Reklama online w Europie w górę o 12,3 procent. W Polsce wzrost o 10,9 procent

W 2019 roku wydatki na reklamę cyfrową wzrosły na rynkach europejskich o 12,3 procent do kwoty 64,8 mld euro - wynika z danych opublikowanych przez IAB w ramach badania AdEx Benchmark. Po raz pierwszy w historii wpływy w obszarze digital były wyższe niż z innych segmentów. Największe przychody zanotował rynek w Wielkiej Brytanii, w Polsce skala wzrostu sięgnęła 10,9 procent.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Badanie AdEx Benchmark jest podstawowym przewodnikiem po europejskim rynku reklamy cyfrowej, obejmującym 28 państw. W 2019 r. na 21 rynkach odnotowano dwucyfrowy wzrost rok do roku.

Według opublikowanych danych reklama online zanotowała w 2019 r. wzrost o 12,3 proc. na rynku europejskim, a jej wartość wyniosła 64,8 mld euro. Pierwszy raz w historii wydatki na digital były wyższe od sumy wydatków na pozostałe segmenty mediów (64,8 mld euro vs 63,7 mld euro).

Wzrosty w 2019, spadek w 2020

Jak zaznacza IAB choć rok 2020 - którego tempo rozwojowe wyznaczą konsekwencje pandemii koronawirusa - może przynieść spadek wartości reklamy cyfrowej w Europie o 5,5 proc., to prognozy dla innych mediów są o wiele bardziej pesymistyczne i mówią o spadku na poziomie 21,3 proc.

Wideo, które odnotowało wzrost o prawie 30 proc., osiągając wartość prawie 10 mld euro jest napędzane przez reklamę out-stream, która odnotowała indeks na poziomie 36 proc. Na niektórych rynkach out-stream odnotował wzrost o ponad 40 proc., np. w Finlandii, Grecji i Wielkiej Brytanii.

Segment social wypracował wzrost o 25,6 proc. rok do roku, przy dwucyfrowym wzroście na wszystkich dwudziestu ośmiu rynkach.

Search pozostaje największym segmentem reklamy internetowej pod względem przychodów, ze wzrostem o 11,8 proc. i wartością rynkową sięgającą 28 mld euro. Łączne wydatki na reklamy mobilne wzrosły o 24,9 proc. przekraczając w 2019 r. wartość 30 mld euro, co stanowi prawie połowę (47 proc.) wszystkich wydatków na reklamę cyfrową w Europie.

- Reklama cyfrowa od lat jest głównym segmentem europejskiego rynku reklamy, a jej udział nadal będzie się zwiększał – zapowiada Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska. - Ten trend mocno umacnia się w Polsce, co potwierdzają również wyniki badania IAB Polska/PwC AdEx - w 2019 roku wydatki na reklamę online wyniosły na naszym rynku prawie 5 mld zł. Oznacza to wzrost nakładów o prawie 500 mln zł względem roku wcześniejszego. Jestem przekonany, że reklama online nie tylko najmniej ucierpi w wyniku recesji wywołanej pandemią Covid -19, ale również odegra kluczową rolę w wychodzeniu z kryzysu.

Polska w dole listy

Według danych AdEx Benchmark w 2019 r. największe indeksy wzrostu zanotowano w regionie CEE (Europa Środkowo – Wschodnia). Pierwsza piątka zestawienia wygląda następująco:

  • Serbia – 28,4 proc.
  • Ukraina – 28 proc,
  • Białoruś – 25,2 proc.
  • Chorwacja – 22,3 proc.
  • Turcja – 19,1 proc.

W tym ujęciu polski rynek reklamy digital nie jest liderem. W 2019 r. wydatki na nim wzrosły o 10,9 proc., co pozycjonuje nasz kraj nie tylko w dole zestawienia, ale także poniżej europejskiej średniej wynoszącej 12,3 proc.

grafika

Poniżej ranking 10 krajów o największej wartości rynku:

  • Wielka Brytania – 21,4 mld euro
  • Niemcy – 9,4 mld euro
  • Francja – 6,1 mld euro
  • Rosja – 4,9 mld euro
  • Włochy – 3,2 mld euro
  • Hiszpania – 3,2 mld euro
  • Szwecja – 2,3 mld euro
  • Holandia – 2,3 mld euro
  • Szwajcaria – 1,8 mld euro
  • Norwegia – 1,3 mld euro

Prawie 5 mld zł na reklamy w internecie w 2019 roku

W ub.r. polski rynek reklamy internetowej zwiększył się o 10,4 proc. do 4,94 mld zł. W mobile’u wydatki poszły w górę o 17 proc., a w mediach społecznościowych o 9 proc., natomiast nakłady na reklamy wideo wzrosły tylko o 3 proc. Dwie trzecie rynku niezmiennie stanowią display i SEM.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"