Aktywność reklamowa na Facebooku od początku wojny w Ukrainie spadła o ponad 70 proc.

W ostatnim dniu miesiąca, 4 dni po ataku na Ukrainę, odnotowano spadek aż o 73 proc., w liczbie aktywnych reklam na Facebooku w stosunku do najwyższego wyniku lutego - wynika z analizy firmy Sotrender.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Aktywność reklamowa na Facebooku od początku wojny w Ukrainie spadła o ponad 70 proc.
fot. unsplash.com

W odpowiedzi na sytuację w Ukrainie, marki oferują namacalną pomoc w postaci przekazywania swoich produktów czy oferowania miejsc pracy.

Jak wynika z danych Sotrendera, zawieszane są między innymi kampanie reklamowe w ekosystemie Facebooka.

- Coraz więcej osób - zarówno marketerów, jaki i zwykłych konsumentów - uważa, że marki powinny angażować się społecznie. Polskie firmy w imponujący sposób zareagowały na inwazję na naszego sąsiada. W szybkim tempie zorganizowały wiele akcji pomocowych, oferując nie tylko zaangażowanie i pieniądze, lecz wykorzystując także swoje kluczowe kompetencje, na przykład logistyczne czy programistyczne. Kierowanie się empatią oznaczało często też zmianę, czy wręcz wstrzymanie, komunikacji reklamowej. Uważam jednak, że tak silne ograniczenie działań reklamowych jest krótkotrwałe. Świadomi reklamodawcy uważnie śledzą zarówno zmiany nastrojów i zachowań konsumenckich, jak i działania konkurentów. Budżety na reklamę niedługo znowu będą uruchamiane, ale często będą dotyczyły innych kategorii produktów, a kreacje będą utrzymane w innym tonie - komentuje Jan Zając, CEO Sotrendera.

Od inwazji Rosji na Ukrainę spadła liczba reklam na Facebooku

Najwięcej aktywnych reklam w ekosystemie Facebooka w lutym zaobserwowano w połowie miesiąca. W dniach od 24 do 26 lutego, dzienna liczba aktywnych reklam zaczęła powoli maleć.

W ostatnim dniu miesiąca, 4 dni po ataku na Ukrainę, Sotrender odnotował spadek aż o 73 proc.  w liczbie aktywnych reklam w stosunku do najwyższego wyniku lutego.

grafika

Jak czytać wykres? Wartość 100 oznacza największą liczbę aktywnych reklam w danym miesiącu. Wartość 50 oznacza, że liczba aktywnych reklam danego dnia była dwukrotnie mniejsza.

Spadły dzienne wydatki na reklamę na Facebooku

Ostatniego dnia lutego wydatki na reklamy stanowiły jedynie 29 proc.  maksymalnych wydatków w lutym. Odnotowano nie tylko znacznie mniej aktywnych kampanii, ale także wyraźny spadek wydatków na płatne działania reklamowe w ekosystemie Facebooka.

grafika

Mniejsza liczba aktywnych reklam na platformie oznacza również mniejszą konkurencyjność. Co za tym idzie, spadają koszty reklam - w ostatnich dniach lutego za CPM (dotarcie do tysiąca użytkowników) reklamodawcy płacili nawet o 3 złote mniej niż w okolicach 22 lutego, i nawet o 6 zł mniej niż 4 lutego.

grafika

- Drastyczne ograniczenie wydatków reklamowych w ekosystemie Facebooka wiąże się zarówno z możliwością elastycznego zarządzania kampaniami w tym medium (co potwierdzają kosmetyczne zmiany w emisjach telewizyjnych i radiowych, za: Nielsen 14-28.02.2022) jak i większymi obawami o odpływ widowni do kanałów o charakterze informacyjnym, np. portale horyzontalne (co z kolei potwierdzają dane Gemius Mediapanel, 14-28.02.2022). Dodatkowym wyzwaniem w obszarze komunikacji w ramach ekosystemu Facebooka, może być kontekst pojawiającej się reklamy - mówi Dorian Szymański, strategy manager w Mindshare Poland.

- Oczywiście, nie możemy patrzeć na obecną sytuację tylko i wyłącznie przez pryzmat zimnej kalkulacji i statystyk. To zupełnie normalne, że w obliczu wojny, marketerzy wstrzymują działania reklamowe. Niesamowity jest w tym wszystkim fakt, że zamiast całkowicie wstrzymywać się z wydatkami, coraz więcej marek decyduje się przeznaczyć pieniądze na realne działania pomocowe. I z tego powinniśmy być jako branża wyjątkowo dumni - dodaje Szymański.

Badanie zostało przeprowadzone na podstawie danych zebranych przez Sotrendera przy wykorzystaniu podejścia Federated Analytics, w oparciu o ponad 100 tys. reklam polskich podmiotów w okresie 01-28.02.2022.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online