Polska reklama w 2013 r. o 4,5 proc. w dół. Telewizja wychodzi na plus

W ub.r. wydatki reklamowe w Polsce wyniosły 6,996 mld zł, o 4,5 proc. mniej niż rok wcześniej - szacuje Starlink. Dodatnią dynamikę zanotowała tylko reklama internetowa, a reklama telewizyjna w IV kwartale osiągnęła wzrost po raz pierwszy od 2,5 roku.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Spadek o 4,5 proc. oznacza, że w ub.r. z polskiego rynku reklamowego ubyło 328,5 mln zł. Zdaniem Starlinka o ile pojawiły się oznaki przyspieszenia wzrostu gospodarczego, o tyle bardzo powoli z kryzysu wychodzą same media.

Wśród nich tylko internet zanotował wzrost nakładów reklamowych - o 7,5 proc., do prawie 1,5 mld zł. Tym samym reklama online ma już 21,4 proc. udziału w całym rynku i niemal dwukrotnie większą wartość niż reklama prasowa. W segmencie e-reklamy zdecydowanie największe znaczenie mają display i marketing w wyszukiwarkach (odpowiednio 43,7 i 41 proc. udziału). Za to najmocniej - o 42,6 proc. - wzrosły nakłady na reklamy wideo emitowane in-stream, co wynika m.in. z ogromnego zainteresowania usługami VoD. Natomiast dzięki coraz większej popularności tabletów i internetu mobilnego zyskała reklama mobilna.

Z drugiej strony największe spadki zanotowała reklama prasowa: wydatki w dziennikach skurczyły się aż o 28,7 proc. (do 341,2 mln zł), a w magazynach - o 14 proc. (do 513,6 mln zł). Niewiele niższe spadki nastąpiły w reklamie outdoorowej (o 12,9 proc., do 448,9 mln zł) oraz kinowej (o 11,4 proc., do 102 mln zł). Przypomnijmy, że według Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wydatki na outdoor wyniosły w ub.r. 483,4 mln zł, po spadku o 14 proc. (więcej na ten temat).

Wartość reklamy telewizyjnej zmalała w 2013 roku o 3,6 proc., do 3,53 mld zł (a nakłady tylko na spoty zmalały o 3,3 proc.), co wynika głównie z redukcji budżetów przez firmy z branży telekomunikacji, FMCG i komputerów. Przy czym w samym IV kwartale wydatki w telewizji były wyższe niż rok wcześniej, co nastąpiło po 10 spadkowych kwartałach z rzędu.

Cztery główne kanały (TVP1, TVP2, Polsat, TVP) zarobiły z reklam o 12,3 proc. mniej niż rok wcześniej (a z samych spotów o 12,6 proc.), za to TV4, TVN7 i TV Puls, które najwięcej zyskały na cyfryzacji telewizji naziemnej - o 18 proc. więcej. Udział tych drugich stacji w rynku reklamy telewizyjnej zwiększył się od stycznia do grudnia ub.r. z 6 do 7,3 proc. Z kolei wpływy kanałów tematycznych obecnych w sieciach kablowych i satelitarnych urosły w ub.r. o 4,6 proc.

Wśród czołowych segmentów rynkowych najbardziej wydatki reklamowe ograniczył sektor telekomunikacyjny - o 175 mln zł, czyli prawie jedną piątą. Według Starlinka wynika to z podwyższonych inwestycji w 2012 roku (związanych m.in. z rebrandingiem TP na Orange i Euro 2012), a także faktu, że telekomy dużo inwestują obecnie w technologię: zakup częstotliwości i rozwój infrastruktury.

Marketerzy z segmentu FMCG w ub.r. ograniczyli wydatki reklamowe o 5,2 proc. (93,3 mln zł w dół), a w drugim półroczu jeszcze bardziej: w trzecim kwartale o 8,1 proc., a w czwartym - o 5,3 proc. W tym sektorze nakłady w całym roku zwiększyli jedynie producenci artykułów do użytku domowego (o 8,7 proc.). W drugim półroczu rosły wydatki na reklamę branży higieny i pielęgnacji, a malały inwestycje sektora żywności i napojów.

Za to segment handlowy w całym 2013 roku zwiększył nakłady reklamowe o 8,6 proc. (to wzrost o 72,1 mln zł). Przede wszystkim więcej wydały sklepy internetowe, a także sklepy i hurtownie spożywcze oraz markety budowlane, ogrodnicze i ze sprzętem AGD/RTV. Cały sektor o ponad 10 proc. więcej zainwestował w reklamę telewizyjną, internetową i radiową.

Starlink prognozuje, że w 2014 roku polski rynek reklamowy zanotuje już wzrost, wynoszący od 0,5 do 0,9 proc. Przypomnijmy, że pytani przez Wirtualnemedia.pl analitycy z innych domów mediowych przed miesiącem szacowali ten wzrost na od 1,4 do 3,6 proc. (zobacz szczegóły).

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"