Różne kultury, jedna organizacja

Czy łatwo nam odnaleźć się w globalnym świecie? Chociaż z dużą swobodą przemieszczamy się pomiędzy krajami i kontynentami, poznajemy inne kultury, nadal się różnimy. Warunkują to kultura, wartości, wychowanie oraz środowisko w jakim dorastaliśmy. Przy tak dużym zróżnicowaniu sztuką jest skuteczna komunikacja - zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Komunikując się pozyskujemy informacje, nawiązujemy więzi, zaspokajamy potrzeby, a także funkcjonujemy zawodowo. Komunikacja staje się jednak prawdziwym wyzwaniem zwłaszcza w organizacjach zatrudniających cudzoziemców - ekspatów. Choć potencjalnych „wpadek” można by wymienić całą listę, naczelna przestroga brzmi: nie wierz w stereotypy.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Kultura z definicji to zbiór systemu wartości i norm danej społeczności, przez który oceniania jest inna społeczność. Jeżeli oceniając przyjmujemy tylko jedno kryterium, że to co właściwe w naszej kulturze jest właściwe dla innych kultur, że nasza kultura jest jakkolwiek „lepsza” bądź „wyższa” - wówczas mamy duże szanse na …niepowodzenie. Takie zjawisko nazywane jest etnocentryzmem kulturowym. Stereotypy z kolei są fałszywym przeświadczeniem o drugim człowieku, o grupie społecznej czy nacji. Podchodząc stereotypowo możemy zamiast porozumienia osiągnąć wręcz odwrotny skutek. Chcąc zaś otworzyć się na innych, nawiązać z nimi relacje czy prowadzić rozmowy biznesowe powinniśmy zawiesić osądy innej kultury.

Sztuką dobrej komunikacji w biznesie jest chęć poznania kultur skąd pochodzą nasi partnerzy w biznesie czy współpracownicy, z którym przyjdzie nam prowadzić rozmowy i osiągać wspólne cele zawodowe. Aby proces komunikacji przebiegał pozytywnie należy wyzbyć się stereotypów i uprzedzeń. O wiele ważniejsze czasami jest użycie odpowiednich słów w danej sytuacji, które ujawnią zainteresowanie kulturą kraju skąd pochodzi rozmówca niż najlepsze argumenty strategiczne. Richard R. Gesteland mówi o dwóch zasadach regulujących zachowania i wzajemne stosunki uczestników interakcji w międzynarodowym biznesie. Pierwsza mówi, że sprzedawca dostosowuje się do nabywcy, wykorzystując dogłębną znajomość zwyczajów i praktyk biznesowych danego kraju. I druga, że osoba „spoza” danego kręgu kulturowego przestrzega miejscowych zwyczajów, respektując obyczaje i tradycje.

„Chcąc współpracować z ludźmi pochodzącymi z różnych kultur, nie wystarczy zaakceptować ich jako partnerów i zadbać o poprawną komunikację. Bardzo ważne jest aby zrozumieć, jak nasi rozmówcy widzą otaczający ich świat i co jest dla nich ważne. Zdobycie wiedzy na temat różnic w odniesieniu do zachowań w życiu codziennym i zawodowym oraz nabycie umiejętności ich rozpoznawania i radzenia sobie z nimi w ramach współpracy międzynarodowej, może sprawić, że współpraca stanie się korzystniejsza i bardziej satysfakcjonująca dla każdej ze stron.” – mówi Anna Storck, Międzynarodowy Trener i Konsultant Różnic Międzykulturowych, na polskim rynku współpracująca z firmą Persona GLOBAL Polska.

Różnice kulturowe, które często są przyczyną nieporozumień wiążą się z nieznajomością kultury, tradycji czy języka. Niestety brak znajomości kultury naszego rozmówcy może negatywnie wpłynąć na proces porozumiewania. Każda kultura oparta jest na przeszłości, wartościach i normach. Ważne jest aby nie ignorować kwestii różnic kulturowych tylko je akceptować i próbować zrozumieć. Komunikacja międzykulturowa wymaga otwartości, akceptacji i wrażliwości na innych. Skutkiem złej komunikacji może być strata czasu, prestiżu, pieniędzy, wiarygodności czy zaufania. W skrajnych sytuacjach zła komunikacja może prowadzić do zerwania rozmów biznesowych. Różnice kulturowe mogą ujawniać się np. w podejściu do roli kobiety w danym społeczeństwie, w hierarchii zawodowej, w proporcjach pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym, w organizacji czasu pracy, w podejściu bardziej lub mniej formalnym do pracy i życia w ogóle a także w religii.

„Bardzo istotnym elementem międzykulturowej układanki jest uświadomienie sobie, że praca w organizacji wielokulturowej może przynieść wiele korzyści. Każdy kto przychodzi do organizacji niezależnie z jakiej kultury pochodzi wnosi cenne doświadczenia i wiedzę często jedyne w organizacji. Poznanie kultury, obyczajów naszych współpracowników daje możliwość działania na wspólny cel z szacunkiem i zrozumieniem. To wszystko przekłada się na jak najlepsze wykorzystanie potencjału wielokulturowych pracowników” – mówi Agnieszka Polska-Kamieńska, Persona Global Polska.

Informacje o firmie:

Persona GLOBAL Polska jest częścią sieci Persona GLOBAL - światowej firmy doradztwa biznesowego, koncentrującej się na procesach zarządzania operacyjnego, efektywnego przywództwa, przewodzenia zmianom, budowaniu sprawności i spójności organizacji oraz komunikacji interpersonalnej i rozwoju kompetencji menedżerskich a także sprzedażowych. Konsultanci Persona GLOBAL Polska pomagają klientom realizować ambitne cele biznesowe, inspirują i wdrażają śmiałe zmiany w zachowaniach ludzi i funkcjonowaniu organizacji, a przede wszystkim zapewniają spójność procesów i zasobów firm poprzez integrację ludzi ze strategią.

Swoim klientom Persona GLOBAL Polska oferuje szerokie spektrum usług diagnostycznych i rozwojowych, w tym: tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi zaangażowania i osiąganiu wyników, podejmowanie działań i wdrażanie zachowań, diagnozę kompetencji, warsztaty rozwojowe oraz coaching indywidualny.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online