Polska reklama zyskała 2 proc. Internet wyprzedził telewizję

W pierwszym kwartale br. wydatki reklamowe w Polsce zwiększyły się o 2 proc. do 2,16 mld zł. Reklama internetowa po wzroście o 17,5 proc. wyprzedziła pod względem wartości reklamę telewizyjną, która straciła 1,3 proc.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Polska reklama zyskała 2 proc. Internet wyprzedził telewizję
fot. Shutterstock.com

Według danych Publicis Groupe w styczniu i lutym dynamika polskiego rynku reklamowego była dużo niższa niż w trzecim miesiącu br.

- W marcu dynamika wzrostu wyniosła aż 6,3 proc., ze względu na niższą bazę w poprzednim roku. Pierwszy lockdown został wprowadzony w połowie marca 2020 r., co przełożyło się na załamanie koniunktury i możliwie szybkie ograniczenie wydatków - przypomina Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief investment officer w Publicis Groupe.

Reklamodawcy nie przestraszyli się kolejnej fali epidemii

Do końca stycznia obowiązywały duże ograniczenia epidemiczne obejmujące głównie handel, edukację, turystykę, gastronomię i rozrywkę. Poluzowano je w lutym, ale w drugiej połowie marca w związku z dużym przyrostem zakażeń i zgonów wprowadzono klejny lockdown.

- Zgodnie z prognozami ekspertów, na początku 2021 roku nastąpiła trzecia fala pandemii. Szczyt zachorowań w Polsce miał miejsce na przełomie marca i kwietnia. Zarówno w kraju, jak i na świecie reakcja na wzrost zachorowań nie była już tak nerwowa jak na początku pandemii - komentuje Iwona Jaśkiewicz-Kundera. - . Z jednej strony rządzący bali się efektów ekonomicznych ponownego zamknięcia gospodarek, z drugiej strony zostały wyciągnięte wnioski z pierwszej fali pandemii. Jeśli chodzi o konsumentów i rynek reklamy, można powiedzieć, iż nastąpiło pewne oswojenie z nową sytuacją - dodaje.

- Trzecia fala pandemii pomimo, że była najmocniejsza nie wypłynęła negatywnie na rynek reklamy. Reklamodawcy nie wycofywali budżetów tak jak to miało miejsce w roku ubiegłym, w szczególności na początku pandemii - podkreśla menedżerka z Publicis Groupe.

grafika

Telewizja ze spadkiem, wyprzedził ją internet

Nakłady na reklamy telewizyjne zmniejszyły się rok do roku o 11,7 mln zł (1,3 proc.) do 922 mln zł. Według analityków Publicis Groupe po załamaniu wydatków w drugim kwartale ub.r. segment zaczął wracać do normalności, a marketerzy dostosowali swoją komunikację do zmienionej sytuacji.

W zeszłym kwartale telewizyjne budżety reklamowe sektora handlowego wzrosły rok do roku aż o 51,3 mln zł, więcej wydały m.in. Euro RTV AGD, Grupa OLX i Media Expert.

Za to wartość reklam internetowych poszła w górę o 142,7 mln zł (czyli 17,5 proc.) do 956 mln zł. Dzięki temu pierwszy raz wyprzedziła reklamę telewizyjną.

Udział internetu w rynku reklamowym zwiększył się rok do roku z 38,4 do 44,2 proc., a w przypadku telewizji nastąpił spadek  z 44 do 42,6 proc.

grafika

Według danych Publicis Groupe wzrosły nakłady na wszystkie główne formy reklamy internetowej. W zeszłym kwartale display stanowił 51,1 proc. tego segmentu, marketing w wyszukiwarkach - 26,9 proc., a wideo - 20,1 proc.

Wartość reklam w internecie mobilnym poszła w górę o 20 proc., a ich udział - z 40,3 do 41,1 proc.

grafika

Radio nieco w górę, prasa i outdoor mocno w dół

Wartość reklamy radiowej zwiększyła się o 0,5 proc. do 162,2 mln zł. O ile w styczniu wydatki zmalały rok do roku o 8,9 mln zł (16,3 proc.), o tyle w lutym i marcu poszły w górę o prawie 10 mln zł.

Nakłady na reklamę zewnętrzną zmniejszyły się o 35 proc. do 63 mln zł. To kolejny od wybuchu epidemii kwartał z dużym spadkiem w tym sektorze. W styczniu i lutym ujemna dynamika wynosiła ok. 40 proc., a w marcu - 21 proc.

W prasie epidemia pogłębiła tendencję spadkową trwającą od ponad dekady. W magazynach wydatki zmalały w minionym kwartale o 34,2 proc. do 38 mln zł, a w dziennikach - o 31,8 proc. do 22 mln zł. W gazetach mocno promowały się Uniqa Insurance Group, Fiat, Allegro i Polski Fundusz Rozwoju, a w magazynach - Zimbago oraz producenci suplementów diety Asepta i New Nordic.

Nic z reklam nie zarobili natomiast operatorzy kin. Czołowe multipleksy nie zdecydowały się w połowie lutego otworzyć swoich obiektów natomiast kina studyjne ponownie zostały zamknięte 20 marca.

Handel i telekomy zwiększyły wydatki

Będąca zdecydowanym liderem branża handlowa w zeszłym kwartale przeznaczyła na reklamy 407,7 mln zł, o 19,5 proc. więcej niż przed rokiem.

Sektor określony jako pozostały zanotował wzrost o 21 proc. do 177,2 mln zł, branża telekomunikacyjna - o 15 proc. do 150 mln zł, a sektor sprzętów domowych, mebli i dekoracji oraz branża komputerów i sprzętu audio/wideo - o 25 proc.

Za to branża farmaceutyczna ograniczyła nakłady o 8,4 proc. do 282,7 mln zł (mocno zmniejszyły je USP Zdrowie i Aflofarm), sektor żywności - o 1,8 proc. do 228,3 mln zł, a branża motoryzacyjna - o 4,1 proc. do 158,3 mln zł.

Sektor higieny i kosmetyków zmniejszył budżety o 11,5 proc. do 119,2 mln zł (największe cięcia wprowadziły L’Oreal, Coty i Nesperta), a finansowy - o 8,7 proc. do 136,6 mln zł (wydatki reklamowe bardzo mocno ograniczyły firmy pożyczkowe Wonga i Provident, a wśród banków - Pekao, Alior Bank i BNP Paribas).

Do spadku nakładów branży mediów o 12,9 proc. do 95,1 mln zł przyczynił się brak wydatków dystrybutorów filmów takich jak Kino Świat, Monolith Films czy United International Pictures, natomiast sektor turystyczny zmniejszył budżety o 22,4 proc. do 47,3 mln zł.

grafika

8,3 proc. całorocznego wzrostu

Publicis Groupe prognozuje, że w całym br. wydatki reklamowe w Polsce wzrosną o 8,5 proc.

- Perspektywy na kolejne miesiące są bardzo dobre. W kolejnych miesiącach będziemy obserwować wzrosty we wszystkich mediach za wyjątkiem dzienników i magazynów - podkreśla Iwona Jaśkiewicz-Kundera.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"