Prezes UOKiK: Łamanie prawa nie może opłacać się firmom telekomunikacyjnym, będziemy zdecydowanie je karali

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta będzie sięgał coraz częściej po surowe kary względem nadawców telekomunikacyjnych, gdyż na nich jest najwięcej skarg - ostrzega w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Marek Niechciał, prezes UOKiK. W ostatnim czasie Urząd ukarał czterech nadawców, kolejne sprawy są rozpatrywane.

Jacek Kowalski
Jacek Kowalski
Udostępnij artykuł:

Czy sięganie po surowe kary to nowa polityka względem operatorów telekomunikacyjnych? Prezes Marek Niechciał w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl mówi, że - po pierwsze - biorąc pod uwagę obroty osiągane przez firmy naruszające przepisy, wysokość kar nie jest wcale duża. - Zasada jest jedna: kara musi być adekwatna do naruszenia. A naruszanie przepisów zarówno konsumenckich, jak i antymonopolowych nie może się opłacać. Jednocześnie kara ma też zniechęcić od kolejnych prób łamania prawa - pointuje prezes Niechciał.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta zapowiada, że będzie się wnikliwie teraz przyglądał zarówno działaniom instytucji finansowych (na ten sektor jest najwięcej skarg), jak i rynkowi usług telekomunikacyjnych.

- Ten rynek zajmuje drugie miejsce pod względem sygnałów o nieprawidłowościach, przekazywanych nam przez konsumentów. Tam gdzie to możliwe szukamy rozwiązań polubownych. Sprawa może zakończyć się wówczas zobowiązaniem do zmiany praktyki bez kary finansowej. W przypadku najpoważniejszych naruszeń prawa, na pewno będziemy mieli bardziej restrykcyjne podejście i będziemy sięgali po sankcje finansowe. Trzeba jasno powiedzieć, że łamanie prawa nie może skutkować zyskiem dla firmy je łamiącej - mówi Marek Niechciał dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Zdaniem szefa UOKiK, ostatnie głośne sprawy związane z karaniem nadawców telekomunikacyjnych pokazują, że nadal jest dużo do zrobienia na tym rynku. - Bardzo ważna jest rekompensata dla konsumentów. Będziemy korzystać z tego instrumentu. Ale na tym nie poprzestaniemy. Ostatnie decyzje pokazują, że problemem nadal są reklamy, które wprowadzają w błąd. Karząc za to, wysyłamy jednocześnie jasny sygnał do firm łamiących prawo, jak i do konsumentów. Przedsiębiorcy widzą, że działania niezgodne z prawem nie ujdą na sucho, ich klienci, że dzięki naszym działaniom będą mogli liczyć na zrekompensowanie poniesionych strat - dodaje Niechciał.

Trzecim najczęściej zgłaszanym do UOKiK przez konsumentów problemem są umowy zawierane poza siedzibą firmy (np. podpisywane podczas wizyty przedstawiciela firmy w domach klientów). Tutaj także Urząd zamierza z czasem sięgać po coraz ostrzejsze kary, głównie po to, by chronić osoby starsze.

Jacek Kowalski
Autor artykułu:
Jacek Kowalski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"