PwC: 73 proc. penetracji płatnej telewizji, będą fuzje sieci kablowych

W Polsce penetracja usług płatnej telewizji osiągnęła poziom 73 proc. - szacuje PwC. Według firmy w najbliższych latach może dość do konsolidacji wśród operatorów sieci kablowych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Jak szacuje PwC, przez najbliższych 5 lat globalne wydatki na płatną telewizję (nie licząc publicznego abonamentu) będą rosły średnio o 4,3 proc. rocznie. W efekcie zwiększą się ze 171,7 mld dolarów w 2012 roku do 212,4 mld dolarów w 2017 roku. PwC

Przy czym przychody w przeliczeniu na abonenta (tzw. ARPU) będą rosły w wolniejszym tempie. „Szacujemy, że TV ARPU osiągnął już swój szczyt, a obecnie popularne oferty wieloelementowe wpływają na obniżenie ceny telewizyjnego składnika pakietu” - czytamy w raporcie PwC.

W Polsce niedawno nastąpiła duża fuzja na rynku płatnej telewizji satelitarnej: Cyfra+ i N połączyły się w nc+. Według PwC kolejnym etapem konsolidacji mogą być połączenia szczególnie w sektorze telewizji kablowej, w którym dotychczas cyfryzacja postępowała wolniej. Ponieważ silna konkurencja wpływa na obniżkę cen, PwC prognozuje spadek przychodów z płatnej telewizji - z 1,84 mld dolarów w 2012 roku do 1,77 mld dolarów w 2017 roku. Penetracja tego typu usług wynosi obecnie 73 proc.

Za to w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej wartość rynku płatnej telewizji zwiększy się od 2012 do 2017 roku z 5,3 do 6,8 mld dolarów, co daje 5 proc. średniego wzrostu z roku na rok. Mimo że kilka rynków z tego regionu osiągnęło już dojrzałość, perspektywy wzrostu są większe niż w przypadku Europy Zachodniej.

- Na rynkach wschodzących, takich jak Rosja, operatorzy koncentrują się na pozyskiwaniu bazy abonentów, często dzięki oferowaniu tanich usług, w nadziei na podwyższanie tych usług do pakietów premium w przyszłości. Na dojrzałych rynkach, z wysokimi poziomami penetracji, operatorzy koncentrują się na zwiększaniu przychodów z istniejących abonentów poprzez oferowanie dodatkowych usług takich jak kanały HD, programowanie na żądanie, czy dostarczanie treści na wielu ekranach. Operatorzy ci przenoszą nacisk od gospodarstw domowych korzystających z podstawowych i tanich pakietów telewizji abonamentowej, jako narzędzie użytkowe. Zamiast tego koncentrują się na tych klientach, którzy podwyższają pakiety do usług rozrywkowych premium, określając ich jako mających większy potencjał sprzedażowy - opisuje Ewa Urban, starszy menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC. Dodaje, że szansą dla nowych operatorów jest wzrost dostępności łączy szerokopasmowych, dzięki któremu mogą dostarczać usługi premium wideo (OTT) przez internet zamiast za pośrednictwem kanałów telewizyjnych. - Dotychczas jednak operatorzy płatnej telewizji byli innowacyjni w odpowiedzi na to potencjalne zagrożenie poprzez rozwijanie własnych wieloekranowych usług pozwalających abonentom na oglądanie telewizji na wielu urządzeniach (szczególnie smartfonach i tabletach). Takie innowacje oraz atrakcyjność najbardziej popularnych treści, jak np. wydarzenia sportowe - pozwolą wielu działającym już dostawcom zachować swój udział w rynku w ciągu najbliższych kilku lat - zaznacza Ewa Urban.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele