Według danych podanych przez UKE wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego osiągnęła w 2014 r. poziom 39,2 mld zł. i była niższa o 2,6 proc. w porównaniu z rokiem 2013.
Najbardziej dynamicznym segmentem branży telekomunikacyjnej był internet, wzrost jego wartości oszacowano w raporcie na 11,5 proc. Ostatecznie osiągnęła ona poziom 5,1 mld zł. Poziom penetracji internetu w przeliczeniu na gospodarstwa domowe w ub.r. wynosił 90 proc., o 7 punktów proc. więcej niż w roku 2013.

Zmienia się struktura przychodów wśród dostawców usług internetowych. Firmy oferujące stacjonarny dostęp do sieci w technologii LAN-Ethernet zanotowały łącznie spadek przychodów o 5,8 proc., z kolei wzrosty odczuły podmioty dostarczające na rynek mobilne rozwiązania internetowe - ich przychody w ub.r. zwiększyły się o 32,3 proc.
Według raportu UKE liczba klientów usług internetowych w Polsce wynosiła ponad 13 mln. Przewagę ma wciąż stacjonarny dostęp do sieci, z którego korzystało 7,2 mln użytkowników. Ten segment jest jednak doganiany przez internet mobilny - w ub.r. korzystanie z niego deklarowało 45 proc. użytkowników, o 5 punktów proc. więcej niż w roku 2013.

Wśród dostawców usług internetowych (stacjonarnych i mobilnych) najlepiej w ub.r. wypadł Orange, który obsługiwał 29,1 proc. internautów. Wyprzedził on Polkomtel z 8,8-proc. udziałem w rynku oraz T-Mobile z 8,3 proc. użytkowników.
Orange okazał się także liderem w poszczególnych segmentach rynku internetowego. Był największym dostawcą rozwiązań stacjonarnych (z 31,5 proc. udziału) oraz mobilnych (26,1 proc.).

W ub.r. największy odsetek internautów w Polsce (45 proc.) korzystał z łączy internetowych o przepustowości od 2 do 10 Mb/s. Na drugim miejscu znalazła się grupa wykorzystująca połączenia o prędkości pomiędzy 10 a 30 Mb/s (23,7 proc.), natomiast stosunkowo niewielka liczba użytkowników (5,2 proc.) używała do połączenia z siecią rozwiązań zapewniających przepustowość przekraczającą 100 Mb/s.
Polska należy do pięciu krajów Unii Europejskiej z największym odsetkiem osób używających internetu mobilnego. W naszym kraju wskaźnik ten wynosi 80,6 proc., najwyższy jest w krajach skandynawskich - Finlandii, Szwecji i Danii.

Ceny za stacjonarny dostęp do internetu uplasowały nasz kraj w środku europejskiej stawki. Średnie koszty za internet o prędkości 1-4 Mb/s wynosiły 28,6 euro, a w przedziałach 4-10 Mb/s oraz powyżej 10 Mb/s - 18,5 euro.
Podsumowując sytuację na rynku telefonii komórkowej w ub.r., UKE podaje, że działało na nim 27 operatorów, ale tylko 7 z nich to podmioty działające w oparciu o własną infrastrukturę (MNO). Pozostali dostawcy usług to tak zwani operatorzy wirtualni (MVNO), którzy wykorzystują stacje bazowe i inne urządzenia dzierżawione od innych firm.

W bazach wszystkich operatorów zarejestrowanych było w sumie 57,8 mln kart SIM, co daje penetrację rynku na poziomie 150,2 proc. Analiza zwraca uwagę na fakt, że pomimo dużego nasycenia usługami telefonii mobilnej w ub.r. zanotowała ona dalszy wzrost wynoszący 1,5 proc. Segment komórkowy wygenerował w ub.r. 17,6 mld zł. przychodów, co stanowi 45 proc. wartości całego rynku telekomunikacyjnego w Polsce. Oznacza to 5,1-proc. spadek w porównaniu z rokiem 2013, a jego przyczyny leżą w mniejszej liczbie wysyłanych wiadomości SMS i wykonywanych połączeń głosowych. Spadki rekompensują w dużym stopniu opłaty abonamentowe, usługi transmisji danych oraz roaming pasywny. W ub.r. największą część przychodów (81 proc.) przynieśli operatorom klienci abonamentowi.
Wśród operatorów największy udział w rynku miał T-Mobile Polska (26,8 proc.), na drugim miejscu znalazł się Orange (26,7 proc.), a na trzecim Polkomtel (22,6 proc.).

W ub.r. całkowity czas połączeń wychodzących w Polsce wyniósł ponad 82,6 mld min. Średnia długość rozmowy to 2 min. Użytkownik telefonii komórkowej w ub.r. rozmawiał średnio przez 2145 min., o 179 min. dłużej niż w roku 2013.

Wartość segmentu telefonii stacjonarnej w ub.r. spadła o 12,7 proc. i wyniosła 3,8 mld zł. Ze stacjonarnego telefonu korzystało 6,2 mln Polaków.
Największym dostawcą usług telefonii stacjonarnej był Orange (56,1 proc.), który wyprzedził Netię oraz UPC.











