Poznań z nową strategią promocji, już nie jako „miasto know-how” (komentarze)

To odcięcie się od dotychczasowej strategii i próba zbudowania czegoś zupełnie nowego w Wielkopolsce wydaje się trochę przesadzone. Szkoda, że przez tanią politykę, dobrze wykonana praca, poszła w kąt - plany nowej strategii promocyjnej Poznania komentują dla Wirtualnemedia.pl Szymon Sikorski, Joanna Burdek i Maciej Wiśniewski.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:

Prezydent miasta Poznania Jacek Jaśkowiak poinformował, że miasto pracuje nad nową strategią promocji. Na być teraz prezentowane jako miasto zieleni i wody, raczej przyjazne dla mieszkańców niż jak ostatnio dla przedsiębiorców.

Oznacza to, że władze miasta rezygnują z poprzedniej strategii promocji, którą w 2009 roku wprowadziło biuro promocji. Nowy prezydent Poznania, ograniczając wydatki marketingowe, zlikwidował biuro, a kierujący nim Łukasz Goździor został dyrektorem powołanej niedawno Fundacji Marka dla Polski.

Dotychczasowa koncepcja promowała Poznań jako „miasto know how”, solidne i skuteczne, a symbolem tego było logo z niebieską gwiazdką, umieszczane na wszystkich materiałach promocyjnych. Teraz zamiast gwiazdki ma być eksponowany herb miasta.

Zdaniem Szymona Sikorskiego, prezesa agencji Publicon, komunikacja pod hasłem „Poznań - miasto know-how” to najlepiej realizowana kampania miasta na polskim rynku. - Była świetnie zaprojektowana, logiczna, bardzo konsekwentnie wdrażana. Szkoda, że przez tanią politykę, dobrze wykonana praca, poszła w kąt - komentuje Sikorski. W jego opinii to, co ma zastąpić „miasto know-how”, jest klasyczną demagogią polityczną.

- Mam wrażenie, że przyjmując założenia do tej strategii promocji „fachowcy” ustawili monitoring social media ze szczególnym uwzględnieniem ruchów miejskich, wyciągnęli hasła „woda" i "zieleń” i zdecydowali zrobić z tego kampanię promocyjną. „Miasto know-how” budowane było na zewnątrz - by uwiarygodnić Poznań w oczach inwestorów, zdeterminowanych na sukces studentów i ludzi chcących dobrze żyć. W kontekście „wody i zieleni” nie ma co liczyć na zewnętrzne grupy, ponieważ jak będę chciał wodę i zieleń, to kilkadziesiąt kilometrów od Poznania leży całe, przepiękne i naturalne pojezierze lubuskie. A mieszkańcy - cóż - po co robić kampanię promocyjną dla mieszkańców? To lepiej te pieniądze przeznaczyć na ... choćby pielęgnowanie zieleni - dodaje Sikorski.

Joanna Burdek, marketplace director w agencji Eskadra, porównuje zmianę strategii promocji Poznania do próby zmiany komunikacji komercyjnej marki. - Wyobraźmy sobie sytuację, w której wizerunek firmy budowany systematycznie przez wiele lat zmienia się o 180 stopni z dnia na dzień. Na przykład jutro usuwamy claim „Red Bull doda ci skrzydeł” albo McDonald’s „I’m lovin’ it” i zamieniamy go na zupełnie inny, niosący za sobą wartości dotychczas niekojarzone z marką - stwierdza.

Tak byłoby w przypadku Poznania, „miasta know-how”, które wielu marketerów stawia za wzór skutecznej i przemyślanej strategii marketingowej - mówi Joanna Burdek. I zastanawia się: - Co się zatem stało że, jak donoszą media, „charakterystyczna gwiazdka i hasło reklamujące Poznań prawdopodobnie przejdą do historii”, a skrzętnie budowany wizerunek Poznania - miasta nowoczesnego, przyjaznego dla biznesu - zamieni się nagle w „green & water”? Czyżby Poznań magicznie przeniósł się w rejony lubelskiego Ekopolis lub podlaskiego, dzielnie reklamowanego przez Adama Wajraka? - pyta retorycznie.

W jej opinii odcięcie się przez Poznań od dotychczasowej strategii i próba zbudowania czegoś zupełnie nowego wydaje się trochę przesadzone. - Nieznany jeszcze, ale już nagłośniony kierunek „green&water” wcale nie musi konkurować z know-how ani go znosić. Myśląc o dotychczasowej i planowanej strategii aż się prosi by zacytować mantrę HR-owców: „Life and work balance”. Biznesmeni, którzy już są w Poznaniu, muszą gdzieś jeść, a po pracy odpocząć. Podobne rozwinięcie strategii zafundowało sobie niedawno Śląskie, które wdrożonej strategii „Pozytywnej energii” nie zakończyło, ale kontynuowało ją w różnych obszarach, m.in. w turystyce - zwraca uwagę Burdek. Dodaje, że obecnie właśnie Poznań mógłby być przykładem, gdzie strategia komunikacji miasta rozwija się z głową - w końcu mają swoje „know-how”. - Poznań mógłby wziąć przykład chociażby z regionu, który z sukcesem łączy walory przyrodnicze z inwestycyjnymi - mam na myśli warmińsko-mazurskie, które w ostatniej kampanii inwestycyjnej z sukcesem połączyło walory naturalne województwa z zachętą dla inwestorów - podsumowuje Joanna Burdek.

Poprzednie logo jak i hasło miały dość ważną cechę: ciągłość - tak z kolei uważa Maciej Wiśniewski, account director w agencji MOSQI.TO. - Dawały Poznaniowi konsekwentną, spójną komunikację, rozpoznawalną na tle innych miast. Poznań promował się gwiazdką aż przez sześć lat. Wielka inwestycja w międzynarodowe centrum targowe, nowy dworzec, flagowe festiwale i bardzo wysoka w rankingu ocena miasta jako przyjaznego mieszkańcom - to wszystko wzmacniało skojarzenia, wokół których budowano komunikację: Poznań to miasto, które dobrze sobie radzi, ma zaradnych mieszkańców i potrafi przyciągnąć inwestorów - wymienia Wiśniewski. - Rozumiem, że obecny pomysł jest próbą odświeżenia wizerunku i nadania mu lekkości. Czy to trafna decyzja, okaże się na kilka lat. Póki co nowy kierunek nie wyróżnia się tak, jak dotychczasowa komunikacja - ocenia.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online