W 2020 roku wydatki reklamowe w radiu realnie zmalały o 9-10 proc.

W 2020 roku cennikowe wydatki reklamowe w radiu mimo spowolnienia gospodarczego wskutek epidemii wzrosły o 4,2 proc. - Realnie wartość wydatków na reklamę radiową spadnie w 2020 roku o około 9-10 proc. - szacują Paweł Kaczorowski z Publicis Groupe i Tomasz Ramza z Grupy RMF. W tym roku może nastąpić odbicie w górę o 3-4 proc.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:

Cennikowe wpływy reklamowe stacji radiowych wyniosły w 2020 roku 8,7 mld zł i były wyższe względem 2019 roku o 4,2 proc. - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe, Kantar Media, bez rabatów).

Pozycję lidera utrzymało radio RMF FM z 2,68 mld zł przychodów, większych rok do roku o 2,8 proc.  Wicelider rankingu Radio Zet zwiększyło wpływy o 10,6 proc., do 1,54 mld zł. Przychody reklamowe trzeciej na podium radiowej Trójki zmalały natomiast o 7,9 proc.,do 448,1 mln zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ogladalnosc-telewizji-2020-rok-najpopularniejsze-stacje-programy-reklama,7173201144628865a ##

W Programie I Polskiego Radia reklamodawcy wydali w 2020 roku 268,5 mln zł (wzrost o 16,4 proc.), w Radiu Tok FM – 198,9 mln zł (wzrost o 7 proc.), a w Vox FM – 195,2 mln zł (wzrost o 7,6 proc.).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/sluchalnosc-radia-w-dni-powszednie-o-poranku-iv-kwartal-2020-lider-rmf-fm-trojka-przegrywa-radio-maryja,7170390635165313a ##

Eska Warszawa zarobiła na reklamach 121,9 mln zł (porównywalnie z 2019 r.), RMF Classic - 115,3 mln zł (spadek o 9,8 proc.), Eska Wrocław - 113 mln zł (wzrost o 10,3 proc. ), a Eska Poznań - 10,7 mln zł (spadek o 3,7 proc.).

grafika

Realnie spadek na poziomie 9-10 proc.

Według Pawła Kaczorowskiego, senior media analyst w Publicis Groupe  realnie (po uwzględnieniu rabatów) wartość wydatków na reklamę radiową spadnie w 2020 roku o około 9-10 proc.

- Po trzech kwartałach monitorowane wydatki rate card także wzrosły o blisko 4 proc., jednak estymujemy, że realnie stacje radiowe zarobiły o 11,8 proc. mniej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Czwarty kwartał 2019, a właściwie cały 2019 rok, był bardzo dobry dla reklamy radiowej, więc w tak trudnym czasie jak pandemia, niemożliwe było poprawienie tego wyniku. W samym drugim kwartale redukcja budżetów wyniosła ponad 30 proc. Wstępnie estymujemy, że w czwartym kwartale spadek wydatków wyniósł od 2 do 4 proc., i tym samym w całym roku dynamika wyniesie około minus 9 proc. - zaznacza ekspert.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/sluchalnosc-radia-2020-rok-kto-liderem-jaki-zasieg,7170400038422145a ##

Podobnie uważa Tomasz Ramza, dyrektor generalny działu sprzedaży, szef negocjacji korporacyjnych Bauer Media i partner biznesowy Grupy RMF. Zaznacza w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że rok 2020 w wyniku pandemii zakończył się regresem rynku radiowego do poziomu wartości rynku z roku 2017, czyli w przedziale -9,5 proc./-10 proc..

Uważa, że to i tak bardzo dobry wynik, bo jeszcze wiosną ub.r., gdy wybuchła pandemia, estymowane spadki  dla rynku reklamy radiowej było sporo większe. - Trzeba jasno powiedzieć, że radio po raz kolejny się obroniło w czasach trudnych. Druga połowa roku okazała się dużo lepsza niż prorokowano, bo III kwartał flirtował z zerem , a IV kwartał zakończył się na delikatnym minusie. Zważywszy na fakt, że rok 2019 w czwartym kwartale był rekordowy, należy powiedzieć, że te wyniki są znacznie powyżej wcześniejszych oczekiwań. Przypomnę, że sami estymowaliśmy spadek rynku na poziomie ok. 13 proc., więc udało nam się odrobić w skali roku bardzo dużo - podkreśla Tomasz Ramza.

Nasz rozmówca zwraca uwagę, że sporo zmieniła się struktura branżowa wydatków w radiu, która w ostatnich latach była dosyć stabilna. Wzrosły wydatki detalistów, finansów i ubezpieczeń, firm paliwowych i energetycznych. Najbardziej dotknięte branże, to moto (wartościowo, procentowo szacowane jest to na ponad -30 proc. rok do roku), rozrywka (ponad -40 proc. rok do roku).  - Farmacja też mocno przyhamowała, i szacujemy, że było to ok.minus 30 proc.. W dół również HoReCa i producenci mebli - wylicza Tomasz Ramza.

Sukcesem będzie odbudowa straty z 2020 roku

Ekspert Grupy RMF informuje, że w roku 2021 skupia się na odbudowie pozycji radia w kampaniach reklamowych. - Oceniamy na dzisiaj, że sukcesem będzie odbudowa straty z roku 2020. Trudno dzisiaj jednak ocenić, czy to będzie możliwe - mówi.

- Nie przyjmujemy do wiadomości scenariusza dalszego kurczenia się wartości rynku reklamy radiowej i będziemy ciężko pracować z klientami i agencjami, argumentując wartość radia jako medium. Radio w trudnych czasach zawsze się sprawdzało i tak będzie w 2021. Zawsze masowy zasięg w bardzo dobrej cenie przy jednoczesnej elastyczności włączania/wyłączania kampanii zachęca do inwestycji. Radio jest elastyczne i my jako lider dajemy gwarancję racjonalnego podejścia do prowadzenia kampanii klientów w zależności od sytuacji epidemiologicznej. Udowodniliśmy to w roku 2020, gdy słuchając głosu klientów podchodziliśmy elastycznie do emisji kampanii - podkreśla Tomasz Ramza.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/trojka-polskie-radio-sluchalnosc-niska-rmf-fm-przed-radio-zet,7170401339836545a ##

Z kolei Paweł Kaczorowski z Publicis Groupe prognozuje, że w roku 2021 na rynku radiowym nastąpi odbicie o około 3-4 proc. - Pierwszy kwartał prawdopodobnie będzie jeszcze spadkowy, jednak od kwietnia wydatki na reklamę radiową będą notować dodatnią dynamikę. Szczególnie widoczne będzie to w kwietniu i maju, ze względu na niską bazę w 2020 roku - uzasadnia ekspert.

W 2020 roku zasięg dzienny radia spadł o milion słuchaczy

W 2020 roku radia słuchało każdego dnia o prawie milion osób mniej niż w 2019 roku - uśredniony dzienny zasięg radia wyniósł 68,9 proc., a średni czas słuchania uplasował się na poziomie 263 minut. Liderem słuchalności w zeszłym roku było RMF FM, a PR1 i PR3 odnotowały najgorsze wyniki w historii. Udział w czasie słuchania zwiększyły Grupa RMF, Eurozet i Grupa Radiowa Agory - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agnieszka-kaminska-prezes-polskiego-radia-kim-jest-rok-pracy-opinie,7170394367338113a ##

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"