Rynek VoD: co wydarzyło się w 2020 roku, jaki będzie 2021 rok?

W ramach podsumowania mijającego roku w mediach i marketingu zajmujemy się segmentem VoD. Jakie były w nim najważniejsze zmiany i trendy w 2020 roku? Co może wydarzyć się w 2021 roku? Opowiadają przedstawiciele czołowych wydawców, agencji marketingowych i badawczych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-co-wydarzylo-sie-w-2020-roku-jaki-bedzie-2021,7170417693223041a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-2020-roku-w-mediach-spolecznosciowych-prognozy-na-2021,7170417098315905a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-w-wyszukiwarkach-jak-uplynal-2020-rok-co-wydarzy-sie-w-2021,7170416106976897a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2020-branza-eventowa-perspektywy-na-2021,7170415395190913a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2020-w-branzy-public-relations-co-wydarzy-sie-w-2021,7170414117001345a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agencje-podsumowuja-2020-rok-w-reklamie-internetowej-co-wydarzy-sie-w-2021,7170413142300289a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-outdoor-podsumowanie-roku-2020-najwazniejsze-prognozy-na-2021,7170412099331713a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/esport-podsumowanie-roku-2020-jaki-bedzie-2021,7170411673245825a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2020-w-influencer-marketingu-prognozy-na-2021,7170410734724737a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wydawcy-internetowi-podsumowuja-2020-roku-prognozuja-wydarzenia-i-trendy-na-2021,7170409984697985a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-wedlug-wydawcow-podsumowanie-2020-prognozy-na-2021,7170409315124865a ##

Jacek Amsterdamski, dyrektor wideo online w Wirtualnej Polsce

grafika

Wydarzenie rokuPandemia i zbiorowe kwarantanny sprzyjały rozwojowi platform VOD działających w modelu subskrypcyjnym. Debiutujący w końcówce 2019 roku Disney+ przez ponad rok zyskał już blisko 87 mln subskrybentów. Niestety ciągle nie jest dostępny w Polsce, ale może to się zmieni pod koniec lutego 2021. Lokalny rynek wzbogacił się o platformę canalplus.pl, która umożliwia dostęp zarówno do biblioteki VOD, jak i do kanałów telewizyjnych przez internet. Jednocześnie coraz wyraźniejsza staje się przewaga Netflixa nad rodzimą konkurencją.

Warto również wspomnieć o „Cyberpunk 2077” i gigantycznym zainteresowaniu towarzyszącemu premierze. Tylko w dniu premiery ponad milion widzów równolegle oglądało promocję wideo na Twitchu. Jest to rekord Twitcha w kategorii singiel player.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuPomijając pandemię, która przyćmiła wszystkie wydarzenia branżowe, uwagę zwraca koniec projektu Quibi. Platforma prowadzona przez Jeffreya Katzenberga (były CEO Disney) skoncentrowała się na treściach wideo nie dłuższych niż 10 minut. Mimo wielomiliardowego budżetu, okazało się, że rynek VOD nie jest z gumy i nie ma na nim miejsca na kolejną platformę.

Trend roku / człowiek rokuGlobalny wzrost zainteresowania komunikatorami wideo. Technologia rozmów wideo zarówno ograniczyła społeczne skutki lockdownów, jak i pozwoliła, choć w części uratować rok szkolny i akademicki oraz wymusiła radykalne zmiany w metodach dydaktycznych. Nieodwracalnie zmieniła wiele branż, które musiały w trybie natychmiastowym dostosować się do zdalnej pracy. Spotkania wideo oraz transmisje online na lata zmienią także branżę konferencji, szkoleń i eventów.  

Jak pandemia wpłynęła na branżęDla rynku wideo i transmisji online, komunikatorów wideo, serwisów streamingowych i platform VOD pandemia koronawirusa oznaczała przyspieszenie porównywalne ze startem myśliwca. W normalnych warunkach tak intensywna transformacja tradycyjnej konsumpcji mediów do świata cyfrowego zajęłaby kilka lat.

Natomiast dla branży produkcyjnej i kinowej, to najtrudniejszy rok od dekad. Wiosenny lockdown zdemolował rynek. Praktycznie na całym świecie z dnia na dzień zamrożono ramówki telewizyjne i zamknięto kina. Miliony specjalistów żyjących z produkcji praktycznie straciło możliwość zarabiania. Spektakularna jest również „kariera” Skype’a w produkcji telewizyjnej, zwłaszcza w kanałach informacyjnych. Względy sanitarne spowodowały, że tysiące mieszkań dziennikarzy, komentatorów i ekspertów mogły się stać tymczasowymi „studiami telewizyjnymi"

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuDla nadawców telewizyjnych będzie to kolejny rok, w którym istotnie wzrośnie zainteresowanie ich ofertą, ale z dostępem przez internet, urządzenia mobilne i smart TV. Doprowadzi to do zwiększenia udziałów w rynku usług takich, jak WP Pilot (dostęp do linearnych kanałów telewizyjnych przez internet) Zwłaszcza podczas Euro i igrzysk olimpijskich. Liczę także na dalszy rozwój jednoźródłowego badania cross-mediowego oraz DAI (Dynamic Ad Insertion).

Rok 2021 będzie pierwszym rokiem, w który branża produkcyjna wejdzie z możliwością zaplanowania i dostosowania się do realiów epidemiologicznych. Niewątpliwie sporym wyzwaniem będzie obsługa największych imprez, jak piłkarskie euro i igrzyska olimpijskie. Ciekaw jestem również, jakie będą realne efekty dwóch spektakularnych przejęć 2020 roku - zakupu Interii przez Grupę Polsat oraz Polska Press przez Orlen.

 

Sabina Lipska, dyrektor video w Ringier Axel Springer Polska

grafika

Wydarzenie rokuPandemia Covid19. Ogromne zmiany i gwałtowny rozwój usług wideo w 2020 r. jest w dużej mierze konsekwencją epidemii, która całkowicie zmieniła nasze nawyki konsumenckie, sposób prowadzenia biznesu czy wydawania pieniędzy. Jesteśmy świadkiem rewolucji, która na trwałe zmieniła rzeczywistość biznesową. Badania rynku przewidują, że już za dwa lata wideo będzie odpowiadać za ponad 80 proc. ruchu w sieci. Tylko ten czynnik doskonale pokazuje z jaką skalą zjawiska mamy do czynienia.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuCały rok żyjemy w cieniu kryzysu, więc trochę na przekór podkreśliłabym sukces bardzo wielu branż, biznesów, przedsiębiorców, twórców, którzy w tej trudnej rzeczywistości dokonali nie tylko korekty, a często całkowitej zmiany swojej działalności. Jeśli popatrzymy szerzej, to nietrudno zauważyć, że większość usług oraz komunikacji przekształciło się w usługi cyfrowe wideo. Spotykamy się w firmie poprzez platformy wideo, oglądamy filmy, sztuki teatralne, koncerty poprzez transmisje na żywo i na żądanie w sieci, segment usług szkoleniowych przeniósł się w całości do świata cyfrowego, tak samo jak duża część usług lifestylowych i sportowych.

Mamy też do czynienia z absolutną rewolucją w obszarze tzw. twórców internetowych na platformach społecznościowych. Uważam, że jest to największa i najistotniejsza zmiana od wprowadzenia pierwszej usługi tego typu, czyli platformy dla twórców You Tube. Skala zjawiska, profesjonalizacja przekazu, przepływ i pojawienie się znanych twórców (z tradycyjnych mediów), zróżnicowanie tematyczne, gwałtowny wzrost zainteresowania nowymi platformami takimi jak Tik Tok - to wszystko ma wpływ nie tylko na odbiorcę, ale również na marketerów, którzy w sposób trwały zmienili sposób planowania wydatków.

Trend roku / człowiek rokuRozwój usług streamingowych premium. Nigdy wcześniej nie było tak gwałtownych zmian w obszarze OTT, które miałyby tak daleko idące konsekwencje w całym łańcuchu biznesu rozrywkowego. W obszarze filmowym, obok takich gigantów jak Netflix, HBO czy Hulu, pojawili się nowi gracze: HBO Max, Disney+, a już za kilka tygodni zobaczymy długo oczekiwaną premierę usługi Discovery+. Do tego dochodzi silna konkurencja mniejszych, lokalnych podmiotów, które bardzo agresywnie walczą o zdobycie i utrzymanie lojalności swojego widza. Branża filmowa musiała odpowiedzieć na realne wyzwania produkcyjne, ale też dystrybucyjne, związane choćby z zamknięciem kin, co przyspieszyło od lat kontrolowany i blokowany proces zmian w obszarze tzw. okien licencyjnych.

Zmienił się też sposób konsumpcji rozrywki przez odbiorców. Z badań wynika, że na rynku amerykańskim już ponad 80 proc. konsumentów płaci za usługi wideo, a ponad połowa gospodarstw domowych posiada więcej niż dwie płatne usługi VOD. W tym wymagającym czasie i ciągłym żonglowaniu naszą uwagą pomiędzy zdalną pracą, zdalną szkołą, życiem prywatnym, chcemy inaczej zarządzać rozrywką i coraz bardziej świadomie podchodzimy do tego co, kiedy i gdzie będziemy oglądać. Usługi linearne w tym kontekście tracą popularność w młodszej, bardzo wymagającej i coraz atrakcyjniejszej dla marketerów grupie odbiorców. W skali lokalnej widzieliśmy te wszystkie zjawiska na naszej platformie VOD.pl i trudno było się oprzeć wrażeniu, że na naszych oczach, w ciągu zaledwie kilku miesięcy, całkowicie zmienił się sposób korzystania z usług VOD.

Jak pandemia wpłynęła na branżęPandemia jeszcze bardziej wzmocniła rosnący w ostatnich latach trend wideo i potwierdziła, że biznes wideo jest niezaprzeczalnym liderem we wszystkich kategoriach biznesowych (zaangażowanie, konwersja, sprzedaż). Imponowało tempo w jakim następowały poszczególne transformacje biznesowe i przystosowanie się do nowych warunków rynkowych.

Z własnego doświadczenia dodam, że był to niewątpliwie najbardziej wymagający rok w historii wideo w naszej Grupie, bo zmiany o których mówimy nie dotyczyły jednej, wybranej sfery, ale absolutnie każdego aspektu produkcji wideo: od pomysłu na realizację, szukania odpowiedzi na aktualne oczekiwania i potrzeby odbiorców i klientów, poprzez całkowicie nowe podejście do produkcji, kończąc na skutecznej dystrybucji, czyli zdobyciu uwagi naszego widza. Kończymy ten rok z poczuciem wielkiej wygranej, zdobyliśmy ogromną wiedzę i doświadczenie, wzmocniliśmy się jako zespół, zrealizowaliśmy kilka spektakularnych projektów w obszarze redakcyjnym i content marketingu, nasze produkcje bardziej niż kiedykolwiek angażują, a nasza widownia rośnie.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuMarketerzy potwierdzają, że wideo stało się jednym z ulubionych narzędzi do budowania kampanii (skuteczność pozyskania nowych klientów poprzez wideo na poziomie 78 proc., umieszczenie odpowiednich komunikatów w formie wideo z kolei zwiększa konwersję do 80 proc.). Widzimy większe wydatki na kampanie wideo czy content marketing, ale rosną również wymagania dotyczące konkretnych parametrów jakościowych.

Niezmiennie, jako wydawcy czy marketerzy, walczymy o to samo, czyli o uwagę i lojalność widza. Tu wyzwaniem jest oczywiście coraz większa ilość treści, czyli oferty dla widza. W skali globalnej, przy tak szybko rosnącej skali produkcji materiałów wideo, jednym z większych wyzwań będzie osiągnięcie balansu między ilością a jakością.

Natomiast jedno z ciekawszych wyzwań w obszarze wideo czeka na pewno biznes e-commerce, który dynamicznie przekształca się w nowoczesne platformy streamingowe.

 

Adrian Wojtaszek, szef sprzedaży i rozwoju online w Biurze Reklamy TVP

grafika

Wydarzenie rokuRok pandemii zmienił wiele w naszym życiu. Dla wielu branż oznaczał mocny kryzys, aby dla innych stał się szansą na skokowy rozwój. Niewątpliwy sukces odnotowały serwisy VOD - zarówno te płatne jak i bezpłatne. Warto w tym miejscu odnotować, że w pierwszej połowie 2020 roku czas spędzony na oglądaniu treści AVOD wzrósł o prawie jedną trzecią więcej (29%), podczas gdy na oglądaniu usług subskrypcyjnych (SVOD) o 13% więcej (dane za Samsung Ads). Tym samym serwisy wideo na żądanie stały się już powszechną rozrywkązyskując na uwadze w czasach wielu obostrzeń oraz zwielokrotnienia czasu spędzanego w domu. Decyzje podejmowane przez producentów filmów kinowych o przesuwaniu emisji do sieci lub o równoległym starcie filmów w kinie i w serwisach VOD przypieczętowują pozycję tego segmentu rozrywki. Niewątpliwie w latach rzuconą rękawicę będzie musiała podjąć linearna telewizja.

Na krajowym podwórku warte odnotowania są skutecznie działania antypirackie. W 2020roku zamknięto ponad 30 serwisów z nielegalnie udostępnianymi treściami producentów i nadawców telewizyjnych, to niewątpliwy sukces organów ścigania ds. cyberprzestępczości. Wyrok za naruszenie praw w którym poza pozbawieniem wolności, twórca serwisów  fili.cc, filiser.tv i filiser.pl został zobligowany przez sąd do oddania właścicielom praw autorskich 48 mln zł stał się ważną przestrogą dla podobnych inicjatyw w przyszłości.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuNiewątpliwie branża kinowa zaliczyła potężny kryzys i trudno wyobrazić sobie w najbliższych latach powrót „dużego ekranu” do poprzedniej świetności. Cześć produkcji przeniosła się z dystrybucją do VOD. Odroczenie wielu premier na „lepsze czasy” nie daje możliwości oszacowania skali kryzysu. Serwisy VOD częściowo rekompensują ponoszone przez producentów straty, ale ich skala – mimo, że rosnąca i coraz ważniejsza – nie jest jeszcze w stanie wypełnić powstałej po kinie luki. Najlepszym przykładem jest przełożona premiera filmu z cyklu przygód Agenta 007 „Nie czas umierać”. Wartości ofert składanych przez serwisy VOD ciągle nie są w stanie sięgnąć utraconych przychodów kinowych.

W obrębie reklamy nie sposób przejść obojętnie do ponownych błędów w raportowaniu danych przez Facebooka (opisywanych m.in. na łamach Wirtualnych Mediów). Po raz kolejny branża reklamowa odczuła, jak ważne są zewnętrzne systemy monitorowania, niezależne od wydawcy/nadawcy. Podnoszony wielokrotnie w tym roku na Forum IAB temat reklamowych fraudów, brand safety, czy po prostu standardów emisji i badań jawi się jako główne wyzwanie dla branży w kolejnym roku.

Rozczarowaniem roku zapewne są zapowiedziane i nie zrealizowane inicjatywy powstania serwisów VOD jako konkurencja dla globalnej dominacji Netflixa, czy Disney+. We Francji niezrealizowana, a zapowiadana od dłuższego czasu inicjatywa projektu Salto przez France Televisions, TF1 i M6 oraz na polskim podwórku głośno zapowiadana inicjatywa komercyjnych nadawców telewizyjnych.

Trend roku / człowiek rokuTen rok miał dwa trendy. E-commerce’owy boom oraz sukces świata VOD/OTT. Przez ostatnie miesiące obserwowaliśmy duży napływ nowych konsumentów do obu sektorów. I e-sklepy i e-wideo nasycone zostało osobami, które do tej pory korzystały z tych dwóch usług sporadycznie lub wcale. Oba te światy mocno dojrzały w 2020 roku.

Podobnie widzę dwóch ludzi roku – Włodzimierza Schmidta i Roberta Wielgo z IAB Polska. Warto docenić ich starania mające na celu uporządkowanie rynku online. Nie bali się wziąć na tapetę i poddać publicznej dyskusji kwestię jakości reklamy w internecie. Efektem ich starań jest start programu Qualid. Tak jak wcześniej wspomniane wpadki Facebooka, czy jakiś czas temu YouTube’a skłaniają do refleksji o potrzebach standaryzacji w obszarach reklamy zaproponowanych przez IAB. Od dłuższego czasu rynek internetowy dyskutuje o bezpieczeństwie marki w internecie, nadużyciach fraudowych, widoczności reklam i ich automatycznym zakupie. Trzymam kciuki za inicjatywę i mam nadzieje, że gracze globalni nie będą mogli przejść obojętnie wobec potrzeb rynku reklamy online.

Jak pandemia wpłynęła na branżęMimo, że wystawianie jednej oceny pomija koloryt tegorocznych zmian to muszę uznać, że był to dobry rok dla wideo online. VOD jest największym beneficjentem pandemii. A widz, który raz posmakował możliwości wyboru treści jakiej chce, kiedy chce i gdzie chętnie wraca do liniowej TV. W całym świecie online obok VOD i e-coomerce trudno o większych zwycięzców tej dynamicznej sytuacji jaką przyniosła nam pandemia.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuRozwój VOD na interaktywnym ekranie - nadawcy tv linearnej, kanały premium, sieci kablowe, ale także usługi Over-the-Top (OTT), portale i cyfrowe agregatory natywne. Coraz częściej wszyscy konkurują o prawa do treści, uwagę widzów i dane o odbiorcach. Rozwój telewizorów smart TV oznacza, że kanały coraz częściej stają się aplikacjami, a usługi przesyłania strumieniowego zaprojektowane jako aplikacje stają się kanałami. Rozwój połączonych urządzeń pogłębia fuzję wcześniej odrębnych mediów, dystrybucji i modeli biznesowych, przenosząc natywne cyfrowo wideo na duży ekran w „salonie”. Na podstawie prognoz branżowych (np. Ovum), spodziewamy się, że reklama connected TV w Europie będzie rosła ze złożoną roczną stopą wzrostu wynoszącą 39% do 2024 r. Oczywiście istnieją bariery wzrostu, które trzeba będzie pokonać. Obejmują one czynniki związane z niedojrzałym rynkiem, takie jak koszty i brak pomiaru. Istnieją również bariery charakterystyczne dla kontekstu europejskiego, w tym brak jednolitego rynku, mniej rozwinięte strategie sprzedaży oraz brak standardów krajowych lub ogólnoeuropejskich. Niemniej jednak nieunikniony jest kierunek rozwiązań połączonych z dużym ekranem TV, gdzie usługi VOD/OTT rozwijać się będą dynamicznie na Smart TV, HBBTV, Android TV, STB.

Jednym z kierunków jakie stanowi wyzwanie w kolejnym roku, to bezpieczeństwo danych i możliwości ich wykorzystania. Państwa europejskie nie są w stanie skutecznie uregulować działalności spółek technologicznych z innych części świata, które dynamicznie rozwijają swoje usługi na starym kontynencie, a wykorzystywanie danych stanowi dla nich kluczowy element biznesowy. Bardzo ciekawe będzie starcie tradycyjnej bankowości z bankowością Big Tech. Apple wydaje już swoje karty płatnicze. Amazon podpisuje strategiczne porozumienie z JP Morgan. Facebook pracuje nad opracowaniem własnej waluty.

Marketing sportowy w dobie pandemii. Marketerzy nie mogą liczyć na masowe przemieszczanie się kibiców czy pełne puby (chociaż na nie liczymy). Przez to komunikacja z klientem przeniesie się ze stref kibica i pubów do sklepów i do internetu. Czy internet jest na to gotowy? Na pewno sytuacja daje ogromne pole do popisu, za rok zweryfikujemy czy jako wydawcy i marketerzy byliśmy gotowi w roku święta europejskiej piłki nożnej oraz letnich igrzysk olimpijskich w Tokio.

Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Gemiusa, mediaPPG, Media4Fun, One House i Akademii Leona Koźmińskiego

Lucyna Koba, business development director w Gemiusie

grafika

Wydarzenie rokuZdecydowanie pandemia, która dla serwisów VOD była trampoliną do zwiększenia liczby użytkowników. Co prawda globalni gracze, jak Netflix, zyskali na pandemii najwięcej, jednak również lokalne serwisy przyciągnęły zainteresowanie nowych widzów. W czasie wiosennego lockdownu sektor serwisów VOD odnotował 17 proc. wzrost realnych użytkowników i ponad 40 proc. wzrost odsłon (marzec 2020 vs marzec 2019).

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuNajwiększą porażkę również stanowiła pandemia. Na skutek redukcji budżetów reklamowych najbardziej ucierpiała właśnie reklama wideo. Według IAB AdEx w pierwszej połowie 2020 roku budżety przeznaczane na tę formę reklamy zmniejszyły się o 13 proc.

Trend roku / człowiek rokuPandemia przyśpieszyła rozwój usług VOD i zaostrzyła walkę o widza pomiędzy serwisami. Trend odchodzenia od linearnej telewizji na rzecz wideo na żądanie nabrał tempa. Ale VOD nie tylko zabiera czas telewizji - w czasach pandemii platformy online zastąpiły również kino, kiedy kolejni producenci decydowali się przenosić filmowe premiery do serwisów wideo-streamingowych. Globalni gracze przyśpieszają ekspansję na nowe rynki, co powoduje, że lokalnym wydawcom coraz trudniej z nimi konkurować.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuZaostrzająca się walka o portfele widzów: czy zdecydują się na zakup abonamentu na kolejnej platformie VOD globalnych graczy wchodzących na nasz rynek?Odzyskanie budżetów reklamowych i powrót do poziomu sprzed pandemii.Walka o uwagę odbiorcy - szczególnie istotny parametr w przypadku reklamy wideo, której głównym zadaniem jest budowania brandu.

 

Rafał Jung, marketing product manager w mediaPPG, szef grupy roboczej audiowideo przy IAB Polska

grafika

Wydarzenie rokuDwie premiery nowych platform VOD na rynku globalnym, z konkretnymi planami ekspansji w Polsce w 2021r: HBO Max i discovery+.

HBO Max zadebiutowało na rynku amerykańskim zaledwie w maju tego roku, a już globalna (połączona z dotychczasową ofertą HBO) liczba subskrybentów zbliża się do 60 mln. To ponad jedna czwarta aktualnej liczby sybskrybentów Netflixa, a pamiętać trzeba, że ma on o 13 lat dłuższe doświadczenie. Przyszły rok i kolejne zapowiadają się bardzo interesująco pod względem możliwej rywalizacji platform SVOD na naszym rynku. Te dwie platformy są odbierane jako konkurencyjne. HBO Max za oceanem jest bardzo atrakcyjna i swobodnie może konkurować z Netflixem. Kolejnym argumentem działającym na jej korzyść mają się stać zapowiadane przez Warner Bros równoczesne premiery filmowe w HBO Max i kinach. Z drugiej strony regularne premiery autorskich produkcji Netflixa oraz jego ugruntowana pozycja na rynku dają mu znaczącą przewagę.

Komplementarnie natomiast do Netflixa i HBO Max postrzegać można debiutującą platformę discovery+ aktualnie oferowaną na polskim rynku w ramach oferty Player.pl. Na razie w sferze domysłów pozostaje połączenie tej oferty z planowaną wspólną platformą TVN Discovery Polska i Cyfrowego Polsatu.

Porażka rokuSmutna, choć spodziewana porażka oferty mobilnej platformy VOD Quibi. Ciekawe podejście, z licznymi produkcjami przystosowanymi specjalnie do konsumpcji mobilnej. Oferta nie dała jednak rady skutecznie przebić się na mocno konkurencyjnym już rynku. Przyczyn można również dopatrywać w braku wsparcia dla desktopu czy smart TV. Nie bez znaczenia był rozwój pandemii i zmiany modeli konsumpcji mediów w tym okresie. Próba śmiała i ciekawa. Niestety, okazała się nieudana.

Trend rokuPrzyspieszona przez pandemię cyfryzacja konsumpcji treści audiowizualnych. To trend, który jest z nami obecny od lat, jednak aktualnie znacząco przyspieszył. Wskazują na to zarówno rosnące w szybkim tempie przychody platform SVOD, jak także  najnowsze badanie IAB Polska (TV +WWW = Razem Lepiej) według którego aż 90 proc. ankietowanych internautów wskazało wśród aktywności online na konsumpcję treści wideo. Świetnym przykładem tego trendu jest zapowiedź Warner Bros o równoległej dystrybucji premier filmowych zarówno w kinach jak i online.

Jak pandemia wpłynęła na branżęDla wielu firm działających w obszarze produkcji wideo okres pandemii jest bardzo trudny. Widać to po wstrzymanych i opóźnianych wielokrotnie premierach kinowych. Jednak dla platform udostępniających treści  wideo online, w tym VOD, a szczególnie SVOD jest to okres szybkiego rozwoju, rosnących zasięgów i zysków. Dotychczasowe przyzwyczajenia kierujące użytkowników na premiery kinowe musiały znaleźć gdzieś ujście - naturalnym miejscem były więc platformy OTT. Jest również mocno prawdopodobne, że pozyskani w ten sposób użytkownicy zostaną z nimi na dłużej. Przyczyni się do tego szybko rosnąca konkurencja oraz  coraz bardziej różnorodna oferta.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuJako pierwsze można wskazać dalszy rozwój i reakcję rynku medialnego na zbliżający się okres popandemiczny. Zmienione modele konsumpcji powinny znaleźć odzwierciedlenie w kształcie oferty dostępnych filmów i programów.

Kolejne wyzwanie dla rynku to rozwój w zakresie zmian standardów wielomediowego mierzenia jakości reklam wideo zapowiadany przez MRC na rok 2021. Brakuje jak dotąd konkretów dotyczących możliwej implementacji tych standardów, jak i technologii czy ustaleń z tym związanych. Wprowadzenie nowych standardów może znacząco wpłynąć na globalny obraz rynku reklam typu in-stream.

Jako ostatnie, choć co najmniej równie istotne jak poprzednie, wymienić trzeba racjonalną implementację dyrektywy audiowizualnej. Niestety, nie jesteśmy znani z dobrego prawodawstwa w tym zakresie i zarówno pochodząca z 2016 nowelizacja Ustawy o radiofonii i telewizji, jak i ustawa wprowadzająca od 1 lipca 2020 tzw. opłatę audiowizualną, pozostawiają w swoim kształcie wiele do życzenia.

 

Dr Krzysztof Kuźmicz, Akademia Leona Koźmińskiego

grafika

Wydarzenie rokuWszyscy jesteśmy streamerami. Pod tym nieco przewrotnym hasłem może podpisać się nie tylko zapalony gracz komputerowy transmitujący swe rozgrywki w serwisach Twitch i Youtube, influencer publikujący kolejną relacje na żywo za pośrednictwem Instagrama, vloger przygotowujący kolejny materiał wideo, który za chwilę opublikuje na Tik Toku, ale także nauczyciel-wykładowca, który przeniósł swoje dotychczasowe działania dydaktyczne do wirtualnego środowiska. Transformacja cyfrowa dydaktyki, to niekwestionowane wydarzenie roku (obok transformacji cyfrowej biznesu), które w pełni wykorzystuje potencjał mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Sukces rokuZa sukces roku 2020 uznać możemy dynamiczny wzrost zainteresowania platformami streamingowymi (audio i wideo), które w trudnych czasach pandemicznych wzorcowo wykorzystały sytuację do budowania przewagi konkurencyjnej na rynku mediów oraz w sektorze rozrywkowo-kulturalnym.   Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuW kategorii porażki, a zarazem istotnego wskaźnika, który warto uwzględnić w projektowaniu strategii działań sektora internetowego wideo na nadchodzący rok, ujmuję wzrost poziomu niezadowolenia użytkowników serwisów VOD/aVOD oraz platform społecznościowych oferujących treści audiowizualne przeplatane blokami reklamowymi, które w większości popularnych serwisów streamingowych niebezpiecznie zbliżyły się do długości antenowego czasu reklamowego nadawców mediów mainstreamowych (TV, Radio).

Człowiek rokuJako „człowieka roku” nominuje robota GPT-3 stworzonego w laboratorium OpenAI. Nie jest jeszcze doskonały, ale dobrze się uczy. Przy zasileniu go zweryfikowanymi źródłami danych mamy szansę na rzetelne dziennikarstwo, a na tym powinno nam wszystkim zależeć.  

Serwis / kampania / projekt rokuRok 2020 zostanie zapamiętany jako czas globalnych zmagań z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2. Dlatego w kategorii kampanii/projektu roku proponuję akcję internetową #zostanwdomu, której głównym celem było ograniczenie transmisji wirusa poprzez ograniczenie kontaktów społecznych oraz wspieranie użytkowników sieci w czasie kwarantanny. Akcja w pełni wykorzystywała potencjał mediów społecznościowych i komunikatorów internetowych, transmisji danych strumieniowych, a także platform wideokonferencyjnych / webinaryjnych.  

Premiera, nowość rokuPojawienie się i upowszechnienie w przestrzeni mediów cyfrowych rozbudowanej oferty artystycznej o silnym potencjale kulturotwórczym, wspierane przez instytucje kultury oraz przedstawicieli środowisk twórczych. W inicjatywie tej znalazły się m.in. transmisje i retransmisje spektakli teatralnych, operowych oraz koncertów i wydarzeń festiwalowych. Mam nadzieję, że ta forma popularyzacji sztuki pozostanie z nami na dłużej.  

Trend rokuWzrost zainteresowania abonamentowymi serwisami sVOD, umożliwiającymi konsumowanie oferowanej treści bez konieczności oglądania spotów reklamowych poprzedzających, kończących lub przerywających tok projekcji (Netflix, HBO Go, Disney+, Amazon Prime Video, Apple TV+, i inne). Treści wideo coraz częściej oglądane i komentowane w aplikacjach mobilnych.  

Prognoza na 2021 rokZastosowanie zaawansowanej analizy i interpretacji dużych zbiorów danych na etapie konceptualizacji, produkcji oraz dystrybucji materiałów audiowizualnych przez czołowych graczy na rynku VOD. Dalsza popularyzacja i rozwój interaktywnych treści wideo, wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, która docelowo umożliwi pogłębione zaangażowanie odbiorcy w przeżycia estetyczne i emocjonalne doświadczane w kontakcie z zawartością mediów. Kontynuacja prac nad rozwojem i implementacją sztucznej inteligencji oraz efektami jej zastosowania w obszarze mediów i komunikacji społecznej.

Justyna Troszczyńska, szefowa Media4Fun

grafika

Wydarzenie rokuOczywiście możemy się rozwodzić na temat pandemii, która zdominowała każdą branżę w lepszym lub gorszym skutku, ale patrząc pod kątem wydarzenia roku warto skupić się na jej osiągnięciach. Celowo używam słowa osiągnięcie, ponieważ zmiana modeli dystrybucyjnych i przymusowe przeniesienie dystrybucji do Internetu spektakularnie przyspieszyło ewolucję rynku treści cyfrowych. Zmieniona została równowaga sił pomiędzy kinem a VOD. Branża dążyła do tego od przynajmniej dwóch lat, a pandemia tylko przyspieszyła te proces i umożliwiła opcji „wideo na żądanie” bycia prawdziwą usługą na żądanie - kiedy chcę i gdzie chcę, a nie kiedy producent filmu czy serialu lub stacja telewizyjna pozwoli chcieć.

Wydarzeniem roku zatem jest zdecydowana zmiana siły negocjacyjnej platform VOD w stosunku do kina. VOD przestało być złem koniecznym, a stało się „shining start of the market”

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuKryzysową narzeczona pandemii stała się Premiera. Wielka nieobecna tegoż lata, jej brak był ciężarem dla otwierających się po pierwszej fali lockdownu kin, ale w konsekwencji również dla platform VOD, których listopadowe i grudniowe żniwa były w dużej mierze parte na kinowych hitach drugiego kwartału.

Bardzo wyraźnie widać wznoszącą falę pierwszego kryzysu 2020, kiedy w usługach na żądanie były dostępne premiery końca 2019. Zwykle to czwarty kwartał przynosił wszystkim żniwa, tymczasem również platformy VOD zanotowały spowolnienie wzrostu pod koniec 2020 roku w dużej mierze, ze względu na brak hitów kinowych z maja czy czerwca, które pociągnęłyby za sobą nowych użytkowników.

Warto też zaznaczyć w aspekcie rozczarowań roku podatek, który został na platformy VOD nałożony ze względu na czas kryzysu. Oczywiście mówiąc ogółem branża filmowa wspierać się powinna, ale w czasach kinowego prosperity raczej nikt dystrybucji internetowej nie wspierał, wręcz przeciwnie, dążono do jej opóźnienia i dyskredytacji. Tymczasem, gdy VOD stało się siłą napędową ryku i może rozwijać się nawet w ramach lokalnych struktur dokładane zostają „daniny solidarnościowe”, które mają na celu jedynie hamowanie postępu, który już się wydarzył.

Trend roku / człowiek rokuTrend roku to skracanie holdbacków pomiędzy polami eksploatacji. Powstanie nowego okna Premium VOD, które definiuje możliwość równoczesnej premiery filmu w kinie oraz online lub skraca znacząco czas karencji pomiędzy wielkim ekranem a usługą na żądanie. Jak zwykle zasady definiuje wielka piątka, ale to właśnie amerykańskie studia do 2020 były najbardziej przeciwne progresowi dystrybucyjnemu i zmianom. Dziś Warner czy Universal ogłaszają skrócenie „kinowej kwarantanny” do 17 dni lub nawet do zera. To działanie, którego nie da się już cofnąć. Wchodzimy w wirtualną przyszłość szybciej niż ktokolwiek zakładał.

Jak pandemia wpłynęła na branżęPandemia przyspieszyła rozwój wideo w Internecie o kilka lat i tu nie ma sensu doszukiwać się powodów. Zamknięci w czerech ścianach ludzie szukali kontaktu i rozrywki w Internecie. Jak pokazują lata przykładów, w dobach kryzysu cierpiała każda branża, a rozrywkowa zawsze notowała wzrosty. Potrzeba odskoczni, w stratosferze VOD potrzeba rozrywki, fikcji, która odbierze choć na chwilę myśli z kręgu tego co złe i przerażające w otaczającym świecie.

Usługodawcy byli gotowi i oczekiwali napływu nowych użytkowników, wzrostu zainteresowania treściami, ale kij jak zawsze ma dwa końce - wzrost konsumpcji pociąga za sobą wzrost zapotrzebowania na nowe treści, które nie miały możliwości wyprodukowania w czasach pandemii. Zaczęto sięgać do bibliotek 2019 roku, nie zawsze patrząc na jakość, a częściej na możliwość szybkiego pozyskania produktu, co w konsekwencji wpłynęło na kształtowanie gustów użytkowników, którzy swoje oczekiwania zaczęli skupiać nie na konkretnej treści a na  statusie ‘nowości’

Spoglądając ogólnie i z perspektywy oczywiście pandemia miała ogromny i pozytywny wpływ na branże VOD w zakresie przychodów i oglądalności, jednakże czy tak szyba ewolucja, a w właściwie rewolucja ma szansę utrzymać się na dłużej? To pytanie nasuwa wiele wątpliwości.

Trzy najważniejsze wyzwania na 2021 rok1.    Budowanie lojalności klienta.2.    Budżetowe kalkulacje odpływu użytkowników po zniesieniu obostrzeń,3.    Rozproszenie rynku i ilości platform w kontekście braku siły nabywczej,

W 2020 roku rynek usług VOD poszybował w górę ze względu na ograniczenie możliwości korzystania z form rozrywki związanej z interakcją międzyludzką. Poboczne branże notowały spadki, więc każdy zapragnął dojścia do nowego źródła i odbudowania swoich możliwości korzystając z opcji wdrożenia usług na żądanie dostępnych bez wychodzenia z domu. W konsekwencji mamy dziś możliwość subskrypcji praktycznie dowolnego kontentu za niewielką stawkę. Trendem zeszłego roku była konsolidacja, dziś widzimy olbrzymie rozproszenie, które oczywiście buduje konkurencyjność rynku, ale stwarza też olbrzymie wyzwania inwestycyjne, a siła nabywcza jednak spada, bo w postpandemicznym krajobrazie ludzie liczą raczej straty niż przychody.

Mamy bardzo wiele niewiadomych - czy kina podniosą się po przerwie? Czy platformy będą w stanie dostarczać atrakcyjny kontent mimo przerw produkcyjnych, które wywołał rok 2020? Czy brak wielkich premier nie cofnie użytkownika VOD do telewizyjnych kanałów premium? Moim zdaniem rok 2021 będzie należał do telewizji. VOD ze względu na rozproszenie treści i natłok komunikacyjny dotyczący nowych platform może spowodować odwrót od cyfrowych form dystrybucji treści do tego, co znamy, lubimy i z czym przede wszystkim czujemy się bezpiecznie. Do telewizji.

 

Angelika Dudek, communications manager w One House

grafika

Wydarzenie rokuNie sposób nie wspomnieć tutaj o pandemii. Świat przeniósł się do życia online, nastąpiła digitalizacja zarówno pracy, szkoły, jak i spędzania czasu wolnego. Wzrosła konsumpcja treści wideo (a wydatki reklamowe spadły). Niekwestionowanym zwycięzcą tej sytuacji jest Netflix – król contentu - zakończy ten rok z liczbą ponad 1 mln subskrybentów w Polsce (a na świecie w I połowie 2020 r. odnotował największy wzrot liczby użytkowników: 26 mln!) . Dzieciaki zasiadły tłumnie przed telewizorami i laptopami. Czymś musieliśmy zastąpić sobie chodzenie do kina (a ramówki dużych stacji nie zachęcały). To właśnie oglądanie wideo było jednym z najczęściej wybieranych sposobów na spędzanie czasu w domu.

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku„Ipla i Player połączą siły! Dwa najbardziej rozpoznawalne serwisy wideo o polskim rodowodzie zawieszają broń w walce z Netflixem!”. Kto pamięta te zapewnienia? Co ciekawe, pierwsza wzmianka na ten temat pojawiła się w 2017 roku. W 2019r obie firmy podpisały umowę joint venture i miały podbić świat wideo w 2020 r. Niestety, pozostaje nam wciąż poczekać na detronizację Netflixa na polskim rynku.

Trend roku / człowiek rokuW tym roku nastąpiło przyspieszenie rozwoju płatnych serwisów VoD. TVN jako pierwszy dostrzegł, że warto inwestować w content dopasowany do profilu. Warto wspomnieć chociażby o uploadzie na Player.pl contentu dicovery+ (Polska jako jeden z pierwszych rynków) czy o premierach seriali w Playerze, a nie w TVN właśnie.

Chciałabym jednak także wspomnieć inny trend: sprzedaż produktów poprzez live stream. Streaming wideo stał się potężnym narzędziem marketingowym na świecie. Wygląda na to, że i w Polsce coraz częściej ten kanał jest dostrzegany - dzięki możliwościom Facebooka, ale także, wiadomo, dzięki obostrzeniom związanym z pandemią, czyli chociażby zamykanym co jakiś czas sklepom, czy centrom handlowym i koniecznością szukania nowych możliwości dotarcia do swoich konsumentów.

Jak pandemia wpłynęła na branżęW okresie lockdownu serwisy i aplikacje wideo, w tym VoD zyskały niesamowitą popularność. Wraz z nadejściem odmrażania gospodarki liczba użytkowników w serwisach VoD zaczęła spadać - zauważyliśmy przeniesienie ruchu z serwisów VoD do platform zagranicznych, jak Netflix czy multimedialnych społeczności – cda.pl. Nie zmienia to faktu, że Polacy pokochali jeszcze bardziej platformy wideo. Rząd także zauważył popularność platform wideo i w projekcie tarczy antykryzysowej 3.0 pojawił się zapis o nowej opłacie na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, nałożonej na serwisy zajmujące się streamowaniem treści wideo na żądanie, która dotknie m.in. Netflixa, cda.pl, czy Player.pl.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuJak określić wyzwania w tym nieprzewidywalnym okresie?Konsumpcjonizm spada, inflacja rośnie. Przyzwyczailiśmy się, że spora część życia przeniosła się do online’u, jednak czy chcemy, aby tak już zostało ? Sporym wyzwaniem dla platform wideo będzie utrzymanie ruchu, jaki zdobyli z powodu obostrzeń związanych z pandemią. Niektórzy prorokują, że serwisy wideo zabrały kinom widzów, wieszczą upadek kin. Tymczasem wydaje mi się, że spora część społeczeństwa stoi w blokach startowych po popcorn zjedzony w sali kinowej zamiast we własnym salonie. Pod tym wyzwaniem utrzymania widzów w platformach wideo kryje się jeszcze dodatkowe wyzwanie: zatrzymanie dzieci i młodzieży.

Teraz w większej części roku zamknięta w domu, czeka by móc zacząć korzystać z życia w pełni. Na placu zabawach, boiskach piłkarskich, czy skateparkach. Nie pozostaje nic innego jak produkcja świetnego contentu i tu nasze rodzime serwisy wideo mają większe wyzwanie niż Netflix. Nie zapominajmy także, że Netflix jest wolny od standardowych reklam, a platformy VoD reklamą stoją. A reklamy młodzież (i nie tylko) irytują coraz bardziej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online