Reklama Play na Facebooku dyskryminująca dla kobiet

Komisja Etyki Reklamy uznała, że zamieszczona przez Play na Facebooku grafika z kobietą i mężczyzną w łóżku oraz hasłem „On założył własną firmę i kończy kiedy chce” dyskryminowała kobiety.

pp
pp
Udostępnij artykuł:

Do Komisji Etyki Reklamy napłynęło kilka skarg na reklamę oferty All Inclusive w Play dla Firm, która kilka miesięcy temu została zamieszczona na facebookowym fanpage’u Play. Layout pokazuje łóżko, na którym siedzą zadowolony mężczyzna i smutna kobieta, oraz hasło „On założył własną firmę i kończy kiedy chce”.

W skargach powtarzały się zarzuty, że grafika jest seksistowska i poniżająca dla kobiet. „Uderza w poczucie dobrego smaku i tworzy złe skojarzenia. Poza tym hasło reklamowe ‘On założył własną firmę i kończy kiedy chce’ uwłacza kobietom, pokazując, że tylko mężczyźni są w stanie założyć własny biznes, a kobiety są jedynie wykorzystywane” - argumentował jeden z odbiorców. „Sugerowanie, że kobiety można traktować przedmiotowo jest niedopuszczalne. Jednocześnie reklama prezentuje mężczyzn jako nieodpowiedzialnych, skupionych na sobie szowinistów” - ocenił autor innej skargi.

grafika

Przedstawiciele P4, operatora Play, przede wszystkim zaznaczyli, że ich zdaniem ta grafika nie jest reklamą, bo działania prowadzone w mediach społecznościowych w dużej mierze nie mają charakteru marketingowego, tylko wizerunkowy. „W rzeczywistości social media rządzą tzw. virale, memy, żart i prowokacja. W świecie online nie ma miejsca na tradycyjną komunikację marketingową, ponieważ nie pozwala ona na prowadzenie autentycznego dialogu z klientem” - podkreśliła firma. Operator ocenił, że layout z parą w łóżku i hasłem „On założył własną firmę i kończy kiedy chce” nie może zostać uznany za reklamę, ponieważ nie miał na celu promocji usług. Grafika była bowiem jedynie żartem, daleko posuniętą parafrazą oficjalnej ulotki reklamowej, która informowała, że w ofercie Play dla przedsiębiorców można podpisać umowę na czas nieokreślony.

P4 zwróciło uwagę, że pod layoutem pojawiło się dużo „like’ów”, a następnego dnia zamieszczona została analogiczna grafika, na której to kobieta była zadowolona i „kończyła kiedy chce”, a mężczyzna - smutny. „Również z tego też względu nieuzasadniony jest zarzut dyskryminacji, skoro żart dotyczył równomiernie obu płci” - oceniła firma. Dodała przy tym, że przesada, żart i prowokacja to typowe elementy komunikacji w mediach społecznościowych. „Reklama w mediach społecznościowych, m.in. z uwagi na zdecydowanie inne grono odbiorców od tych korzystających z tradycyjnych mediów, rządzi się innymi prawami. Stąd też w ramach działań w social media pojawia się wiele treści, które nigdy nie miałyby racji bytu w tradycyjnej reklamie” - podkreśliło P4.

Jednak Komisja Etyki Reklamy orzekła, że grafika Play jest przekazem reklamowym i jako taki naruszyła kodeks branżowy, ponieważ zawiera treści dyskryminujące kobiety. Komisja podkreśliła, że korzystanie z medium społecznościowego nie zwalnia marketera z odpowiedzialności za jego reklamy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"