Preferencje telewizyjne Polaków podobne do upodobań Europejczyków

Polacy mają w większości podobne preferencje dotyczące oglądaniatelewizji, utrudnień w tej czynności i funkcji, które chcielibyposiadać w swoich telewizorach co mieszkańcy innych państw Europy -wynika z tegorocznej edycji corocznego badania przeprowadzanegoprzez UPC.

pp
pp
Udostępnij artykuł:

Z badania wynika, że 80 proc. Europejczyków ogląda telewizję zodległości od 2 do 4 metrów. Również zdecydowana większość badanychPolaków ogląda telewizję z takiej odległości. Europejczycyniezwykle rzadko, oglądają telewizję z bliska (1-2 metry ododbiornika). Inaczej jest w Chile, tam aż 24 proc. badanychmieszkańców siada w odległości od 1 do 2 metrów od telewizora.

Badanych pytano również o źródła, z jakich korzystają, w celuzapoznania się z programem telewizyjnym. Chociaż w Polsce ciąglenajbardziej tradycyjnym sposobem przeglądania programutelewizyjnego jest korzystanie z gazet (73 proc. respondentówdeklaruje przywiązanie do tej formy), widać również popularnośćinternetu, w którym informacji o porze nadawania programów szukajuż 68 proc. Polaków. Najczęściej z takiej możliwości korzystająosoby poniżej 30 roku życia. Co ciekawe, tak częste sięganie dointernetu plasuje nas w europejskiej czołówce - Polska wyprzedzakraje, w których procent społeczeństwa korzystającego z internetujest znacznie większy, takie jak m. in. Holandia, Belgia, Irlandia,Szwajcaria.

Z magazynów telewizyjnych w wersji papierowej najczęściejkorzystają Austriacy, Czesi i Polacy. W Chile i w Rumunii z kolei,są one używane najrzadziej. Polacy częściej niż Polki korzystają zprogramu telewizyjnego zamieszczonego w telegazecie lub zelektronicznego przewodnika po programach (EPG), oferowanego wtelewizji cyfrowej.

57 proc. Europejczyków deklaruje, że nigdy nie korzysta z opcjinapisów przy oglądaniu programów telewizyjnych, a 32 proc. korzystaokazjonalnie. Z funkcji napisów najczęściej w Europie korzystająrespondenci z Polski, Rumunii i Węgier. Czesi używają tej opcjinajczęściej w przypadku kanałów obcojęzycznych. Około 75 proc.badanych Polaków nigdy lub tylko okazjonalnie korzysta z takichnapisów. Z tej opcji częściej korzystają osoby powyżej 40 rokużycia niż osoby w wieku mniej niż 30 lat.

We wszystkich badanych krajach obsługa pilota telewizyjnegouważana jest za prostą i nieskomplikowaną. Deklaruje tak 97 proc.wszystkich badanych Europejczyków i 98 proc. badanych Polaków.Spośród widzów z Polski, najczęściej na trudności w obsłudze pilotanarzekali respondenci w wieku ponad 50 lat.

Większość Europejczyków narzeka na widoczność liter na ekranie.Główne wymieniane niewygody to: zbyt słaby kontrast napisów(wskazuje na to 31 proc. badanych Europejczyków), zbyt małe literyna ekranie (29 proc.), zbyt małe litery w telegazecie (18proc.).

Ze wszystkich badanych krajów, najbardziej na zbyt małą czcionkęna ekranie, w telegazecie i na kontrast napisów narzekająrespondenci z Chile.

W przypadku Polaków, ponad połowa respondentów deklaruje, że nieprzeszkadzają im te elementy. Osoby starsze (powyżej 50 roku życia)częściej narzekają na zbyt małą czcionkę w telegazecie niż osoby wwieku 40-49 lat. Osoby młode (poniżej 30 roku życia), częściej niżosoby w wieku 30-39 lat, zwracają uwagę na zbyt słaby kontrastnapisów.

Badanych zapytano również o wskazanie funkcji, z którychchcieliby korzystać, aby polepszyć jakość swojego telewizyjnegodoświadczenia. Dla Polaków jest to przede wszystkim dostosowanienapisów, jeśli chodzi o rozmiar i kolor (57 proc.), funkcja"przybliżanie i oddalanie" (52 proc.) oraz możliwość włączeniadubbingu w każdym programie (50 proc.). Polscy mężczyźni, częściejniż kobiety, a także osoby młodsze, częściej niż starsze, chciałybymieć możliwość dodawania napisów do każdego programu.

W wyobrażeniach na temat idealnej telewizji mieszkańcy Polskinie różnią się od reszty Europejczyków: 43 proc. z nich deklarowałazainteresowanie funkcją "przybliżanie i oddalanie", 38 proc. -dostosowania wielkości napisów i 27 proc. - dubbingu.

Tegoroczne badanie przeprowadzane na zlecenie UPC przez ResearchInternational odbyło się w okresie październik - grudzień 2008.Wzięło w nim udział 5 773 respondentów z 12 krajów: Holandia,Irlandia, Austria, Szwajcaria, Belgia, Polska, Węgry, Czechy,Słowacja, Rumunia, Słowenia i Chile.

pp
Autor artykułu:
pp
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"