Rośnie rynek reklamy telewizyjnej

Szacowana wartość rynku reklamy telewizyjnej po 9 miesiącach 2005 roku osiągnęła wartość 1 miliard 675 milionów złotych.

masz
masz
Udostępnij artykuł:

Oznacza to wzrost w porównaniu do 2004 roku o 9,7% (szacowana wartość rynku wyniosła  wtedy 1,526 miliarda złotych). W czterech głównych stacjach ogólnopolskich wzrost wyniósł 9,3%, w pozostałych stacjach wyniósł 13,6%. Niezmiennie wzrost całego rynku reklamy telewizyjnej jest generowany przez sektory: żywność (wzrost inwestycji o 31,6 miliona, dynamika - 6,2%), higiena i pielęgnacja ciała (wzrost inwestycji o 26,9 miliona, dynamika - 13,3%), telekomunikacja (wzrost inwestycji o 21,7 miliona, dynamika - 15,4%) i sprzedaż (wzrost inwestycji o 15 milionów, dynamika - 36,8%). Dodatkowo pojawiły się istotne inwestycje związane z kampaniami wyborczymi - ponad 22 miliony złotych.  Wspomniane wyżej sektory odpowiadają za 79,2% wzrostu rynku reklamy telewizyjnej w 2005 roku - informuje Jarosław Roszkowski, dom mediowy Starlink, który przygotował te wyliczenia.

W III kwartale wzrost wyniósł aż o 16,2%. Jest to najlepszy kwartał dla rynku pod względem dynamiki wzrostu (w I kwartale dynamika wzrostu wyniosła 11,3%, w drugim jedynie 4,1%). Najwyższa szacowana miesięczna dynamika wzrostu przychodów wyniosła we wrześniu 2005 roku i wyniosła aż 25,7%. W dużym stopniu tak silny wzrost był efektem m.in. kampanii związanych z wyborami  - bez ich uwzględnienia szacowany wzrost reklamy telewizyjnej wyniósłby w III kwartale około 11,3%. Innym sektorem, który istotnie zwiększył inwestycje reklamowe jest higiena i pielęgnacja ciała - wzrost inwestycji wyniósł aż 13,7 miliona złotych (wzrost o 24,6%). Ten sektor wraz z  kampaniami politycznymi odpowiada za ponad połowę wzrostu inwestycji w III kwartale. Wbrew oczekiwaniom wprowadzenie zmiany marki Idea na Orange nie doprowadziło do istotnego wzrostu inwestycji reklamowych w sektorze telekomunikacja - wzrost inwestycji we wrześniu wyniósł jedynie 8,9%.

- Niepokojącym sygnałem jest coraz niższa dynamika wzrostu w najważniejszym sektorze dla reklamy telewizyjnej - żywność. W III kwartale wzrost wyniósł jedynie 4,4%. W ostatnim kwartale dynamika wzrostu w stacjach ogólnopolskich wyjątkowo była wyższa niż pozostałych stacjach - wzrost w stacjach ogólnopolskich wyniósł 16,5%, w pozostałych - 14,2%. Jest to w dużym stopniu efektem sposobu inwestowania w stacje w kampaniach wyborczych - prawie 97% budżetów wyborczych zostało lokowane w stacje ogólnopolskie. Dodatkowym powodem była większa atrakcyjność kosztowa stacji ogólnopolskich w okresie wakacyjnym oraz mniejszy problem z zasobami w tym okresie - dodaje Jarosław Roszkowski.

Dane dotyczą tylko inwestycji związanych z tradycyjną reklamą telewizyjną (nie obejmują danych o sponsoringu i innych formach wykorzystania reklamowego telewizji np. product placement, teleshoppingu itp.)

masz
Autor artykułu:
masz
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"