Polski e-commerce: podsumowanie 2012 roku, prognozy na 2013

Jaki był mijający rok w polskiej branży e-commerce? Co wydarzy się w przyszłym roku? Podsumowują i prognozują m.in. szefowie Allegro, Groupona, Merlin.pl, InPostu, Grupera i Citeam.pl.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Polski e-commerce: podsumowanie 2012 roku, prognozy na 2013

Przemysław Budkowski, dyrektor zarządzający segmentu marketplace Grupy Allegro Najważniejsze wydarzenie w branży w 2012 roku Debiut Facebooka na giełdzie, poprzedzony akwizycją Instagrama. Chłodna i jak najbardziej właściwa ocena inwestorów oznaczała zimny prysznic dla Zuckerberga. Należy jednak pamiętać, że Facebook, szczególnie ten w wersji mobilnej, to wciąż produkt bez przełomowego modelu monetyzacji. Stąd bajeczna wycena na poziomie 100 miliardów dolarów jest w dłuższej perspektywie cały czas prawdopodobna. Największy sukces w branży w 2012 roku Największym sukcesem kolejny rok z rzędu może pochwalić się Apple i iOS oraz Samsung i Android (Google). Te dwie firmy zawracają nam w głowie nie tylko wynikami sprzedaży, ale także wojnami patentowymi, których kontynuacji możemy się spodziewać w 2013 roku. Już w 2011 roku w liczbie sprzedanych urządzeń podłączonych do internetu smartfony wyprzedziły tradycyjne komputery, a to dopiero początek rewolucji. Rosnąca w ekspresowym tempie popularność tabletów, na których wykonujemy dokładnie te same czynności co na „dużym ekranie”, odmieni naszą rzeczywistość. Z kolei w polskiej branży e-commerce największym sukcesem (i innowacją) było wprowadzenie przez PayU, Allegro i Alior Sync zakupów na raty, zintegrowanych z całkowicie online’owym procesem zakupowym. Nasze raty zostały uznane za „Produkt Roku 2012” przez Związek Banków Polskich.   Największa porażka w branży w 2012 roku To nie był najlepszy rok dla Groupona. Ocena inwestorów podważa obecny model działania serwisu. Prekursor zakupów grupowych transformuje się w kierunku klasycznego sklepu internetowego. Należy jednak odpowiedzieć sobie na pytanie, czy Groupon jest dzisiaj miejscem podejmowania każdej decyzji zakupowej? Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku - w Polsce i za granicą. Najważniejszy transfer na polskim rynku. Larry Page za skuteczną reorganizację Google, sukces Androida, a także wciąż porywające innowacje jak projekt Google Glass. Jeff Bezos za Kindle Paperwhite i Kindle Fire. Tim Cook. Nie tylko za iPhone’a 5 i iPada mini - który już niedługo będzie najlepiej sprzedającym się tabletem Apple - ale także za ostatnio ogłoszone odważne zmiany osobowe w firmie. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Handel w sieci ma się dobrze, można by wręcz powiedzieć, że kryzys mu służy. Klienci szukają sprawnej i szybkiej obsługi, zakupów bezproblemowych, wygodnych, towarów w atrakcyjnej cenie - to wszystko dostarczają zakupy online. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Od 1 stycznia 2013 „Newsweek” w USA będzie dostępny tylko w wersji na iPada. „Post-papierowa” rewolucja prasy zacznie nabierać rozpędu. Kolejne serwisy tematyczne, serwisy rozrywkowe, wideo i społecznościowe będą odbierały ruch portalom, co w konsekwencji będzie miało dalszy wpływ na rozkład budżetów reklamowych w sieci. Mam nadzieję, że Facebook zaprezentuje nowe produkty reklamowe, a może wspólnie z Yahoo, pod okiem Merrisy Mayer, skutecznie zagrozi hegemonii Google na rynku amerykańskim. Na rynku mobilnym, rewolucji ciąg dalszy... Coraz więcej będziemy kupowali online, przez telefony i tablety oczywiście. Allegro znów zaskoczy rynek i jestem przekonany, że bardzo pozytywną zmianą.  

grafika

Andrzej Morawski, dyrektor operacyjny Groupon Polska Najważniejsze wydarzenie w branży w 2012 roku Gry i aplikacje z Polski podbijają świat. Mamy na tym wymagającym rynku coraz więcej do zaoferowania i cieszę się ze wsparcia, jakie otrzymuje ta branża, m.in. dosyć nieoczekiwanie ze strony Prezydenta RP. Największy sukces w branży w 2012 roku W tym roku nabywców znajdzie prawie 70 tysięcy tabletów i około 270 tysięcy smartfonów. W przyszłym roku te liczby mają być jeszcze większe. To oznacza, że stajemy się coraz bardziej mobilni, a to zawsze powinno cieszyć. Polski rynek m-commerce rośnie w tempie 700-1000 proc. w skali roku! Tablety to także nowe narzędzie do konsumpcji mediów cyfrowych, więc jest duża szansa, że twórcy dobrych treści zaczną wreszcie zarabiać. Największa porażka w branży w 2012 roku W minionym roku dużym echem odbiło się zniknięcie na jakiś czas z wyników wyszukiwarki Google kilku dużych serwisów. Nie chcę się opowiadać po żadnej ze stron, jednak mój niepokój budzi zarówno dominacja rynku wyszukiwarek przez jednego gracza, jak i nie zawsze etyczne praktyki SEO i SEM wielu firm. Wydaje mi się, że ten rynek wymaga większej kontroli, a przynajmniej zdecydowanej standaryzacji. Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku - w Polsce i za granicą. Najważniejszy transfer na polskim rynku. Krzysztof Kowalczyk i Artur Kurasiński oraz stworzona przez nich Aula Polska. Ta inicjatywa istnieje na rynku od 5 lat i ma ogromne zasługi w popularyzacji przedsiębiorczości i inspirujące do samodzielności biznesowej. Cieszę się, że inicjatywy takie jak Aula czy cykl Startup Weekend istnieją i mają się coraz lepiej. Sam zakładałem startup i wiem, jak potrzebne może być takie wsparcie merytoryczne i mentorskie. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Kryzys oznacza wiele wyzwań, przed którymi stają zarówno mali, jak i duzi gracze. Przy czym, moim zdaniem, na umiejętność sprostania tym wyzwaniom większy wpływ ma kreatywność i sprawność operacyjna niż wielkość biznesu. Największe szanse mają ci, którzy umieją się szybko dostosować i zaproponować nową jakość. Kryzys nie pojawił się nagle w 2012 roku - on trwa już od bardzo dawna. Konsumenci w takich okresach starają się ograniczać wydatki, choć woleliby utrzymać konsumpcję na poziomie, do którego się przyzwyczaili. To otwiera ogromne możliwości dla tych uczestników rynku, którzy potrafią utrzymać wysoki standard i wolumen oferty przy zauważalnie niższej cenie. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Zdecydowanie technologie mobilne będą zdobywać coraz większą popularność. To będzie oznaczać zarówno wzrost znaczenia handlu mobilnego, jak i mobilnej konsumpcji rozrywki czy mediów. Oczywiście, aby ta mobilna rewolucja mogła stać się faktem, potrzebny będzie tańszy i szybszy bezprzewodowy dostęp do sieci. Jest więc szansa, że na tym trendzie skorzystają wszyscy konsumenci.  

grafika

Aneta Zawiślak, kierownik działu e-commerce w Wirtualnej Polsce Najważniejsze wydarzenie w branży w 2012 roku Wskazałabym dwa takie wydarzenia. Po pierwsze, wycięcie przez Google’a z wyników wyszukiwania m.in. czołowych polskich porównywarek cenowych. Rozgorzała dyskusja o monopolu giganta z Mountain View, o uczciwości, o zasadności i metodach pozycjonowania. Efekt - większa świadomość właścicieli sklepów w zakresie działań dotyczących pozycjonowania i „czystsze” wyniki wyszukiwania produktów dla użytkownika. Ostatecznie jedni się dostosowali do wymagań, inni wojują nadal. Po drugie, listopadowe otwarcia sklepów internetowych Saturna i Media Markt. Wydarzenie to bacznie obserwuje internetowa branża e-commerce AGD/ RTV, bo pojawili się poważni gracze w najlepszym zakupowo czasie przedświątecznym. Czy z sukcesem - za wcześnie wyrokować. Dobrze byłoby oczywiście, gdyby to wejście na rynek online przełożyło się na ogólny wzrost sprzedaży za pomocą tego kanału (niższy efekt ROPO), a nie skończyło się walką cenową o klienta już aktywnego zakupowo w internecie. Największy sukces w branży w 2012 roku Nie widzę spektakularnego sukcesu i ciężko byłoby mi zdefiniować jeden szczególny, ale na rynku pojawiło się kilka bardzo obiecujących podmiotów. Dla przykładu, wszedł na polski rynek sklep zalando.pl, z udaną wersją mobilną, z darmową dostawą, łatwymi zwrotami i przemyślaną, rozsądną strategią marketingową. Największa porażka w branży w 2012 roku QR kody. Znają je wszyscy. Kto z nich korzysta? Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku - w Polsce i za granicą. Najważniejszy transfer na polskim rynku. Rok 2012 to czas stabilizacji branży i spektakularnych ruchów kadrowych nie było. Wyjątkiem jest Marcin Szałek - odszedł z Groupona, w najlepszym momencie :), i zaryzykował w nowej dla niego branży. Do odważnych świat należy, więc z życzliwością patrzymy na DaWanda.pl i życzymy sukcesów na trudnym (i dobrze nam znanym) rynku. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Branżę charakteryzuje stabilny wzrost. W tej chwili na polskim rynku działa blisko 16 tys. wirtualnych punktów handlowych z własnymi domenami, a codziennie powstaje średnio 13 nowych e-sklepów (za: raport „E-commerce 2012” Internet Standard). Analitycy Internet Standard szacują, że w 2012 roku branża mogła osiągnąć rekordowe 24 mld zł wartości. Oczywiście sklepy szukają najbardziej efektywnych rozwiązań reklamowych, zmniejszając wydatki na marketing, jednocześnie podejmując działania mające na celu utrzymanie wysokiego poziomu satysfakcji obecnych klientów. Paradoksalnie graczy na ryku e-commerce więcej przybywa niż ubywa. Duże marki offline’owe poszukując nowych, tańszych kanałów sprzedaży, wchodzą w online. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Widzę kilka trendów, które miały początek w tym roku i będą miały przełożenie na kolejny: - polski rynek m-commerce rośnie najszybciej w Europie (za: raport zanox, czerwiec 2012), powstawać więc będzie coraz więcej rozwiązań na urządzenia mobilne. Aplikacje mogą nas zaskoczyć, bo możliwości prowadzenia sprzedaży jest tyle, ile osób, które je stwarzają i tyle, ile urządzeń, na których działają. Liczę na wysyp ciekawych pomysłów i łamanie standardów. - szukanie nowych rozwiązań w f-commerce. Słyszy się głosy, że zbyt duże nadzieje pokładano w Facebooku jako kanale sprzedaży, a efekty są różne. Branża oczywiście nie porzuci FB, ale będzie baczniej przyglądać się działaniom w tym serwisie społecznościowym i stale monitorować efekty. - kolejne duże marki, znane ze sprzedaży offline, pojawią się w sieci. Rynek jest otwarty na nowe podmioty, ale już na tyle stabilny, że każde nowe przedsięwzięcie musi być przygotowane i przemyślane, aby osiągnęło sukces sprzedażowy.  

grafika

Anna Bogdańska, prezes Merlin.pl Najważniejsze wydarzenie w branży w 2012 roku Na pewno takim wydarzeniem jest wzrost zainteresowania ofertą e-booków i audiobooków wśród konsumentów. Pojawienie się na rynku serwisu publio.pl oraz uruchomienie przez Allegro dodatkowego działu z tymi artykułami sprawiło, że wydawcy zaczęli intensywnie pracować nad ofertą. Ma to duży wpływ na rynek e-commerce i dobrze wróży na następny rok. Największy sukces w branży w 2012 roku Sukces serwisu złotewyprzedaże.pl pokazał jak bardzo wrażliwy na cenę jest Internet. Konsumenci szukają w nim atrakcyjnych cen produktów i rabatów. To pokazuje w jakim stopniu zmieniła się ostatnimi czasy definicja polskiego konsumenta, który przestał mieć obawy przed zakupami on-line. Przy pomocy tak potężnego narzędzia może teraz w łatwy i szybki sposób wyszukać ofertę najlepiej pasującą do swoich oczekiwań. Sklepy tradycyjne coraz częściej sięgają po ten kanał dystrybucji, zazwyczaj traktując go jako sposób na wyprzedaż. Nowe podejście do sprzedaży może doprowadzić do prześcigania się w rabatach, a w dłuższej perspektywie odbić się niekorzystnie na jakości i doświadczeniach klientów. Największa porażka w branży w 2012 roku Ciężko mi jest w tej chwili wskazać takie wydarzenie. Na niekorzyść branży wpływa zjawisko coraz częściej pojawiających się nadużyć i oszustw wśród internetowych sklepów, które równie szybko znikają, co powstają. Psuje to w świadomości konsumentów wizerunek e-commerce, na który od lat pracują uczciwe firmy tj. Merlin. Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku - w Polsce i za granicą. Najważniejszy transfer na polskim rynku. Nawiązując do wspomnianych wcześniej nadużyć i oszustw, które zaczęły pojawiać się w branży, to na pewno osobami, które w ostatnim czasie wywierają największy wpływ na rynek są władze państwa. Powstaje szereg przepisów regulujących działalność sklepów internetowych, które są słuszne i potrzebne, aby moc dalej rozwijać rynek e-commerce oraz zapewnić Klientom bezpieczeństwo transakcji. Jednak brak szczegółowej wiedzy o e-commerce sprawia, że nowe regulacje utrudniają działalność uczciwym sklepom. W przyszłym roku czeka nas szereg wyzwań związanych z koniecznością sprostania wymaganiom nakładanym na e-handel przez ustawodawców. Kryzys w 2012 roku – jak mocno wpłynął na branżę? Spowolnienie gospodarcze poskutkowało tym,  że tradycyjne sklepy sięgają po nowy kanał dystrybucji jakim jest Internet. Traktują go jako sposób na wsparcie sprzedaży bezpośredniej i dodatkową formę reklamy, ponadto stosują bardzo agresywną politykę cenową. Ma to negatywny wpływ na kulturę biznesową i przede wszystkim jakość obsługi Klienta e-commerce, czyli wartości, które Merlin przedkłada nad wszystko. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Przede wszystkim branża nabierze nowego wymiaru. Coraz więcej sieci handlowych wchodzi z ofertą na rynek i przez to e-commerce przestał być osobną branżą, a stał się nowym kanałem dystrybucji. W przyszłym roku granica między handlem, a e-handlem zatrze się jeszcze bardziej. Jeśli chodzi o nowe trendy, to zwracam uwagę na smartfony i aplikacje mobilne, które dynamicznie rozwijają się i budują silną pozycję na rynku. Tam leży przyszłość.  

grafika

Piotr Majcherkiewicz, prezes Gruper.pl Najważniejsze wydarzenie w branży w 2012 roku Rok 2012 był dynamicznym okresem dla polskiego rynku e-commerce. Z mojej perspektywy jednym z ważniejszych wydarzeń było pojawienie się w Polsce social giftingu. Rozwiązania, które z powodzeniem funkcjonują od kilkunastu miesięcy w Stanach Zjednoczonych, Szwecji, Norwegii czy Wielkiej Brytanii, trafiły na lokalny rynek. Udało nam się uruchomić pierwszy tego typu serwis - Bonbonier.pl. To nowa usługa umożliwiająca przekazanie prezentów znajomym za pośrednictwem Facebooka. Aplikacja umożliwia dokładanie kolejnych sum do bonu podarunkowego przez różnych użytkowników. Obdarowany dokonuje realnego zakupu w sklepie rzeczywistym bądź online z pomocą kodu elektronicznego. Pomaga mu w tym strona naszego portalu lub aplikacja mobilna na smartfona. Największy sukces w branży w 2012 roku Ciężko moim zdaniem mówić o jednym, spektakularnym wydarzeniu, które moglibyśmy okrzyknąć sukcesem 2012. Było kilka pozytywnych trendów, takich jak rosnące zaufanie ze strony dużych graczy do rynku wszelkiego rodzaju okazji i kuponów. Widać to z perspektywy oferty usług finansowych czy ubezpieczeniowych. Oferty przygotowane we współpracy z tego typu partnerami spotkały się z ogromnym zainteresowaniem odbiorców między innymi naszego serwisu Gruper.pl. Największa porażka w branży w 2012 roku Wydarzeniami, które w tym roku w największym stopniu negatywnie odbiły się na całym rynku e-commerce, były zawirowania na rynku turystycznym. Problemy biur podróży, mające swoje źródła w niedopracowanych modelach biznesowych i niedostatecznych zabezpieczeniach dla klientów ze strony touroperatorów, zaowocowały spadkiem zaufania do sprzedaży internetowej. Pojawiły się pytania, czy rzeczywiście zakupy dokonywane za pośrednictwem sieci są bezpieczne. To był ważny sprawdzian dla całego rynku, a zarazem impuls do wprowadzenia gruntownych zmian w największych serwisach. Kluczowymi elementami w budowaniu relacji z klientami stała się polityka jakości oraz zapewnienie pełnego bezpieczeństwa. Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku - w Polsce i za granicą. Największy wpływ na rynek e-commerce mieli i mają jego użytkownicy i klienci. To dzięki nim Gruper.pl sprzedał już ponad 1,7 mln kuponów, generując oszczędności na kwotę powyżej ćwierć miliarda złotych. Polacy coraz chętniej kupują w sieci, korzystając na coraz większą skalę z technologii mobilnych. To oni stawiają przed nami nowe wyzwania i skłaniają do poszukiwania coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Niewątpliwie sytuacja ekonomiczna ma wpływ na zachowania konsumenckie na całym rynku. Kryzys z jednej strony wpływa na ograniczanie i zmniejszenie częstotliwości zakupów, ale jednocześnie składnia konsumentów do poszukiwania oszczędności. Dlatego moim zdaniem trudny okres może być korzystny dla rozwoju e-commerce, który może zaoferować klientom dostęp do tańszych produktów i usług. Taką rolę pełnią portale oferujące klientom okazje, jedocześnie promując biznesy swoich partnerów. Do końca roku jeszcze kilka tygodni, więc na podsumowania przyjdzie jeszcze czas. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Jednym z najważniejszych trendów w handlu online w najbliższych latach będzie niewątpliwie rozwój mobile commerce. Rewolucja w sektorze mobilnym już się zaczęła - dużo wcześniej niż oczekiwano. Badania przeprowadzone przez Google razem z Ipsos OTX MediaCT (2011) pokazały, że 47 proc. z badanych użytkowników smartfonów szuka za pośrednictwem telefonu informacji na temat zakupów. Coraz częściej więc w strategiach firm jedne z kluczowych miejsc zajmują dedykowane strony mobilne i aplikacje. Najwięksi gracze rynku e-commerce, tacy jak Amazon, eBay czy Best Buy, już dawno zauważyli konieczność dostosowania swoich witryn internetowych do nowych rozwiązań dla użytkowników mobilnych. W ślad za nimi podążają inni przedstawiciele branży. Gruper stawia na rozwój rozwiązań mobilnych, które ułatwią naszym klientom dostęp do okazji i zniżek w dowolnym miejscu i czasie. Konsekwentnie poszerzamy naszą ofertę dla partnerów i klientów. Pierwszym z tych serwisów jest Bonbonier - portal social giftng, który został uruchomiony w lipcu tego roku. To pierwszy z kilku projektów, o których będziemy informować już niebawem...  

grafika

Piotr Broniarczyk, CEO Okazje.info Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2012 roku Do najważniejszych wydarzeń 2012 roku należy z pewnością zaliczyć wejście na rynek e-commerce kolejnych znanych marek offline. Takie sklepy jak Saturn, Media Markt czy NOMI są w stanie przyciągnąć do internetu nowych klientów, a jednocześnie mobilizują konkurencję do stałej pracy nad jakością usług. Debiut Tesco i Almy w sprzedaży internetowej to potwierdzenie prognoz mówiących, że przyszłoroczny wzrost rynku FMCG online będzie oscylował w granicach 30 proc. Ponadto rynek polski jest odkrywany również przez dużych graczy z branży modowej, działających na globalnym rynku. Polscy klienci mają od tego roku dostęp do ofert Amazon.co.uk, Zalando i Sarenzy, a zatem do tysięcy produktów najlepszych światowych marek w przystępnych cenach. Ten intensywny rozwój branży modowej obserwujemy z tym większą przyjemnością, że Okazje.info ma w nim swój udział  - prezentujemy na stronach porównywarki oferty wszystkich wymienionych sklepów. Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku - w Polsce i za granicą. Najważniejszy transfer na polskim rynku. Branża rozwija się tak dynamicznie, że trudno wskazać konkretne osoby. Nadal przed nami są spektakularne transfery. To, co jest dla rynku kluczowe, to rozwój grupy roboczej e-commerce przy IAB. Udało się zebrać grono naprawdę świetnych, zaangażowanych specjalistów, którzy chcą aktywnie współtworzyć rynkowe standardy i dobre praktyki. Co ważne, dzięki integracji przedstawicieli z niejednokrotnie konkurencyjnych podmiotów zyskujemy świeżość myśli i dodatkową motywację do bycia motorem rozwoju całej branży. Wspólna praca zaowocowała wydaniem trzech poradników poświęconych zakupom online, skierowanych zarówno do sprzedawców, jak i internautów. To pozytywny sygnał dla konsumentów - branża e-commerce nie tylko się profesjonalizuje, ale chce realnie dostosowywać rynek do potrzeb klienta. Liczę, że tego typu inicjatyw będzie w przyszłym roku coraz więcej. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Szczegółówe analizy zostawmy ekonomistom, jednak według mnie dane mówiące o wzroście ogólnym branży są jednoznaczne. Raport Zanox pokazał nam, że polski rynek e-commerce z jego 2,5 mln transakcji rocznie rośnie najszybciej w Europie. Dopóki internauta chce kupować w sieci, nie możemy mówić o kryzysie. Patrząc na optymistyczne prognozy analityków, branży internetowej nie czeka on również w przyszłym roku. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Oczekiwania klientów co do jakości obsługi stale rosną - to pozytywne zjawisko, które motywuje do zmian i ciągłego rozwoju. Jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia - na przykład wyniki raportu Gemius „Ecommerce w Polsce 2011” pokazują, że 48 proc. badanych wciąż uważa zakupy w sklepach internetowych za ryzykowne! W 2013 roku kluczowe będzie więc zapewnienie internautom kompleksowej obsługi zakupowej, w tym bezpieczeństwa transakcji. Ponieważ źródła wskazują na coraz większą rolę opinii internautów w podejmowaniu decyzji o zakupie, w Okazje.info postanowiliśmy stworzyć narzędzie dostarczające internaucie rekomendacje, na których może polegać. Program Wiarygodne Opinie jest skierowany także do sklepów internetowych, które chcą świadomie budować swój wizerunek i lojalnośc klientów. W mijającym roku na rynku e-commerce coraz intensywniej zaznaczały swoją obecność różnego rodzaju rozwiązania mobilne. W takim kierunku rozwija się technologia i obyczaje konsumeckie, zatem coraz wiecej podmiotów e-commerce zacznie podążać za tym trendem. Przyszły rok to z pewnością także kolejni wielcy gracze wchodzący do sprzedaży online. O niektórych już wiemy, inni dopiero zapowiadają swój debiut. Dla całego rynku oznacza to wiele zmian, w których Okazje.info chce uczestniczyć.  

grafika

Grzegorz Kurowski, dyrektor marketingu InPost Największe wydarzenie w branży w 2012 roku Najważniejsza obserwacja to, że branża się zmienia. Na początku roku z naszego kraju wycofał się sklep Otto, jeden z największych graczy w Europie. Potem mieliśmy szereg startów: Tesco, Saturn/MediaMarkt, DaWanda, po części Amazon i kilka innych. To oznacza ogromny ruch wśród dużych graczy. Zaplecze finansowe, logistyczne oraz know-how tak silnych podmiotów może całkowicie zmienić oblicze polskiego e-commerce, pod warunkiem że zostanie dobrze wykorzystane. Największy sukces i porażka w branży w 2012 roku Wiele firm osiągnęło w tym roku sukcesy, ale nie mnie oceniać, które z nich były najważniejsze. Najwięcej mówią zmiany w rankingach e-sklepów według ich przychodów lub zasięgu. Pokazują one kilka ciekawych trendów, z których można wyciągać ważne wnioski biznesowe. Porażek było równie dużo, ale nie wypada kopać leżących ;) Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku W 2012 roku nie było większych zmian na tym polu. Największy wpływ na rynek e-commerce ma cały czas ten sam człowiek: konsument. To on stoi za wszystkimi sukcesami, porażkami, zmianami i niespodziankami w branży. To, co najbardziej istotne: z roku na rok „e-konsument” i „konsument” różnią się coraz mniej. Ta ewolucja odbiera branży e-commerce nieco romantyzmu, ale za to odpłaca się rosnącymi przychodami. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Kryzys dotknął niemal wszystkie branże, jest widoczny także w obszarze e-commerce. Polski handel w sieci nadal rozwija się bardzo szybko, zarówno na tle innych branż jak i innych krajów. Ale większość graczy z pewnością zaobserwowała mniej lub bardziej wyraźne przejawy zmian w zachowaniach nabywców, które wpływają na ich biznes. Kryzys to dla polskiego e-commerce jednocześnie szansa i zagrożenie. Wygrają ci, którzy obronią rozsądne marże, jednocześnie przejmując nowe źródła przychodów związanych z bardziej oszczędnym gospodarowaniem środkami przez konsumentów. Pozostałych kryzys zniszczy lub przynajmniej mocno poturbuje. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Rynek będzie się nadal rozwijał, ale sytuacja gospodarcza zmieni nieco jego strukturę. Wiele e-sklepów średniej wielkości upadnie, a ich udziały przejmą największe i najmniejsze podmioty. Będziemy też świadkami wejścia do internetu kolejnych graczy z zagranicy oraz z offline'u, którzy w ten sposób szukać będą poprawy swoich wyników. Wiele wskazuje również na to, że będziemy mieli okazję obserwować kilka ciekawych wojen konkurencyjnych. W takich kategoriach jak RTV/AGD czy książki/multimedia już widzimy zbrojenia...  

grafika

Marta Krauze, dyrektor serwisu Citeam.pl Najważniejsze wydarzenie w branży w 2012 roku Trudno powiedzieć, żeby w tym roku polski rynek zanotował jakieś spektakularne wydarzenie, na które od dawna przygotowywałyby się duże serwisy. A takim mogłoby być np. wejście Amazona, o którym od początku roku mówiło się w branży. Mijający rok minął pod znakiem popularyzowania pewnych trendów. Mocno widoczna była obecność klubów zakupowych typu Fashion Days czy Złote Wyprzedaże.  Na horyzoncie pojawił się też sklep designerski Shwrm.pl, który proponuje nieznaną dotychczas jakość produktów „szytych na miarę”. Na rynku zagranicznym bardzo ciekawym wydarzeniem było uruchomienie wirtualnych sklepów Tesco, gdzie zakupy robi się za pośrednictwem smartfona, przez skanowanie produktów z interaktywnych tablic - produkty zostają następnie dostarczone do domu. Największy sukces w branży w 2012 roku Głośnym wydarzeniem była inwestycja o2 w agencję Socializer i, niemalże natychmiastowy, debiut Socializera na rynku New Connect. Takie zabiegi notorycznie stosuje się na Zachodzie, jednak w polskich realiach to dosyć nietypowe zachowanie. Socializer z miesiąca na miesiąc bije rekordy przychodów. Największa porażka w 2012 roku Na całym świecie widoczne jest nasycenie tradycyjnym modelem zakupów grupowych. W Polsce również wiele serwisów nie przetrwało próby czasu, a niektóre zmuszone były do zmiany profilu działalności, np. zostając tylko przy ofertach turystycznych. Można zauważyć również spadek liczby użytkowników wszystkich serwisów zakupów grupowych. Przed nami czas na zmiany i weryfikację tradycyjnego modelu serwisów ze zniżkami, które mają już za sobą okres intensywnego boomu. Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku - w Polsce i za granicą. Najważniejszy transfer na polskim rynku. Marissa Mayer - młoda, niezwykle doświadczona kobieta, która stanęła na czele Yahoo będąc w zaawansowanej ciąży. Robi wrażenie. Największym transferem w branży było przejęcie Onetu przez Axel Springer Dotychczas zmiana właściciela nie wpłynęła znacząco na serwis, jednak wydarzenie jest na tyle świeże, że dopiero w przyszłym roku będziemy mogli ocenić skutki przejęcia. Dużą niespodzianką było odejście z Onetu Łukasza Wejcherta i zaangażowanie się w projekty startupowe. Kryzys w 2012 roku – jak wpłynął na branżę? Można powiedzieć, że zakupy grupowe swoje 5 minut mają już za sobą - założenie spontaniczności szybko się wypaliło, a głównym driverem serwisów są oferty produktowe. Nie doszukiwałabym się tu jednak przyczyn kryzysu, których podstawą jest raczej wyeksploatowanie rynku klasyczną formą zakupów grupowych. To zmienia perspektywę kupowania, gdyż obecnie z „grupówek” korzystają lojalni klienci, którzy zachowują się podobnie jak na Allegro, czyli szukają produktu, a nie kupują ze względu na unikatowość oferty. Serwisy muszą pracować m.in. nad zmianą klasycznego modelu, większą personalizacją ofert czy wykorzystywaniem mobile w procesie zakupowym. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Mobile, mobile i jeszcze raz mobile. Tablety i smartfony zmienią nasze przyzwyczajenia oraz zachowania. Pojawią się aplikacje, które będą za nas organizowały czas, podpowiadając, gdzie i w co się ubrać. Polskie sklepy zauważą, że strona mobilna jest nierozłącznym elementem e-commerce. Razem z tym trendem, bardzo mocno urośnie rynek reklamy mobilnej.  

grafika

Maciej Idzikowski, prezes Neo24.pl Najważniejsze wydarzenie w branży w 2012 roku Zdecydowanie próba stworzenia E-Izby. Mam wrażenie, że to niezwykle istotna inicjatywa na polskim rynku, która pomoże zintegrować branżę, usystematyzować procesy, stworzyć „wzorce dobrych praktyk w biznesie elektronicznym”. Największy sukces w branży w 2012 roku Stały wzrost zainteresowania klientów zakupami online. Według moich szacunków wartość branży wzrosła o 20-30 proc. W dobie szalejącego na pozostałych rynkach jest to niewątpliwy sukces. Największa porażka w branży w 2012 roku Powrót „wirtualnych sklepów” wyciągających pieniądze od klientów i nierealizujących zamówień. Czyli zwykłych oszustów. To stawia w złym świetle całą branżę, budzi niepokój w klientach. To jeszcze jeden powód, dla którego niezbędne jest powstanie Izby E-commerce. Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku - w Polsce i za granicą. Najważniejszy transfer na polskim rynku. Nie chcę oceniać polskiej branży. Natomiast za fenomen na świecie, w szeroko pojętym internecie, uznałbym PSY i „Gangnam Style” - za miliard wyświetleń na YouTubie. To skala, która pokazuje potęgę sieci. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Jaki kryzys? Proszę wskazać branże rozwijające się szybciej niż e-commerce. Jest ich z pewnością śladowa ilość. A biorąc pod uwagę obroty – e-commerce moim zdaniem jest nadal liderem rozwoju w Polsce. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Sądzę, że nasili się trend konsolidacji - na rynku zaistnieją podmioty nazywane potocznie „mass merchantami”, bo to bardzo wygodne kupować wszystko w jednym miejscu, do jednego koszyka. W Neo24.pl, który jest dziś numerem 1 na rynku e-handlu sprzętem RTV i AGD, rozpoczęliśmy już wdrażanie nowych segmentów produktowych.  

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online