Polskie Radio z 20 mln zł straty operacyjnej. Już 81 proc. wpływów z abonamentu i rekompensaty

W ub.r. Polskie Radio osiągnęło wzrost przychodów o 2,4 proc. do 354,31 mln zł, głównie dzięki wzrostowi wpływów z abonamentu rtv i rekompensaty. Przychody reklamowe nadawcy wzrosły o 0,8 proc., nadal są o ok. 20 mln zł niższe niż w 2019 roku. Natomiast koszty publicznego nadawcy poszły w górę o 14,5 proc. do 374 mln zł - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Polskie Radio z 20 mln zł straty operacyjnej. Już 81 proc. wpływów z abonamentu i rekompensaty
Agnieszka Kamińska, fot. Polskie Radio

Według opublikowanego właśnie sprawozdania abonamentowego w ub.r. prawie 81 proc. wpływów Polskiego Radia pochodziło z abonamentu rtv i rekompensaty. Przychody w tym zakresie zwiększyły się rok do roku o 2,6 proc. do 285,86 mln zł.

Wpływy nadawcy z abonamentu zwiększyły minimalnie - ze 159,28 do 159,95 mln zł, a z rekompensaty abonamentowej - ze 119,2 do 125,92 mln zł. Telewizja Polska, Polskie Radio i 17 publicznych rozgłośni regionalnych od 2020 roku otrzymują dużo wyższe niż wcześniej rekompensaty abonamentowe, wynoszące ok. 2 mld zł.

W ub.r. rekompensata i abonament rtv stanowiły 80,68 proc. przychodów Polskiego Radia, wobec 80,49 proc. rok wcześniej. W bilansie nadawcy poziom 200 mln zł pierwszy raz przekroczyły w 2018 roku, a w 2020 i ub.r. wynosiły już znacznie powyżej 250 mln zł.

grafika

Polskie Radio z 42 mln zł z reklam

Przychody Agencji Reklamy, zajmującej się sprzedażą oferty reklamowej i sponsoringowej Polskiego Radia, zwiększyły się w ub.r. o 0,8 proc. do 42,29 mln zł. Przez pięć lat do 2019 roku nadawca osiągnął rocznie 60-68 mln zł z oferty marketingowej.

Udział przychodów reklamowych w budżecie Polskiego Radia zmalał z 12,13 do 11,94 proc.

Natomiast według badania Radio Track, którym posługują się agencje mediowe i reklamodawcy, w ub.r.udział radiowej Jedynki w rynku słuchalności zmalał z 5,2 do 4,7 proc., Trójki - z 3,8 do 1,9 proc., natomiast wynik Polskiego Radia 24 poszedł w górę z 0,6 do 0,8 proc., a Dwójki - z 0,4 do 0,5 proc. Jedynka i Trójka zanotowały najgorsze wyniki w swojej historii.

grafika

Przychody Polskiego Radia określone jako pozostałe zwiększyły się rok do roku z 25,43 do 26,15 mln zł. Ich udział w łącznych wpływał nadawcy pozostał niezmienny - 7,38 proc.

W sprawozdaniu wyliczono, że na tę kategorię składają się m.in. przychody pozyskiwane przez komórki antenowe w ramach koprodukcji audycji, wpływy ze sprzedaży usług dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych przez Polskie Radio dla Zagranicy, ze sprzedaży prowadzonej przez pozostałe komórki organizacyjne oraz pozostałe wpływy operacyjne i finansowe.

374 mln zł kosztów, dużo więcej na informacje i sport

W ub.r. koszty Polskiego Radia sięgnęły 374,05 mln zł, co wobec 326,61 mln zł przed rokiem oznacza wzrost o 14,5 proc.

Na realizację misji publicznej nadawca przeznaczył 347,05 mln zł. Udział środków z abonamentu i rekompensaty w finansowaniu misji zmalał rok do roku z 91,24 do 82,37 proc.

Wydatki na misję publiczną w zakresie tworzenia treści zwiększyły się z 238,29 do 273,19 mln zł. Procentowo najmocniej poszły w górę w obszarze sportu - z 9,05 do 18,47 mln zł, ze względu na obsługę w ub.r. piłkarskiego Euro i letnich igrzysk olimpijskich.

Koszty w obszarze informacji wzrosły z 72,62 do 82,75 mln zł, w obszarze kultury - z 68,89 do 79,02 mln zł, w zakresie publicystyki - z 48,16 do 51,11 mln zł. W obszarze edukacji nastąpił wzrost z 27,77 do 30,67 mln zł, a w obszarze rozrywki - spadek z 11,73 do 11,15 mln zł.

Wydatki na nadawanie analogowe zwiększyły się z 52,82 do 56,04 mln zł, a na cyfrową emisję DAB+ - z 5,36 do 6,68 mln zł.

grafika

W sprawozdaniu abonamentowym Polskie Radio nie podaje swoich dokładnych wyników rentowności. Natomiast zestawienie 354,31 mln zł przychodów i 374,05 mln zł kosztów wskazuje, że na poziomie operacyjnym firma zanotowała nieco ponad 20 mln zł straty.

W 2020 roku nadawca przy zwiększeniu się przychodów o 9,45 proc. do 346,99 mln zł (dzięki abonamentowi i rekompensacie, wpływy marketingowe skurczyły się o 33 proc.) zanotowało wzrost wyniku netto z 10,44 mln zł straty do 16,1 mln zł zysku. We wrześniu wypłacił ponad 3 mln zł nagród pracownikom, 1974 osoby otrzymały obligatoryjnie po 1675,07 zł brutto.

Polskie Radio w br. prognozuje głębszą stratę

W drugiej połowie marca br. Polskie Radio poinformowało działające w firmie związki zawodowe, że nie mogą liczyć na podwyżki, bo nadawca musi ciąć koszty. Zaznaczyło, że nie oznacza to obniżek pensji. Według informacji portalu Wirtualnemedia.pl publiczny nadawca planuje w br. 64,4 mln zł straty.

Ze skorygowanego planu programowo-finansowego Polskiego Radia na br. wynika, że w Jedynce ma być mniej informacji, audycji kulturalnych i słownych, w Trójce - mniej publicystyki, kultury i audycji mówionych, a cięcia mają objąć też ramówki m.in. Radia Dzieciom i Radia Kierowców.

Od stycznia 2020 roku prezesem i jedyną osobą w zarządzie Polskiego Radia jest Agnieszka Kamińska, w lutym br. została wybrana przez Radę Mediów Narodowych na kolejną kadencję.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"