganie samych siebie, gracze ogólnie kreują pozytywny obraz – wesołych, wrażliwych, kreatywnych, odpowiedzialnych oraz pomagających innym. O wiele częściej niż przeciętny Polak angażują się w wolontariat. Podobnie jak większość Polaków są też zadowoleni z życia (67 proc. w porównaniu do 66 proc. w badaniu CBOS "Polacy o swoim szczęściu, pechu i zadowoleniu z życia" ze stycznia 2014 r.).
Gracze najczęściej grają na komputerach osobistych (92 proc.). Co drugi grywa również na komórce lub tablecie, a nieco więcej niż co trzeci (36 proc.) - na stacjonarnej konsoli. Tylko 12% graczy deklaruje granie na konsoli przenośnej.

Polacy grają średnio 21 godzin w tygodniu, z czego w większości (78 proc.) robią to codziennie lub prawie codziennie. Ulubionymi typami gier są strzelanki (66 proc.), gry RPG, a więc fabularne (65 proc.) oraz gry akcji (53 proc.). Wśród ulubionych tytułów dominują gry "League of Legends" (22 proc.) i "Counter Strike" (17 proc.). Kobiety chętniej niż mężczyźni wybierają gry przygodowe, zręcznościowe, logiczne i muzyczne. Drugą ulubioną grą kobiet - zaraz po "League of Legends" - jest seria "Assassin’s Creed".
Ponadto niemal wszyscy gracze grają w sieci (92 proc.). Większość gra w trybie multiplayer, najczęściej z kolegami (87 proc.).

Badanie "#jestemgraczem" zostało przeprowadzone przez IPSOS na zlecenie Sapphire Technology w okresie od 13 października do 11 listopada 2014 r. metodą CAWI. Ankietę online wypełniło 79.543 osoby. Analizie poddano wszystkie nadesłane ankiety.











