Polskie dzieci marzą o karierach w social mediach. Autorytetem Lewandowski

Infuencer, youtuber czy tiktoker to najbardziej atrakcyjne wśród dzieci zawody, a przy wyborze pracy dla młodych najważniejsze są wysokie zarobki — wynika z raportu "Młodzi i przyszłość. Aspiracje edukacyjne i zawodowe dziewczyn i chłopców w Polsce". Co jeszcze wspomniany raport mówi o młodzieży?

Kamila Meller
Kamila Meller
Udostępnij artykuł:
Polskie dzieci marzą o karierach w social mediach. Autorytetem Lewandowski
Ilustracja raportu "Młodzi i przyszłość"

Raport powstał na podstawie wyników badań przeprowadzonych na zlecenie Fundacji Inspiring Girls Polska latem tego roku, a respondentami były dzieci w wieku 11–17 lat, które wejdą na rynek pracy w latach 2030–2040.

Jak piszą jego autorzy: "wiele zawodów zmieni się albo zniknie pod wpływem technologii, sztucznej inteligencji, transformacji energetycznej oraz globalnych i lokalnych kryzysów. [...] Ponieważ zmiany zachodzą gwałtownie i globalnie, nie wszystkie są przewidywalne – dlatego przyjmuje się, że w dzieciach i młodzieży rozwijać należy te kompetencje, które pozwolą im żyć w chaosie i nadmiarze".

Jakie? Analityczne myślenie, odporność psychiczna i elastyczność to tylko niektóre z nich. A jak na pracę patrzą młodzi?

Młodzi chcą być influencerami

Najbardziej atrakcyjnym zawodem w oczach dzieci (35 proc.) jest influencer/ka, youtuber/ka, instagramer/ka i tiktoker/ka. U chłopców to numer jeden, zaraz potem jest informatyk, programista i inżynier. Atrakcyjnymi zawodami są również gamer zawodowy, e-sportowiec i twórca gier. Kariera sportowa wydaje się atrakcyjna dla 31 proc. z nich — czytamy w raporcie "Młodzi i przyszłość. Aspiracje edukacyjne i zawodowe dziewczyn i chłopców w Polsce".

Czym przy wyborze zawodu kierują się młodzi? Dla znacznej większości najważniejsze są wysokie zarobki. Wśród chłopców wskazało na to 69 proc. respondentów, a wśród dziewcząt 59 proc. choć dla dziewczyn najważniejsze jest, żeby praca była interesująca. Mniej istotne są dla nich prestiż czy sens społeczny.

Ciekawie wyglądają odpowiedzi młodych odnośnie pracy w branży STEM (Science, Technology, Engineering i Mathematics). Prawie 40 proc. dzieci nie chce pracować w dziedzinach związanych z tą branżą. Niespełna 10 proc. nastolatków jest bardzo zainteresowane karierą w tym obszarze, a 17 proc. to rozważa.

"Widać, że dzieci nie wiedzą, na czym ta praca polega i jakie zawody można wykonywać w tym bardzo szerokim obszarze. To, co się wybija na pierwszy plan, to przekonanie, że praca w zawodach związanych ze STEM wymaga bardzo dobrych ocen z matematyki i przedmiotów ścisłych" - czytamy w raporcie.

Autorytety? Rodzice i znani sportowcy

A jakie wartości mają młodzi i jakie autorytety? Jak wynika z raportu, zarówno chłopcy jak i dziewczęta stawiają na rodzinę (77 proc.), możliwość bycia sobą (71 proc.) i przyjaźń (68 proc.). Młodzi za wzór do naśladowania uznają rodziców – aż 65 proc. dziewczyn i chłopców spontanicznie wskazuje mamę (38 proc.) i tatę (27 proc.) jako najważniejszy autorytet.

Tuż za nimi plasują się znani sportowcy jak np. Robert Lewandowski, który jest wzorem do naśladowania dla 16 proc. ogółu respondentów i 26 proc. chłopców czy Iga Świątek, która wskazało 5 proc. Ze świata nauki pojawia się jedynie Maria Skłodowska-Curie, brak jest osób zajmujących się kulturą, polityką, biznesem czy technologiami

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style