Reklama współfinansuje misję w TVP

1 mld 730 mln zł wyniosły koszty misji publicznej TVP w 2009 r.; z abonamentu spółka otrzymała ponad 300 mln zł - z przychodów komercyjnych (głównie reklamy i sponsoringu) spółka uzyskała 1 mld 214 mln zł. Na co wydała pieniądze?

kk / pap / pr/zn
kk / pap / pr/zn
Udostępnij artykuł:

Dane zawarto w sprawozdaniu z wykorzystania abonamentu rtv, które zgodnie z Ustawą o radiofonii i telewizji zarząd TVP przedstawia corocznie do 15 marca Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji.

TVP podkreśla, że abonament pokrył jedynie 17,4 proc. kosztów jej misyjnych produkcji, pozostałe pieniądze pochodziły z przychodów komercyjnych (głównie reklamy i sponsoringu), które wyniosły w ubiegłym roku 1 mld 214 mln zł.

Najwięcej czasu antenowego w 2009 r. w dwóch głównych antenach TVP zajmowała fabuła: w Jedynce - 47,3 proc; w Dwójce - 44,8 proc. Na drugim miejscu znalazła się reklama - w TVP1 - 14,7 proc.; w TVP2 - 15,9 proc.

W TVP1 na kolejnych miejscach znalazły się m.in.: publicystyka (9,8 proc.), informacja (6,6 proc.), rozrywka (5 proc.), dokument (4,9 proc).

W TVP2 trzecie miejsce pod względem zajmowanego czasu zajęła: rozrywka (12,3 proc.), dalej m.in. dokument (8,3 proc.), popularyzacja wiedzy (5,7 proc.). W obu programach najmniej czasu poświęcono na muzykę poważną i teatr (w TVP1 - 0,8 proc., w TVP2 - 0,4 proc.).

W TVP Info najwięcej czasu poświęcono na informację - 39,9 proc., publicystykę - 25,9 proc., reklamę - 9,8 proc. i dokument - 8,3 proc.

Do kosztów działalności misyjnej TVP zalicza m.in. działalność 16 oddziałów terenowych, która kosztowała w 2009 r. - 408,3 mln zł, TV Polonia - 36,3 mln zł, TVP Kultura - 28 mln zł, TVP Historia - 11,4 mln zł, TV Białoruś - 25,7 mln zł.

Spektakle teatralne kosztowały TVP 11,4 mln zł, magazyny kulturalne, audycje (w tym filmy) o kulturze i sztuce - 77,7 mln zł, filmy dokumentalne - 38,2 mln zł, magazyny dla rolników - 8,7 mln złotych, audycje dla dzieci i młodzieży - 41,2 mln zł, audycje edukacyjne i popularno-naukowe - 46,4 mln zł, audycje religijne, np. transmisje mszy i uroczystości religijnych - 17,7 mln zł, audycje o tematyce politycznej, w tym międzynarodowej (łącznie z programami o tematyce wyborczej) - 41,6 mln zł.

Przy okazji sprawozdania prezes TVP zaalarmował, że bez reformy systemu finansowania mediów publicznych spółkę czeka katastrofa.

- Obowiązek abonamentowy jest przestrzegany przez coraz mniejszą liczbę odbiorców - podkreśla prezes TVP Romuald Orzeł dodając, że brak mechanizmów egzekucji abonamentu sprawia, iż spośród odbiorców indywidualnych płaci go mniej niż 50 proc., a w wśród podmiotów gospodarczych jedynie 4,8 proc.

- Żeby wypełniać swoją funkcję, media publiczne potrzebują solidnych podstaw prawnych i ekonomicznych, gwarantujących ich niezależność programową, instytucjonalną oraz finansową. Dlatego publiczne finansowanie, pochodzące z opłat abonamentowych ma tak ogromne znaczenie, zaś nakłanianie obywateli do nieuiszczania tej daniny publicznej stanowi poważne zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania mediów publicznych - oświadczył Orzeł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji