Reklama radiowa w 2014 r. 17,8 proc. w górę. Trójka i Jedynka z największymi wzrostami, Aflofarm liderem marketerów (TOP 10)

W 2014 roku stacje radiowe cennikowo zarobiły z reklam o 17,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Z wstępnych szacunków wynika, że również wzrosły też netto. Wśród rozgłośni liderem na rynku reklamowym jest RMF FM, a wśród marketerów - Aflofarm Farmacja Polska.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Reklama radiowa w 2014 r. 17,8 proc. w górę. Trójka i Jedynka z największymi wzrostami, Aflofarm liderem marketerów (TOP 10)
fot. Shutterstock.com

Z danych cennikowych Kantar Media dla Wirtualnemedia.pl wynika, że stacje radiowe miały w 2014 roku wpływy z reklam wyższe o 17,8 proc. niż w 2013 roku. Wyniosły one ponad 4,4 mld zł.

Z wstępnych analiz danych netto uwzględniających rabaty za ub.r. nieoficjalnie na razie (oficjalne dane będą w marcu br.), wynika, że radio realnie też zarobiło w skali roku więcej. - Wstępnie uważa się, iż cały rynek reklamowy, w 2014 roku,  wzrósł o 1,8 proc., do 2,3proc. zależnie od źródła. Rynek reklamy radiowej wzrósł w ub.r. około 4,7-5,1 proc. Ja skłaniam się do wartości około 4,8 proc. - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Wojciech Piwocki, dyrektor Agencji Reklamy Polskiego Radia.

- Trzeba zauważyć, że dane rate card są niesamowicie wykrzywione. Na przykład niektóre stacje w trudnej sytuacji dają więcej gratisów, a te z kolei sztucznie napędzają rate card. To może zaowocować wprost odmiennym wnioskiem na temat dynamiki. W tym roku także kilka podmiotów znacząco zwiększyło rabaty, co również pompuje wydatki cennikowe - zwraca uwagę Mariusz Gołda, dyrektor marketingu w Grupie RMF. - W naszej ocenie rynek radiowy jest na kilku procentowym plusie w 2014 roku, choć w zależności od tego jaką politykę handlową i rabatową stosują nadawcy, w ujęciu netto ta dynamika może kształtować się odmiennie. Spodziewamy się, że przyszły rok nie będzie gorszy, najgorsze co mogło nas spotkać w kontekście kryzysu na rynku reklamy mamy już za sobą - dodaje Gołda.

Z prognoz domu mediowego ZenithOptimedia Group z początku grudnia 2014 roku wynika, że radio może zamknąć ub.r. wzrostem przychodów z reklam na poziomie 4,6 proc. Szacunki na rok bieżący wskazują z kolei na wzrost o ok. 2,7 proc. (więcej na ten temat).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rmf-fm-jedynka-i-trojka-z-najslabszym-udzialem-od-lat-raport-sluchalnosci-radia-za-2014-rok ##

Niezmiennie stacją z największymi przychodami z reklam pozostaje RMF FM. Ta rozgłośnia zarobiła cennikowo w ub.r. na emisji spotów 1,29 mld zł,o  14,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

Największy wzrost wpływów z reklam zanotowały Program I i Program III Polskiego Radia. Jedynka zarobiła o 52,6 proc. więcej - 130,3 mln zł, a Trójka o 32,7 proc. więcej - 222,9 mln zł.

W czołowej dziesiątce jedyną stacją, której przychody w 2014 roku względem 2013 roku spadły, było radio Vox FM. Reklamodawcy wydali na reklamę w tym radiu o 0,5 proc. mniej - 60,2 mln zł.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/radio-plus-stracilo-ponad-polowe-sluchaczy-eska-z-najwiekszym-wzrostem ##

Najchętniej w radiu reklamują się firmy farmaceutyczne oraz sieci handlowe. Największym reklamodawcą w eterze w 2014 roku był, podobnie jak przez kilka ostatnich lat, Aflofarm Farmacja Polska. Spółka ta w ub.e. wydała w stacjach radiowych 485,6 mln zł, czyli 38,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Wśród 10 największych radiowych reklamodawców było pięć firm z branży handlowej. Każda z nich w skali roku zwiększyła swoje cennikowe budżety.

O 210 proc. więcej wydała sieć Media Expert (ponad 115 mln zł), a o 96,1 proc. - Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci Biedronka (45,3 mln zł). Euro-Net Warszawa zwiększył swoje inwestycje w tym zakresie o 35,8 proc. (do 100,5 mln zł), Lidl Polska - o 31 proc. (do 151,8 mln zł), natomiast Metro Group - o 20 proc. (do 199,4 mln zł).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Przeprosiny nie wystarczyły. Donald Trump chce 10 mld dolarów od BBC

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards
Materiał reklamowy

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards

Zygmunt Solorz znowu odwołany. Teraz znika z rady nadzorczej Interii

Zygmunt Solorz znowu odwołany. Teraz znika z rady nadzorczej Interii