Właściciel Reserved i Sinsay planuje promocje, bo ma duże zapasy. W Rosji spisał na straty połowę sklepów

Grupa odzieżowa LPP, do której należą marki Reserved, House, Cropp, Mohito i Sinsay, nie wyklucza w najbliższych kwartałach kolejnych odpisów dotyczących swojego biznesu w Rosji. Z jednej strony firma planuje podwyżki cen ubrań o 6-12 proc., z drugiej strony w najbliższym czasie może prowadzić promocje cenowe, bo ma rekordowo duże zapasy towarów.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Na przełomie lutego i marca dokonała odpisu w kwocie 335 mln zł na potencjalnie nierentowne sklepy w Rosji oraz w wysokości 273 mln zł na aktywa w Ukrainie.

grafika

- 335 mln zł odpisów wartości aktywów w Rosji obciążyło ubiegłoroczne koszty. Około połowy sklepów w Rosji spisaliśmy. To oznacza, że w kolejnych kwartałach pewnie pojawią się następne odpisy związane ze spółką rosyjską - powiedział w czwartek na konferencji prasowej Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/polacy-brak-bojkot-firm-ktore-zostaly-w-rosji-po-jej-agresji-na-ukraine-auchan-leroy-merlin-decathlon,7169873596467329a ##

LPP poinformowało w prezentacji, że zamknięto 553 salony w Rosji (odpis dotyczy 251 sklepów) oraz 159 salonów w Ukrainie (156 mln zł odpisów na salony, 117 mln zł odpisów na zapasy).

Za dużo towaru, więc będą promocje cenowe

- Mamy trochę za dużo towaru z kolekcji wiosenno-letniej - przyznał Przemysław Lutkiewicz. - Część kolekcji tzw. wiosennej przemianowujemy na jesienną, przetrzymujemy w magazynach i będziemy później sprzedawać, a pozostałą część musimy wyprzedać. Czyli część kolekcji kupionej na rynki Rosji i Ukrainy została na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej - opisał Lutkiewicz.

Jak dodał, potrzebne będą akcje promocyjne, m.in. na rynku polskim. - Pierwsze półrocze będzie dla nas dość trudne, musimy się pozbyć nadmiarów towarowych, wyczyścić magazyny z kolekcji wiosennej i letniej - powiedział wiceprezes.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/yandex-dezinformacja-rosjanie-wojna-z-ukraina-jak-to-dziala,7169874499586177a ##

grafika

- Myśląc o kolekcji jesienno-zimowej, obcięliśmy zamówienia na ten czas o 25-30 proc. Nie zamawiamy kolekcji na rynki wschodnie - dodał.

Lutkiewicz wskazał, że przez ten rok widać będzie wyższe stany zapasów na bilansie. Spółka liczy, że w kolejnych latach będą się one stabilizować na niższych poziomach.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ceny-w-sklepach-wzrosly-o-ponad-15-proc-marzec-rekordowa-inflacja,7170003200845441a ##

Zmaleje marża grupy LPP

Jak poinformował wiceprezes, LPP spodziewa się znaczącego spadku marż w pierwszym półroczu, może on wynieść kilka punktów procentowych.

Wiceprezes pytany o skalę spadku marżowości w tym roku, odpowiedział: "Skala będzie dość znacząca, szczególnie w pierwszym półroczu, gdy mamy nadmiary towarów przeznaczonych na rynki wschodnie. Będziemy musieli stosować więcej akcji promocyjnych. Kilka punktów procentowych niżej można się spodziewać w I półroczu". - Liczymy, że od drugiego półrocza marże się ustabilizują albo wrócą do wyższych poziomów - dodał Lutkiewicz.

Wiceprezes poinformował, że spółka nie widzi problemów z łańcuchem dostaw w związku z obostrzeniami covidowymi w Azji.

grafika

- Towary z Chin zostały wysłane. Te, które są w produkcji znajdują inne porty do wysyłki. Łańcuchy dostaw działają, dostaniemy towary kolejnych kolekcji na czas - opisał Lutkiewicz.

Jak wskazał, w związku ze wzrostem kosztów spółka stara się je optymalizować. Z drugiej strony, musi przerzucić część wzrostu kosztów na klienta, stąd wzrost cen sprzedaży.

Poinformował, że w ubiegłym roku wzrosty cen towarów w Polsce były jednoprocentowe. W tym roku ceny na wiosnę mogą wzrosnąć, w zależności od marki, o 6-12 proc.

Trzy czwarte sprzedaży internetowej w mobile’u

W zeszłym kwartale finansowym, od listopada ub.r. do stycznia br., wpływy grupy LPP ze sprzedaży internetowej sięgnęły 1,273 mld zł, wobec 778,1 mln zł rok wcześniej. W każdym kwartale przychody z e-commerce były znacząco wyższe niż rok wcześniej, w czwartym kwartale pierwszy raz przekroczyły poziom 1 mld zł.

E-commerce w zeszłym kwartale finansowym stanowił 30,9 proc. przychodów grupy LPP i 28,4 proc. przychodów w Polsce, wobec odpowiednio 37,2 i 45,4 proc. rok wcześniej. Spadki są związane z tym, że na przełomie 2020 i 2021 roku w wielu krajach w ramach lockdownu nie działały sklepy stacjonarne firmy.

grafika

W Polsce kwartalne wpływy firmy z e-commerce zwiększyły się z 376,8 do 452,6 mln zł. Na innych rynkach europejskich wzrosły z 313,3 do 609,1 mln zł, a w Europie Wschodniej (bez krajów Bliskiego Wschodu, gdzie sprzedaż internetowa jest realizowana na platformie zewnętrznej partnerów) - z 88 do 211,1 mln zł.

Grupa LPP podała, że w minionym kwartale finansowym 87 proc. wizyt na jej platformach e-commerce’owych odbywało się na urządzaniach mobilnych, na których zrealizowano zakupy stanowiące 73,5 proc. łącznej sprzedaży internetowej.

grafika

W zeszłym roku finansowym, od lutego ub.r. do stycznia br., grupa LPP zanotowała wzrost przychodów o ok. 80 proc. do 14,03 mld zł i wyniku netto ze 190,1 mln zł straty do 953,5 mln zł zysku. Wpływy z marki Sinsay zwiększyły się o 164 proc., zbliżając do tych generowanych przez Reserved.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"