Polski rynek telekomunikacyjny w dół: internet mobilny dogania stacjonarny, 57,8 mln kart SIM

W 2014 roku polski rynek telekomunikacyjny zanotował spadek wartości o 2,6 procent, jednak segmenty internetowy i komórkowy są w dobrej kondycji i notują wzrosty - wynika z dorocznego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE).

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Według danych podanych przez UKE wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego osiągnęła w 2014 r. poziom 39,2 mld zł. i była niższa o 2,6 proc. w porównaniu z rokiem 2013.

Najbardziej dynamicznym segmentem branży telekomunikacyjnej był internet, wzrost jego wartości oszacowano w raporcie na 11,5 proc. Ostatecznie osiągnęła ona poziom 5,1 mld zł. Poziom penetracji internetu w przeliczeniu na gospodarstwa domowe w ub.r. wynosił 90 proc., o 7 punktów proc. więcej niż w roku 2013.

grafika

Zmienia się struktura przychodów wśród dostawców usług internetowych. Firmy oferujące stacjonarny dostęp do sieci w technologii LAN-Ethernet zanotowały łącznie spadek przychodów o 5,8 proc., z kolei wzrosty odczuły podmioty dostarczające na rynek mobilne rozwiązania internetowe - ich przychody w ub.r. zwiększyły się o 32,3 proc.

grafika

Według raportu UKE liczba klientów usług internetowych w Polsce wynosiła ponad 13 mln. Przewagę ma wciąż stacjonarny dostęp do sieci, z którego korzystało 7,2 mln użytkowników. Ten segment jest jednak doganiany przez internet mobilny - w ub.r. korzystanie z niego deklarowało 45 proc. użytkowników, o 5 punktów proc. więcej niż w roku 2013.

grafika

Wśród dostawców usług internetowych (stacjonarnych i mobilnych) najlepiej w ub.r. wypadł Orange, który obsługiwał 29,1 proc. internautów. Wyprzedził on Polkomtel z 8,8-proc. udziałem w rynku oraz T-Mobile z 8,3 proc. użytkowników.

grafika

Orange okazał się także liderem w poszczególnych segmentach rynku internetowego. Był największym dostawcą rozwiązań stacjonarnych (z 31,5 proc. udziału) oraz mobilnych (26,1 proc.).

grafika

W ub.r. największy odsetek internautów w Polsce (45 proc.) korzystał z łączy internetowych o przepustowości od 2 do 10 Mb/s. Na drugim miejscu znalazła się grupa wykorzystująca połączenia o prędkości pomiędzy 10 a 30 Mb/s (23,7 proc.), natomiast stosunkowo niewielka liczba użytkowników (5,2 proc.) używała do połączenia z siecią rozwiązań zapewniających przepustowość przekraczającą 100 Mb/s.

grafika

Polska należy do pięciu krajów Unii Europejskiej z największym odsetkiem osób używających internetu mobilnego. W naszym kraju wskaźnik ten wynosi 80,6 proc., najwyższy jest w krajach skandynawskich - Finlandii, Szwecji i Danii.

grafika

Ceny za stacjonarny dostęp do internetu uplasowały nasz kraj w środku europejskiej stawki. Średnie koszty za internet o prędkości 1-4 Mb/s wynosiły 28,6 euro, a w przedziałach 4-10 Mb/s oraz powyżej 10 Mb/s - 18,5 euro.

Podsumowując sytuację na rynku telefonii komórkowej w ub.r., UKE podaje, że działało na nim 27 operatorów, ale tylko 7 z nich to podmioty działające w oparciu o własną infrastrukturę (MNO). Pozostali dostawcy usług to tak zwani operatorzy wirtualni (MVNO), którzy wykorzystują stacje bazowe i inne urządzenia dzierżawione od innych firm.

grafika

W bazach wszystkich operatorów zarejestrowanych było w sumie 57,8 mln kart SIM, co daje penetrację rynku na poziomie 150,2 proc. Analiza zwraca uwagę na fakt, że pomimo dużego nasycenia usługami telefonii mobilnej w ub.r. zanotowała ona dalszy wzrost wynoszący 1,5 proc. Segment komórkowy wygenerował w ub.r. 17,6 mld zł. przychodów, co stanowi 45 proc. wartości całego rynku telekomunikacyjnego w Polsce. Oznacza to 5,1-proc. spadek w porównaniu z rokiem 2013, a jego przyczyny leżą w mniejszej liczbie wysyłanych wiadomości SMS i wykonywanych połączeń głosowych. Spadki rekompensują w dużym stopniu opłaty abonamentowe, usługi transmisji danych oraz roaming pasywny. W ub.r. największą część przychodów (81 proc.) przynieśli operatorom klienci abonamentowi.

Wśród operatorów największy udział w rynku miał T-Mobile Polska (26,8 proc.), na drugim miejscu znalazł się Orange (26,7 proc.), a na trzecim Polkomtel (22,6 proc.).

grafika

W ub.r. całkowity czas połączeń wychodzących w Polsce wyniósł ponad 82,6 mld min. Średnia długość rozmowy to 2 min. Użytkownik telefonii komórkowej w ub.r. rozmawiał średnio przez 2145 min., o 179 min. dłużej niż w roku 2013.

grafika

Wartość segmentu telefonii stacjonarnej w ub.r. spadła o 12,7 proc. i wyniosła 3,8 mld zł. Ze stacjonarnego telefonu korzystało 6,2 mln Polaków.

grafika

Największym dostawcą usług telefonii stacjonarnej był Orange (56,1 proc.), który wyprzedził Netię oraz UPC.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online