Ranking agencji public relations według fee income - miarodajna reprezentacja rynku? (opinie)

Ranking agencji PR opracowany wyłącznie na podstawie fee to jedyna miarodajna metoda porównania ich wyników. Takie raporty jednak bardzo mało mówią o rynku PR, a ten właśnie opublikowany jest bardzo rozdrobiony. Wzrost honorariów agencji o 10 proc. w skali roku jest krzepiący - raport ZFPR i związaną z nim kondycji branży PR komentują dla Wirtualnemedia.pl Sebastian Hejnowski, Szymon Sikorski i Ryszard Solski.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:

W czwartek Związek Firm Public Relations opublikował ranking 21 agencji public relations działających w Polsce na podstawie honorariów fee income w 2015 roku (rozumianych jako wpływy netto ze sprzedaży usług pomniejszone o ich koszty zewnętrzne).

Po kilkanaście mln zł takich wpływów zanotowały Partner of Promotion i MSL Group, które miały też najwięcej stałych pracowników i współpracowników. Na kolejnych miejscach znalazły się Grayling Poland, Walk, H+K Strategies i 24/7 Communication.

Zadowolenia z opublikowanego właśnie przez ZFPR raportu z wynikami agencji wyłącznie według fee nie kryje Sebastian Hejnowski, CEO agencji MSL Group w Europie Środkowo-Wschodniej. Jego zdaniem to jedyna miarodajna metoda.

- Dodatkowo firmy zostały zaudytowane, co pozwala spokojnie i bez podejrzliwości patrzeć na te wyniki. Poza studiowaniem tego, co jest w tabeli najbardziej interesująca zdaje się jednak część, której tam nie ma. A mianowicie wszystkie agencje PR, które zdecydowały się w rankingu udziału nie brać. Nie przemawia do mnie zupełnie zakaz korporacyjny, gdyż MSL Group jest częścią notowanej na giełdzie grupy Publicis a pomimo tego udało nam się uzyskać zgodę na publikacje wyników - mówi nam Sebastian Hejnowski.

Dla Ryszarda Solskiego, prezesa agencji Solski Burson-Marsteller, najważniejszą dobrą informacją jest to, że fee income  agencji wzrósł o 10 proc. w 2015 roku. - Jest to zatem wzrost znacznie lepszy niż 5-procentowy wzrost branży w skali globalnej i lepszy niż wzrost w polskiej branży reklamowej. To także oznacza, że w Polsce jest coraz większe zapotrzebowanie na usługi PR i że klienci przeznaczają na nie coraz większe budżety - wyjaśnia Solski.

Zwraca przy tym uwagę na proporcje. - I to jest zła informacja: polski rynek PR jest wciąż maleńki. 115 mln złotych fee income, czyli ok. 30 mln dolarów, to bardzo niewiele, porównywalnie np. z rynkiem fińskim. Gdyby tyle osiągnęła jedna agencja, w światowym rankingu byłaby mniej więcej na 60. pozycji - podkreśla Ryszard Solski.

Dodaje, że ranking pokazuje, że 10 z 21 badanych agencji uzyskało wzrost, a siedem odnotowało spadek w skali roku, jednak wzrosty były udziałem największych agencji, co przełożyło się na ogólny wzrost całej branży.

Prezesa Solski BM nie zaskakuje kolejność agencji w rankingu. - Przewodzi mu agencja od lat specjalizująca się w realizacji wysokobudżetowych programów unijnych, a pozostałe agencje z pierwszej dziesiątki albo utrzymały dotychczasową pozycję, albo przesunęły się o jedno miejsce, w górę lub w dół. Jedynym wyjątkiem jest nasza agencja, która dzięki 44-proc. wzrostowi fee income awansowała aż o 5 miejsc, z czego oczywiście bardzo się cieszymy - dodaje Ryszard Solski.

W jego ocenie ranking może nastrajać optymistycznie, mimo, że wciąż agencje PR borykają się z takimi problemami, jak kwestionowanie potrzeby lub niezrozumienie celu profesjonalnej komunikacji, sprowadzanie jej wyłącznie do działań mediowych, zapotrzebowanie na tzw. czarny PR, brak profesjonalizmu, a nawet transparentności w przeprowadzanych przetargach, czy nierozumna konkurencja cenowa. - Te kwestie nie są oczywiście domeną wyłącznie polskiego rynku, ale oczekiwałbym od ZFPR aktywnych działań w celu ich wyeliminowania, a przynajmniej ograniczenia - podsumowuje Solski w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sebastian-hejnowski-krotkoterminowe-strategie-marketerow-i-zbyt-czeste-zmiany-agencji-psuja-rynek-pr ##

Bardzo krytyczny wobec opublikowanego przez ZFPR rankingu jest Szymon Sikorski, szef agencji Publicon. Z jednej strony uważa, że rynek usług public relations rzeczywiście ma się bardzo dobrze, a zapytania są dużo bardziej wartościowe niż jeszcze rok temu, można też odczuć znaczą poprawę jeżeli chodzi o wysokość akceptowalnego fee.

Z drugiej jednak strony twierdzi, że takie raporty bardzo mało mówią o rynku PR. Jego zdaniem ten właśnie opublikowany jest bardzo rozdrobiony. - Kilkanaście agencji z hermetycznego adorującego się wianuszka firm ZFPR nie jest absolutnie reprezentacją rynku. Mam wrażenie, że prawdziwy rynek PR jest gdzieś z boku, a można to zaobserwować choćby po portfolio agencji z „raportu” gdzie nie ma prawie w ogóle generujących wysoki przychód spółek skarbu państwa i reprezentacja dużego biznesu jest - hmm - skromna - komentuje Szymon Sikorski dla Wirtualnemedia.pl.

I dodaje: Bądźmy szczerzy - jak można publikować raport oparty na 14 rekordach? Warto się też zastanowić nad transparentnością rynku, kiedy związek nie jest w stanie nawet swoich członków nakłonić do pokazania realnych przychodów. Publicon jest agencją średnią, ale jak wiemy od klientów o fee oferowanych przez naszych - nawet sieciowych - konkurentów to  cierpnie skóra. Pomimo hurraoptymistycznych raportów konkurencja rynkowa jest niesamowicie agresywna i wciąż rzadko które agencje konkurują jakością oferty - tutaj ukłony w stronę MSL i Sebastiana Hejnowskiego, który jest zdecydowanie najbardziej błyskotliwym menedżerem agencji w Polsce. Większość, mimo pięknych frazesów, ciągle konkuruje ceną - podkreśla Szymon Sikorski.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"