Prezes Grupy RMF odpowiada ws. Orlenu i żony szefa informacji. „Kłamstwa i manipulacje OKO.press”

Budżety Orlenu w ostatnich latach miały ok. 1 proc. udziału w łącznych wpływach reklamowych Grupy RMF, podobnie jak za rządów PO-PSL - podkreślił prezes nadawcy Kazimierz Gródek. Zapewnił, że to, że żona szefa informacji RMF FM Marka Balawajdra pracuje w spółce zależnej Orlenu, nie ma wpływu na to, jak w rozgłośni jest obecny koncern i jego prezes Daniel Obajtek. A tezy OKO.press na ten temat określił jako „kłamstwa, manipulacje i insynuacje”.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Prezes Grupy RMF odpowiada ws. Orlenu i żony szefa informacji. „Kłamstwa i manipulacje OKO.press”
Kazimierz Gródek, prezes Grupy RMF

W poniedziałek OKO.press opisało, że Magdalena Balawajder, żona dyrektora informacji w RMF FM, od jesieni 2021 roku jest członkinią rady nadzorczej państwowej spółki Rosomak oraz pracuje jako dyrektor ds. sponsoringu w Orlen Unipetrol Bratysława, czeskiej spółce zależnej Orlenu. Pytany o to Marek Balawajder początkowo powiedział dziennikarzowi OKO.press, że nie śledzi kariery zawodowej swojej żony, więc nie wie, gdzie obecnie pracuje.

- Moja żona jest osobą prywatną, jej kariera i praca to zakres jej prywatności. Nie widzę powodów, dla których miałbym to komentować publicznie - zaznaczył przy autoryzowaniu swoich wypowiedzi.

Szef Grupy RMF tłumaczy drogę zawodową żony Marka Balawajdra

W wydanym w czwartek oświadczeniu Kazimierz Gródek potwierdził ustalenia OKO.press dotyczące pracy Magdaleny Balawajder w Rosomaku i spółce zależnej Orlenu. Zaznaczył, że wcześniej przez ponad 20 lat pracowała w policji. - Była przez 14 lat naczelnikiem wydziału prezydialnego w KWP w Krakowie, a zakres jej działań obejmował między innymi współpracę międzynarodową czy przygotowywanie projektów z dofinansowaniem unijnym - wyliczył.

Według prezesa Grupy RMF Magdalenę Balawajder spotkały negatywne konsekwencje służbowe po tym, jak RMF FM na początku 2017 roku jako pierwszy ujawnił, że kolumna samochodów rządowych z ówczesną premier Beatą Szydło miała wypadek w Oświęcimiu.

- Ówczesny komendant, podejrzewając ją - niesłusznie - o przeciek do radia - "zaproponował" jej przejście do pracy na niższy szczebel w jednej z komend powiatowych, czyli degradację. W międzyczasie odwołano komendanta, a nowy komendant generał Krzysztof Pobuta, mimo nacisków zdecydował o kontynuowaniu współpracy - opisał Kazimierz Gródek.

Po odwołaniu Pobuty w marcu 2020 roku Magdalena Balawajder zdecydowała się odejść ze służby na emeryturę. - Uważała, że skoro policja w imię politycznych gier pozbywa się dobrych, doświadczonych i oddanych służbie ludzi, to ona nie chce dalej pracować w takiej instytucji - stwierdził prezes Grupy RMF.

Zaznaczył, że Magdalena Balawajder ukończyła studia MBA na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, więc ma kwalifikacje, żeby zasiadać w radach nadzorczych, a w ub.r. zaproponowano jej pracę na pół etatu w nowo powstałym dziale sponsoringu Orlen Unipetrol Slovakia, „ponieważ zna język angielski i słowacki, posiada dyplom MBA”. Dodał, że pełni też ona funkcję prezesa Stowarzyszenia im. inspektora Marka Woźniczki, nie pobierając za to wynagrodzenia.

- To, że mąż Pani Magdaleny Balawajder jest dziennikarzem i szefem informacji w radiu, nie może ograniczać jej możliwości realizowania się zawodowego. Przyjmując takie założenie, trzeba by uznać, że żadne miejsce pracy nie będzie wolne od podejrzeń, bo o każdej instytucji czy firmie - radio może informować i robić dziennikarskie materiały - uważa Kazimierz Gródek

„Marginalny” udział wydatków reklamowych Orlenu

W artykule OKO.press zasugerowano, że w ostatnich latach RMF FM traktował Orlen lepiej niż media krytyczne wobec władzy. Obszernie opisywano promocje na stacjach koncernu, w artykułach o kontrowersjach wokół firmy i jej prezesa Daniel Obajtka eksponowano ich stanowisko, a Obajtek udzielał rozgłośni wywiadów dużo częściej niż innym stacjom prywatnym, bo jest w RMF jest łagodniej traktowany.

Przywołano też dane prof. Tadeusza Kowalskiego, oparte na monitoringu Kantar Media, według których w 2021 roku Orlen cennikowo na reklamy w RMF FM przeznaczył 21,53 mln zł. - To znacząca część przychodów radia, które w 2022 r. po raz pierwszy przekroczyły 100 mln zł - zaznaczono.

Kazimierz Grórek zwrócił uwagę, że zestawiono cennikowe wydatki Orlenu z rzeczywistymi wpływami RMF FM. - W sposób naturalny nasuwa się wniosek, że jeżeli autor artykułu ma dostęp do danych Kantar Media o cennikowych wartościach kampanii PKN Orlen, to oznacza, że ma również dostęp do danych o cennikowych globalnych przychodach Grupy RMF. A te w takim ujęciu nie wynoszą 100 mln, lecz prawie 3 miliardy złotych, co prowadzi do wniosku, że udział zleceń od PKN Orlen jest w nich marginalny - podkreślił.

I wyliczył, że Orlen za reklamy we wszystkich stacjach i serwisach Grupy RMF w 2021 roku zapłacił 3,8 mln zł, a w ub.r. 3,9 mln zł. W obu tych latach stanowiło to 1,1 proc. łącznych przychodów reklamowych nadawcy. - Dla porównania wydatki spółek Orlenu w latach poprzedzających rządy PiS i prezesa Obajtka w Orlenie stanowiły w 2013 r. 0,95 proc. przychodów Grupy RMF, a w 2014 r. 1 proc. - zaznaczył Gródek.

- Osoby znające rynek reklamy doskonale wiedzą, że na rynku mediów (szczególnie w radiu) stosowane są rabaty sięgające kilkudziesięciu procent. Dlatego Oko.press i redaktor Boczek zestawili dane cennikowe dot. wydatków Orlenu z jednostkowym sprawozdaniem RMF, aby wywołać wrażenie, że ponad 20 proc. przychodów RMF pochodzi z Grupy Orlen - dodał.

Prezes Grupy RMF zarzuca OKO.press kłamstwa i manipulacje

Kazimierz Górek podkreślił, że „RMF od lat jest liderem rynku radiowego swą pozycję zbudował ciężką pracą, oferując słuchaczom rozrywkę oraz sprawdzone i rzetelne fakty, nie stając po żadnej stronie politycznych sporów”.

Jego oświadczenie zatytułowano „OKO.press - kłamstwo i manipulacja”, zaznaczając na początku, że to odpowiedź na „na artykuł opublikowany w portalu Oko.press zawierający kłamstwa, manipulacje, insynuacje”.

RMF FM od lat jest zdecydowanie najpopularniejszą rozgłośnią w Polsce. Według badania Radio Track Kantar Polska od lipca do września br. w grupie wiekowej 15-75 lat miał 29,1 proc. udziału w rynku słuchalności, o 2,2 pkt. proc. mniej niż przed rokiem.

Spółka Radio Muzyka Fakty Grupa RMF, nadająca RMF FM i internetowe Radio RMF24, w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów o 5,8 proc. do 111,83 mln zł, a przy wyższej kwocie zapłaconego podatku dochodowego jej zysk netto zmalał z 17,88 do 14,84 mln zł. Natomiast cała Grupa RMF, będąca brokerem reklamowym RMF FM, RMF Maxx, RMF Classic i internetowego RMF24 oraz ich serwisów internetowych, w ub.r. zwiększyła przychody o 8,5 proc. 387,7 mln zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 14 proc. jej zysk netto zmalał ze 179,9 do 172,62 mln zł. Wypłaciła koncernowi Bauer 77,72 mln zł dywidendy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Disney znów urósł w streamingu. Ma prawie 200 mln subskrybentów

Disney znów urósł w streamingu. Ma prawie 200 mln subskrybentów

Amerykanie mają swojego mObywatela. Ruszyło Digital ID od Apple

Amerykanie mają swojego mObywatela. Ruszyło Digital ID od Apple

Burger Drwala wraca. Jest nowa wersja kanapki

Burger Drwala wraca. Jest nowa wersja kanapki

Superauto.pl sponsorem reprezentacji Polski w biathlonie

Superauto.pl sponsorem reprezentacji Polski w biathlonie

Tworzenie reklam na Facebooku i Instagramie nigdy nie było tak proste – poznaj najnowsze możliwości AI
Materiał reklamowy

Tworzenie reklam na Facebooku i Instagramie nigdy nie było tak proste – poznaj najnowsze możliwości AI

Lavazza i Jannik Sinner przedłużają współpracę. "Dla mnie Lavazza to przede wszystkim rodzina"

Lavazza i Jannik Sinner przedłużają współpracę. "Dla mnie Lavazza to przede wszystkim rodzina"